2023-06-06, 12:33
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tack. Jag hittar inte inlägget men jag hitta de kenneln.

Ja om de var förvarnade borde de absolut kollat med länsstyrelsen innan de sålde valp.
Det är däremot inget man normalt gör om man inte har skäl att misstänka att något är fel .... Å andra sidan säljer man ju inte en valp oavsett vad länsstyrelsen säger om magkänslan är fel.

Jag får uppfattningen att han är ganska etablerad inom schäferkretsar. Det kan ju vara fel.
Tyvärr finns det en tendens både till mycket skitsnack inom olika grupperingar - och en larvigt hög tolerans för fel som görs inom respektive gruppering.

Själv känner jag inte till Kenneln mer än till namnet.
Sorry länken strular. Sök på "k=nn&ltorneryd"

Vem syftar du på med orden "Jag får uppfattningen att han är ganska etablerad inom schäferkretsar" - P.S eller L.N?
Senast redigerad av Teklanissen 2023-06-06 kl. 12:36.
Citera
2023-06-06, 12:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teklanissen
Sorry rätt länk är denna https://www.facebook.com/groups/439582416210315
Den fungerar inte för mig - man kanske måste vara medlem i gruppen.
Citera
2023-06-06, 12:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vet du inte hur man uppfostrade hundar förr i tiden, Så ska du vara tyst! Man ryckte i kopplet, nöp dom i öronen rappa dem över nosen med kopplet, tog i nackskinnet osv. Känner en gammal polis som varit hundförare. Så påstå inte att det inte är sant!
Ingen kom nära katten. ÄNDÅ har den tovor och mår psykiskt dåligt enligt anmälaren. Det finns en bild på katten den har inte tovor.
Har du hört talas om utveckling?

Förr opererade man barn utan bedövning . det gör man inte längre, gissa varför.
Citera
2023-06-06, 12:48
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Den fungerar inte för mig - man kanske måste vara medlem i gruppen.
Nej det är strul med FB. Den får för sig att man måste vara medlem i öppna grupper för att kunna läsa inlägg ibland. Testa detta inlägg annars Uppfödarens dementi utan att ha läst FUPen
Citera
2023-06-06, 12:55
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Ja om de var förvarnade borde de absolut kollat med länsstyrelsen innan de sålde valp.
Det är däremot inget man normalt gör om man inte har skäl att misstänka att något är fel .... Å andra sidan säljer man ju inte en valp oavsett vad länsstyrelsen säger om magkänslan är fel.
Jag vet flera hunduppfödare som alltid kolla brottsregistret innan försäljning. De gör också en rejäl sökning på sociala medier och håller ett tredje gradens förhör (*fniss*). Många ringer Länsstyrelsen också.

I detta fall fanns endast en snatteridom att tillgå men hade jag varit kennelägaren hade jag kollat med Länsstyrelsen då misstanke borde ha kunnat fattats.

Själv kollar jag alltid brottsregistret och även Länsstyrelsen vid minsta misstanke.
Citera
2023-06-06, 13:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej det är strul med FB. Den får för sig att man måste vara medlem i öppna grupper för att kunna läsa inlägg ibland. Testa detta inlägg annars Uppfödarens dementi utan att ha läst FUPen
Tack det gick att läsa.

Citat:
Jag vet flera hunduppfödare som alltid kolla brottsregistret innan försäljning. De gör också en rejäl sökning på sociala medier och håller ett tredje gradens förhör (*fniss*). Många ringer Länsstyrelsen också.

I detta fall fanns endast en snatteridom att tillgå men hade jag varit kennelägaren hade jag kollat med Länsstyrelsen då misstanke borde ha kunnat fattats.

Själv kollar jag alltid brottsregistret och även Länsstyrelsen vid minsta misstanke.
Som hunduppfödare har man inte tillgång till brottsregistret. Jag har själv fött upp hund tidigare.
Jag har aldrig hört talas om en uppfödare som gör en sådan sökning.

Nej, man kan googla en valpköpare men koll hos Länsstyrelse och brottsregister görs inte normalt.
Får man vibbar som säger att man borde göra sådan koll så säljer man inte valpen.
Om du får misstanke - säljer du då din hund om det är rent på Länsstyrelsen?

Jag hoppas det här ärendet utreds ordentligt och snabbt.
Är hundarna omhändertagna eller är de kvar hos P?
Citera
2023-06-06, 14:19
Medlem
Citat:
Vet du inte hur man uppfostrade hundar förr i tiden, Så ska du vara tyst! Man ryckte i kopplet, nöp dom i öronen rappa dem över nosen med kopplet, tog i nackskinnet osv. Känner en gammal polis som varit hundförare. Så påstå inte att det inte är sant!
Ingen kom nära katten. ÄNDÅ har den tovor och mår psykiskt dåligt enligt anmälaren. Det finns en bild på katten den har inte tovor.
Jag har i större delen av mitt liv haft sk skarpa hundar då jag ofta blir anlitad att ta emot och rehaba dessa så att de inte längre är aggressiva, reaktiva osv.
Jag har under de sista 35 åren haft otaliga hundar här utöver mina egna.
Jag har inte en enda gång använt sk hårda metoder, dvs att inte "ens" för 20 år sedan använde jag dessa metoder.
Det har passerat Dobermann, Schäfer, Cane Corso, Dogo Argentina, Rottweiler, Staffar, Pittis blandningar, Malle, Husky, Malamute har säkert glömt bort någon.
Fick även mindre skarpa raser som tex New Foundland, Berner Sennen mfl.
Jag har inte misslyckats en enda gång (vilket jag är väldigt stolt över &#128584
Jag har tre ungar som i dag är utflugna, men de har växt upp med inte bara våra egna hundar utan även dessa trasiga hundar som utvecklat ovanstående beteende. Jag har aldrig varit rädd för att de på något vis skulle skada varesig barnen eller mig och gubben.
Jag är helt och fast vid att man inte ska eller behöver använda hårda metoder. Jag har enbart använt mjuka och så har jag "fostrat" mina hästar också.
Kissarna (som är kastrerade, chippade och registrerade)är "uppfostrade" på samma vis.
Vi har en väldigt blandad flock, en flock som behöver sitt utifrån ras.
Alltså kör jag hundspann med draghundarna, och kör spår, vatten sök, agility mm.
Bara för att "det var så man gjorde för 20 år sedan" betyder ju inte det att alla gjorde det, eller hur?
I min ungdom dejtade jag en kille som jobbade på Securitas och körde ut Hundar till de företag som föredrog vakthundar, och hämtade upp dem på morgonen.
Jag var med många ggr och framförallt då han tränade upp nya förmågor ( var figurant flertalet ggr) men hör och häpna, bara mjuka metoder.
Dessa var mycket skarpa vilket tjänstehundar ska vara, men som Sagt, "trots" mjuka metoder var dessa mycket skarpa. De använde sig uteslutande av Schäfer.
Att du känner en Gammal snut är totalt orelevant, hen hade också ett val, hårda eller mjuka metoder.
Citera
2023-06-06, 14:47
Medlem
Citat:
Tack det gick att läsa.

Som hunduppfödare har man inte tillgång till brottsregistret. Jag har själv fött upp hund tidigare.

Nej, man kan googla en valpköpare men koll hos Länsstyrelse och brottsregister görs inte normalt.
Får man vibbar som säger att man borde göra sådan koll så säljer man inte valpen.

Ang. brottsregister så har man har tillgång till Lexbase där uppgifterna finns
Citera
2023-06-06, 17:11
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Tack det gick att läsa.

Sorry fel ordval. Jag menar registret för "hyfsat färska domar". De hittar du på både MR.koll och Lexbase mot en kostnad. På Lexbase är det gratis att se OM en dom finns. Sen betalar man om man vill läsa den. Registret gallras efter hand så äldre domar syns inte. Har en person djurförbud så finns en dom där.

Flera lokala uppfödare i området där P.S bor kollar Lexbase. Jag kollar Lexbase, sniffar av www och FB och ringer Länsstyrelsen om misstanke uppstår.

Hundarna är kvar hos P.S. Den äldsta gick lös nyligen trots att P.S garanterat för Länsstyrelsen att de alltid hålls i koppel. Oftast är det unghunden som går lös dock.
Senast redigerad av Teklanissen 2023-06-06 kl. 17:37.
Citera
2023-06-06, 18:03
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Var har jag påstått att det inte är sant att de gjorde så förr? Jag frågade OM du ställde upp på de metoderna (du verkar ha missat detta helt). Bara för att jag inte ställer upp på de metoderna gör det så anser du att jag inte får yttra mig och ställa frågor.

Menar du att dessa gamla uppfostringsmetoder är de rätta eller vad menar du?
L.N är gammal polis - jag vet

"Härligt" aggressiv ton du använder (NOT). Jag ser den i flera andra av dina kommentarer. Den känns bekant...

I övrigt så går det inte att bedöma på ett foto om en katt har tovor eller ej. Så både du och anmälaren har fel dvs om anmälare inte kommit nära katten. Men återigen - du silar myggen och sväljer elefanterna.

1. Vet du någon annan person som fått så här många okynnesanmälningar? (tredje eller fjärde gången jag ställer denna frågan).

2. Menar du att S.A som brottades med PS då han blockerade bilen då han skulle köra från skolan också gjorde en okynnesanmälan? Menar du att PS försökte hålla undan hunden då den siktade på S.A och vid annat tillfälle barnen på skolgården? Menar du att det inte fanns fler barn på skolgården som kunde vittna och att skolsköterskan hade fel om skadorna? (Det framgår inte av FUPen om det var målsägarna själva eller polisen som lade ner ärendena och oavsett det så behöver de inte vara "okynnesanmälningar" utan helt korrekta uppgifter)

Det är en mycket "sjuk" man som agerar som han gör och undviker att agera då hundarna gör fel. Han har även setts trakassera en kvinna med båda hundarna under våren samtidigt som han gastade för full hals på henne. Det är mycket fel på den mannen...
Du har lika aggressiv ton du helt rabiat. Jag har annat för mig än att skriva här rörru. Det är irriterande när du läser in saker som inte finns.

Pojken på skolgården hade EN liten reva på handen. Då skriver man skadan inte skadorna. "Skador där har du en stor överdrift. "ha ha. Det lades ner. Fundera på varför. Siktade på det hela låter helt överdrivet en hetsjakt.
Det syns på bilden att katten inte har tovor och är i bra skick. Inte mår psykiskt dåligt.

Tror du på fullaste allvar att det inte förekommer okynnesanmälningar när folk är ovänner?

Han är en in otrevlig fan men?
Citera
2023-06-06, 18:24
Medlem
Teklanissens avatar
Citat:
Pojken på skolgården hade EN liten reva på handen. Då skriver man skadan inte skadorna. "Skador där har du en stor överdrift. "ha ha. Det lades ner. Fundera på varför. Siktade på det hela låter helt överdrivet en hetsjakt.

Det syns på bilden att katten inte har tovor och är i bra skick. Inte mår psykiskt dåligt.
Hur vet du att ärendet med skolbarnen lades mer? Polisen släpper ogärna uppgifter så den vägen tror jag inte du fått det.
Oavsett skälet till att ärendet lades ner så höll inte P.S in hundarna. Han såg barnen på andra sidan stängslet och går in med iaf Z*tos lös TROTS att P.S bedyrat för Länsstyrelsen att hundarna alltid är kopplade. Z*tos gick lös för ett par veckor sedan också.
Citera
2023-06-06, 18:32
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Hur vet du att ärendet med skolbarnen lades mer? Polisen släpper ogärna uppgifter så den vägen tror jag inte du fått det.
Oavsett skälet till att ärendet lades ner så höll inte P.S in hundarna. Han såg barnen på andra sidan stängslet och går in med iaf Z*tos lös TROTS att P.S bedyrat för Länsstyrelsen att hundarna alltid är kopplade. Z*tos gick lös för ett par veckor sedan också.
Det står i fuppen om du läser där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in