2025-05-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingLegLock
Han var rätt pot committad eftersom han redan sagt att han skulle avslöja en av förrädarna den dagen. Hade han backat på det hade han tappat förtroende och eventuellt blivit mördad om Anders klarat av att dra kopplingen att Martin backade pga hans dubbelröst

Ja, jag gillar Martin och tyckt han spelat mycket väl. Efter Sara är han nog den jag tyckt sig gjort förtjänt att vinna mest (tveksamt om han överlever efter det här dock).

Kanske att han var något klumpig när han försökte samla stöd för att försöka få ut Anders, samlar alla och ganska öppet säger att han ska avslöja förrädaren. För som han säger när Anders råkar komma in (vilket nog kanske snarare är en ursäkt att inte berätta framför Anders) vet han inte vad dagens utmaning kommer ge för fördel. Exakt det som inte får hända händer, och Anders får en extraröst.

Jämför med Sara som mycket mer diskret sonderar terrängen för att se om det finns någon chans att rädda Anders, innan hon gjorde sitt anförande vid runda bordet tror jag hon gick ganska obemärkt förbi.

Dock ganska stor skillnad på insamla information, och försöka övertala folk att rösta med honom. Så kanske inte fanns så många andra sätt att agera på.
Citera
2025-05-30, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingLegLock
Han var rätt pot committad eftersom han redan sagt att han skulle avslöja en av förrädarna den dagen. Hade han backat på det hade han tappat förtroende och eventuellt blivit mördad om Anders klarat av att dra kopplingen att Martin backade pga hans dubbelröst

Jäkligt sant. Det blev som det blev, Sara var nog riktigt ihärdig på andra fronten och med Samir och Kaeli och dom som var så himla insatta på Farao blev det ju så. Fan asså, varför tog dom inte Martin på allvar!!
Citera
2025-05-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatever1427
Ja, jag gillar Martin och tyckt han spelat mycket väl. Efter Sara är han nog den jag tyckt sig gjort förtjänt att vinna mest (tveksamt om han överlever efter det här dock).

Kanske att han var något klumpig när han försökte samla stöd för att försöka få ut Anders, samlar alla och ganska öppet säger att han ska avslöja förrädaren. För som han säger när Anders råkar komma in (vilket nog kanske snarare är en ursäkt att inte berätta framför Anders) vet han inte vad dagens utmaning kommer ge för fördel. Exakt det som inte får hända händer, och Anders får en extraröst.

Jämför med Sara som mycket mer diskret sonderar terrängen för att se om det finns någon chans att rädda Anders, innan hon gjorde sitt anförande vid runda bordet tror jag hon gick ganska obemärkt förbi.

Dock ganska stor skillnad på insamla information, och försöka övertala folk att rösta med honom. Så kanske inte fanns så många andra sätt att agera på.

Det var sjukt faktiskt, att han kom med en så rimlig anledning som att inte veta vad som skulle hända under utmaningen, så är det värsta fördelarna och Anders vinner!

Men han skulle sagt när han satt i bilen och berättade, att han misstänkte att en av dom i den bilen är den andra förrädaren, och att den som visar sig vilja skydda Anders mest är den andra förrädaren. Då hade han fällt krokben på Sara (eller vem förrädaren än var) i förhand. Det är rimligt av förrädarna att vara en i varje bil. Sara har ju iallafall tänkt på det hela tiden. Så han hade kunnat se förutsättningarna och dragit i en extra växel.

Men det är sånt där som är lätt att säga i efterhand, förstås.
Citera
2025-05-30, 18:06
Medlem
exoticspices avatar
Anders går i väg för att hämta vatten till Samir. Under tiden kommer Martin in i rummet och säger att han ska berätta vem som är förrädare men blir avbruten och tyst när Anders kommer tillbaka och säger istället att han berätta det senare, efter uppdraget.

Anders har har med sig två glas vatten, ett till Samir och det andra till sig själv antagligen men han ger det till glaset till Martin.

"Är du törstig"?

"Nä men jag kan ta det ändå"
Citera
2025-05-30, 18:33
Medlem
RedRocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Sen om man kikat på alla säsonger så vet man att det är 3 förrädare, det har aldrig varit fler än 3 samtidigt, vilket också hade blivit helt skevt då förrädarna redan har ett övertag.
I säsong 2 var Bodström, Kelda, Serneholt och Marianne förrädare samtidigt.
Citera
2025-05-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Anders går i väg för att hämta vatten till Samir. Under tiden kommer Martin in i rummet och säger att han ska berätta vem som är förrädare men blir avbruten och tyst när Anders kommer tillbaka och säger istället att han berätta det senare, efter uppdraget.

Anders har har med sig två glas vatten, ett till Samir och det andra till sig själv antagligen men han ger det till glaset till Martin.

"Är du törstig"?

"Nä men jag kan ta det ändå"

Det var ju någon i den gruppen som ropade till Anders "kom hit, Martin ska berätta vem som är förrädare". Sjukt roligt.
Citera
2025-05-30, 18:52
Medlem
kastabollens avatar
Inom parantes vad respektive person röstade på F=Farao, A=Anders.

I bilen tillbaka från tävlingen satt Maria Montazami(A), Farao(A), Sara Skyttedahl(F), Momo(F) och Martin(A). Rimligen trodde Martin att ingen av dem var förrädare eller varför skulle han vänta tills han satt i bilen? Alternativt så förbisåg han att förrädarna skulle försöka dela upp sig vid transporten.

I den andra bilen satt Henrik Fexeus(F), Kaeli(F), Anders(F, F), Samir(F), Victor(A) och Yanjaa(A).
Citera
2025-05-30, 19:43
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Det var ju någon i den gruppen som ropade till Anders "kom hit, Martin ska berätta vem som är förrädare". Sjukt roligt.
Jaa det var så det var. Så kul!

Om jag minns rätt nu så var det väl Samir som ropade. Han såg så snopen ut när han inte fick veta. Haha
Citera
2025-05-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Har sett otaliga TikTok videos med Henrik där han läser av människor hur de tänker osv. Nu inser man att det bara är en bluff, så det är bara att radera dessa videos ur minnet.

Killen har verkligen ingen koll på någonting och verkar tycka det är viktigare att gå sin egen väg än att lyssna på bra argument. Nu gick han dock med gruppen den här gången och det blev fel ändå trots att han tänkt rösta på Maria (som också var fel).

Inte ett rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Henrik är nog sannolikt inte speciellt duktig på att läsa människor i praktiken. Däremot har han läst en massa hur man i teorin ska göra, men det är en annan sak att applicera det och vara duktig på det praktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av whatever1427
Jag har dålig koll på exakt vad Henrik gör i sin roll som "Mentalist", trodde han gjorde trollerishower typ. Men googlade och verkar fortfarande göra föreställningar med en mix av trolleri, "tankeläsning" etc. Men bör inte den typen av tankeläsning och "mentalism" vara något likt trolleri? I den mån att det sker lite som i ett vakum, och att han sätter villkoren. Han förbereder exakt vilka frågor han ska ställa, vad han ska säga, göra etc. Funkar eventuellt när man sätter upp en egen föreställning med manus och liknande.

Men i förädarna, där han har minimal kontroll över förutsättningarna och själv är en del i spelet. Känns det som att hans kunskap faller platt. Lite som du säger, hans teorikunskaper är inte riktigt till hjälp.
Henrik kallar ju sig mentalist och det finns ett antal mentalister som gör shower och en del har ju t.om. sagt det att det är inte så mycket att de kan läsa av folk. Utan det är snarare att de i sina shower, tv-program etc skapar rätt förutsättningar och det är dem som styr vad publiken/den tankeläste får se, höra, göra etc. Så de planterar ideer eller styr personer åt rätt håll snarare än att de faktiskt läser helt och hållet vad personen tänker.

Sen är det väl andra magitrick och liknande som de använder sig av också. Ta hypnos t.ex. som många mentalister använder sig av i sina shower. Alla är ju inte mottagliga för det och i sina shower har de ju säkert metoder för att se vilka som är mer mottagliga. Har läst någonstans att folk som är kreativa, är troende, lätt för att visualisera saker, tänker i bilder är mer mottagliga för hypnos t.ex.

Inne på slottet så kan ju Henrik inte styra förutsättningarna eller vilka som är där. Så han är tvungen att försöka läsa alla utan att kunna påverka dels vilka han ska "läsa" och dessutom förutsättningarna och omgivningen.

Sen att han har haft mer fel än rätt tycker jag också är konstigt och fattar inte riktigt vad han håller på med!?
Citera
2025-05-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Bodström sade ju att det bara var åtta dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Ca 100 000 kr för mindre än två veckor är en ganska bra timpenning.

Känns samtidigt lite konstigt att de ska betala alla så mycket. Borde väl egentligen gå att få tag i vissa av spelarna billigare än så.

Ah, ok 8 dagar. Då är det ju helt klart bättre timpenning.

Men för vissa av dessa kändisspelare så är det nog ungefär deras vanliga timpenning/lön/ersättning. Ta t.ex. Sara och Martin denna säsong. Eller förra säsongen Bodström, företagaren Shervin, Joakim Lundell tjänar nog ganska bra eller iaf har företag som går bra. Däremot är det nog ganska bra timpenning för de som inte är lika "kända"/välbetalda. Men det är ju utifall det är drygt 100 000kr. Om det är betydligt mer än så är det ju en annan femma.

Vad jag vet har det inte stått någon stans att det är just lön de deltagande får utan det kan vara att majoriteten av deltagarna har egna företag och fakturerar produktionen för sitt deltagande. Så om det skulle vara 100 000 kr de fakturerar så går ju 20 000 bort i moms om det är 25 % moms (osäker), om de vill ta ut det i lön så är det 32,41 % arbetsgivaravgift på det, så redan där är vi nere i knappt 55 000 kr och sen löneskatt på det.

Enligt artikeln så har ju t.ex. Sara en månadslön på ca 115 000 kr. En normal månad är 21 vanliga arbetsdagar (även fast dessa personer kanske inte jobbar 9-5, mån-fre jobb) jämfört med 8 dagar "dygnet runt"-jobb där de är låsta att vara på slottet dygnet runt i 8 dagar och inte kan göra något annat eller ha kontakt med familj och vänner. Det är ju lite annorlunda mot att vara med i något annat tv-program i någon timme under vanlig arbetstid.
Citera
2025-05-30, 22:34
Medlem
Tilteds avatar
Jag hade hoppats på följande argumentation av Martin.

1. Lägga fram de argument han hade varför Anders är förrädare.
2. Anders argumenterar emot.
3. Martin avslutsr genom att säga något stil med " Ni vet ju alla om att jag är pokerspelare och spelar om stora summor pengar. Därför, Anders, är jag beredd att slå vad med dig. Jag slår vad om att du är förrädare, och om det visar sig efteråt att jag har fel så får du 100k av mig. Har jag rätt är du skyldig mig 100k. Antar du vadet?"

Vet inte om det varit tillåtet, men sjuk kul att se och det hade varit schack matt, för Anders hade ju knappast kunna anta vadet.
Citera
2025-05-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Jag hade hoppats på följande argumentation av Martin.

1. Lägga fram de argument han hade varför Anders är förrädare.
2. Anders argumenterar emot.
3. Martin avslutsr genom att säga något stil med " Ni vet ju alla om att jag är pokerspelare och spelar om stora summor pengar. Därför, Anders, är jag beredd att slå vad med dig. Jag slår vad om att du är förrädare, och om det visar sig efteråt att jag har fel så får du 100k av mig. Har jag rätt är du skyldig mig 100k. Antar du vadet?"

Vet inte om det varit tillåtet, men sjuk kul att se och det hade varit schack matt, för Anders hade ju knappast kunna anta vadet.

Jo men handen på hjärtat, borde det inte räcka men det han verkligen sa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in