Citat:
Ursprungligen postat av
alicia66
Vet du inte hur man uppfostrade hundar förr i tiden, Så ska du vara tyst! Man ryckte i kopplet, nöp dom i öronen rappa dem över nosen med kopplet, tog i nackskinnet osv. Känner en gammal polis som varit hundförare. Så påstå inte att det inte är sant!
Ingen kom nära katten. ÄNDÅ har den tovor och mår psykiskt dåligt enligt anmälaren. Det finns en bild på katten den har inte tovor.
Jag har i större delen av mitt liv haft sk skarpa hundar då jag ofta blir anlitad att ta emot och rehaba dessa så att de inte längre är aggressiva, reaktiva osv.
Jag har under de sista 35 åren haft otaliga hundar här utöver mina egna.
Jag har inte en enda gång använt sk hårda metoder, dvs att inte "ens" för 20 år sedan använde jag dessa metoder.
Det har passerat Dobermann, Schäfer, Cane Corso, Dogo Argentina, Rottweiler, Staffar, Pittis blandningar, Malle, Husky, Malamute har säkert glömt bort någon.
Fick även mindre skarpa raser som tex New Foundland, Berner Sennen mfl.
Jag har inte misslyckats en enda gång (vilket jag är väldigt stolt över 🙈
Jag har tre ungar som i dag är utflugna, men de har växt upp med inte bara våra egna hundar utan även dessa trasiga hundar som utvecklat ovanstående beteende. Jag har aldrig varit rädd för att de på något vis skulle skada varesig barnen eller mig och gubben.
Jag är helt och fast vid att man inte ska eller behöver använda hårda metoder. Jag har enbart använt mjuka och så har jag "fostrat" mina hästar också.
Kissarna (som är kastrerade, chippade och registrerade)är "uppfostrade" på samma vis.
Vi har en väldigt blandad flock, en flock som behöver sitt utifrån ras.
Alltså kör jag hundspann med draghundarna, och kör spår, vatten sök, agility mm.
Bara för att "det var så man gjorde för 20 år sedan" betyder ju inte det att alla gjorde det, eller hur?
I min ungdom dejtade jag en kille som jobbade på Securitas och körde ut Hundar till de företag som föredrog vakthundar, och hämtade upp dem på morgonen.
Jag var med många ggr och framförallt då han tränade upp nya förmågor ( var figurant flertalet ggr) men hör och häpna, bara mjuka metoder.
Dessa var mycket skarpa vilket tjänstehundar ska vara, men som Sagt, "trots" mjuka metoder var dessa mycket skarpa. De använde sig uteslutande av Schäfer.
Att du känner en Gammal snut är totalt orelevant, hen hade också ett val, hårda eller mjuka metoder.