• 1
  • 2
2023-05-14, 22:00
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VretaKloster
Varför inte man värmer väll upp huset med vedpanna och ackumulatortank? Om man bor i Sverige vill säga.

Samt egen skog och fixar sin egen ved...
Fast inte när man är 60+ och ovan...
Citera
2023-05-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Fast inte när man är 60+ och ovan...
Det är sant! 60 är ingen ålder att tala om dock. Ovan kan jag hålla med om.
Citera
2023-05-14, 22:01
Medlem
Hörseln blir ju sämre med åren, snart hör du inte grannarna. Bo kvar.
Citera
2023-05-14, 22:15
Medlem
Folk i 60 års åldern brukar ju göra tvärtom och flytta från hus till en mindre lägenhet som är lättare att sköta. Om du har ekonomi och hittar ett bra billigt hus kan du kanske byta fritidsboendet och prova att bo i hus och behålla hyreslägenheten under ett tag? Kanske att du kan hitta en bättre hyreslägenhet som du trivs bättre i men är nog inte så enkelt och kan ha flera risker.
Citera
2023-05-15, 00:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart100
Hej på er jag är 60+ och ibland funderar jag på att köpa ett litet hus i utkanten av staden där jag bor men egentligen bor jag bra centralt nära till allt lugnt område låg hyra 4 000 kr i månaden 52 kvm med balkong.

Garage och parkering precis utanför dörren.Jag har även en liten fritids stuga nåra km utanför staden som jag är i ofta särskilt på sommaren.Jag trivs bäst på landet och inga grannar för nära inpå.
Nackdelen med att på i lägenhet är att det är aldrig tyst grannar som för oväsen men det får man ta när man bor i lägenhet annars får man bo i skogen.
Det är ändå bekvämt att bo i lägenhet jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna .
Men skulle helst på i ett hus i skogen i lugn och ro men det finns nackdelar med det åxå.

Det är ett äldre hyreshus jag bor i men det gör inte mig nåt.
I hyran på 4 000 i mån ingår hyresgästföreningen 2 st mindre förråd + ett större förråd 25 Kvm som jag hyr vid sidan om. Ett garage en parkering jag har uppsikt över både garaget och parkeringen från min lägenhet.
Så egentligen kan jag inte ha det mycket bättre jag är även 60 + så snart pensionär.
Så egentligen är det ganska korkat att köpa ett litet hus utanför staden för 500 000 - 700 000 kr
Jag kan lägga 200 000 - 300 000 i kontant insats för huset som jag sparat ihop.
Men finns det egentligen når fördelar för mig i min ålder att köpa ett hus vad tycker ni.
Oavsett så känns det som att det blir dyrare för mig att köpa ett hus mot hur jag har det nu.
Hoppas att jag la det i rätt forum nu.

Jag tycker du skall gå på din egna magkänsla och lyssna på den vad du vill.

Helt omöjligt för oss andra att välja åt dig. Det är bara du som vet vad som är rätt för dig.

Vad är det du vill få ut av denna tråden?

Vad vi själva tycker (vi känner ju oss själva, men inte dig)?
Citera
2023-05-15, 01:18
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Hej på er jag är 60+ och ibland funderar jag på att köpa ett litet hus i utkanten av staden där jag bor men egentligen bor jag bra centralt nära till allt lugnt område låg hyra 4 000 kr i månaden 52 kvm med balkong.

Garage och parkering precis utanför dörren.Jag har även en liten fritids stuga nåra km utanför staden som jag är i ofta särskilt på sommaren.Jag trivs bäst på landet och inga grannar för nära inpå.
Nackdelen med att på i lägenhet är att det är aldrig tyst grannar som för oväsen men det får man ta när man bor i lägenhet annars får man bo i skogen.
Det är ändå bekvämt att bo i lägenhet jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna .
Men skulle helst på i ett hus i skogen i lugn och ro men det finns nackdelar med det åxå.

Det är ett äldre hyreshus jag bor i men det gör inte mig nåt.
I hyran på 4 000 i mån ingår hyresgästföreningen 2 st mindre förråd + ett större förråd 25 Kvm som jag hyr vid sidan om. Ett garage en parkering jag har uppsikt över både garaget och parkeringen från min lägenhet.
Så egentligen kan jag inte ha det mycket bättre jag är även 60 + så snart pensionär.
Så egentligen är det ganska korkat att köpa ett litet hus utanför staden för 500 000 - 700 000 kr
Jag kan lägga 200 000 - 300 000 i kontant insats för huset som jag sparat ihop.
Men finns det egentligen når fördelar för mig i min ålder att köpa ett hus vad tycker ni.
Oavsett så känns det som att det blir dyrare för mig att köpa ett hus mot hur jag har det nu.
Hoppas att jag la det i rätt forum nu.

Du har ett fritidshus... ok.
Får du bo där året runt?
Om ja...
Vad har det för bekvämligheter?
Vad skulle det kosta att få det komfortabelt?

Om du inte anser det vara ett spår att gå på så måste väl fritidshuset vara värt något?
Då måste du väl ha mer pengar till insats?
Citera
2023-05-15, 01:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Nä men två hus i din ålder verkar kunna bli jobbigt snart.
Vinterbona och gör fritidshuset mer bekvämt och var där oftare?
Bygg bra hygienutrymmen och kök?
Citera
2023-05-15, 01:51
Medlem
Går det inte att göra något med sommarstugan som du redan äger då? Tilläggsisolera och installera en MODERN kamin. Då har man redan löst ett väldigt stort problem och är en bra bit på vägen.

Sedan skulle jag fortsätta vara skriven i lägenheten och skaffa en "inneboende" för att slippa byråkratiska problem så gott det bara går. Inneboenden står för hela hyran och allting annat + ett litet påslag för möblerna. Då personen är listad som inneboende så skulle jag komma förbi 1-2ggr i månaden och kolla så att allting är OK.

Svårt det där med inneboenden, man vet inte vad man fått tag på för person men läkarstudenter, ingenjörer och liknande känns som lite säkrare kort.
Senast redigerad av ClitEastwood 2023-05-15 kl. 01:56.
Citera
2023-05-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag skulle inte lägga fem minuter på att tänka på ett hus i din ålder. Tag de pengar som du lagt undan och försök göra din stuga så trevlig som möjligt.

Borde du tilläggsisolera? Finns det indraget vatten? Hur fungerar det med el? Det borde inte vara några bekymmer för dig att förvandla stugan till något som du kan bo i 6 av 12 månader. Flytta ut i mitten av april när snön börjar smälta undan och flytta tillbaka till lägenheten i slutet av oktober när de sista löven har fallit och det börjar komma frost på morgonen. Du får allt det bästa med eget boende men få av nackdelarna.

Kan du berätta mer om stugan? Läge? Storlek? Standard?
Jättebra förslag. Rusta upp, fixa el och få det bästa ur dina världar. Passa på nu att göra det du kanske inte har förmåga för sedan. Res, unna dig, gör något bra för någon/något annat (utan att för den sakens skull ruinera dig). Tycker det låter som om du har det ganska bra iaf. Jag skulle inte släppa en bostad med en sådan låg hyra.
Citera
2023-05-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Går det inte att göra något med sommarstugan som du redan äger då? Tilläggsisolera och installera en MODERN kamin. Då har man redan löst ett väldigt stort problem och är en bra bit på vägen.

Sedan skulle jag fortsätta vara skriven i lägenheten och skaffa en "inneboende" för att slippa byråkratiska problem så gott det bara går. Inneboenden står för hela hyran och allting annat + ett litet påslag för möblerna. Då personen är listad som inneboende så skulle jag komma förbi 1-2ggr i månaden och kolla så att allting är OK.

Svårt det där med inneboenden, man vet inte vad man fått tag på för person men läkarstudenter, ingenjörer och liknande känns som lite säkrare kort.
Inte alla vill ha främmande människor boendes i sitt hem allt för att spara 4000 i månaden, kan vara skönt också att vara i lägenheten emellanåt och kanske tvätta och träffa folk.
Citera
2023-05-18, 19:21
Medlem
Aktieklipparns avatar
Kombinationen som du har (läg+stuga) låter ju helt klart som ett bra alternativ

Själv har jag en villa och en liten skog med 2 stugor offgrid (ena nybyggd)
Villan vill jag sälja, och jag kommer börja med att även ha en lägenhet efter villan
för att se hur allt känns, och om jag vill bo permanent i skogen.

Antingen permanent i stugan, eller också mest i stugan och en liten övernattningslägenhet i stan
Det får tiden utvisa Och Spanien på vintrarna
Citera
2023-05-18, 23:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Kombinationen som du har (läg+stuga) låter ju helt klart som ett bra alternativ

Själv har jag en villa och en liten skog med 2 stugor offgrid (ena nybyggd)
Villan vill jag sälja, och jag kommer börja med att även ha en lägenhet efter villan
för att se hur allt känns, och om jag vill bo permanent i skogen.

Antingen permanent i stugan, eller också mest i stugan och en liten övernattningslägenhet i stan
Det får tiden utvisa Och Spanien på vintrarna

TS har lämnat tråden för länge sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här