Citat:
Ursprungligen postat av
Ylisar
...
Sara sköt sig jävligt i foten på att rädda Anders & föra över på Farao, de som är lite smartare borde börja lista ut nu att Sara har aldrig varit en av de som varit med & initialt startat ett drev mot någon som senare visat sig vara förrädare. Hon har bara hoppat på tåget efter att det är förhållandevis hopplöst. Om man nu dessutom listat ut att Anders är förrädare så är det även där rätt talande att Anders aldrig sagt något negativt om Sara, nu har ju Sara observerat detta med & sagt till Anders att han gärna får börja misstänka Sara publikt just pga denna anledningen, men som trogen borde man kunna se genom detta, Anders är redan rökt så det enda han kan göra är att försöka rädda vad man som trogen måste tro är antingen 1 eller max 2 andra förrädare.
I mycket en intressant analys. Jag är dock lite inne på att Sara köpte sig behövlig tid genom att rädda Anders. Och är sannolikt medveten om risken hon tog. Vi får se om risken belönar sig eller inte.
Förädarna har haltat iprincip sen start när Amie åkte ut direkt. Sen har de trogna inte utnyttjat det särskilt väl. Isa borde åkt ut betydligt tidigare än hon gjorde, men hon var verkligen ingen bra förädare. Sen sumpade förädarna en rekrytering. Återigen blev de svagare. Martin synar nu Anders. Det är klart att Anders inte kommer klara sig tills finalen efter det här. Det inser nog Sara. Men genom att få ut Farao förbätrar hon nu proportionen mellan förädare och trogna något. Och de trogna hade varit riktigt korkade om de inte gick 100% på Anders i nästa avsnitt, antagligen hoppar även Sara på det. Det ger henne nog lite andrum i nästa avsnitt.
Men visst, sen i finalen får hon nog ha en ordentligt bra förklaring till att hon gick på Farao och räddade Anders. Även om hon nog spelade bra teater runt runda bordet var det inte så väl underlagda argument, speciellt inte jämfört med Martins. Pathos funkar uppenbarligen i stunden, men efter att deltagarna gett det lite tid, så kan de nog inse att det var ett ganska svagt argument.
Det jag försöker säga är att jag tänker att Förädarna har blivit rejält skadeskjutna, och antagligen behöver ta risker nu för att ha någon chans.
Förövrigt, något som slog mig är att det finns ganska många som varit ganska passiva kvar i spelet. Tänker på typ Victor, Momo, Yänjaa (även om hon var ganska hårt ansatt ett tag, har hon i vart fall inte varit så offensiv). Funderar på hur de kommer agera nu i slutet när de tvingas ta mer plats när deltagarna blir färre.
Jag trodde inför att Yänjaa i form av ha ett bra minne skulle kunna vara till nytta att kunna minnas vilka som röstat på vilka, vilka som sagt vad etc. Undra om det är saker hon lagt på minnet och dragit slutsatser av, men inte velat ta plats ännu?