2023-05-13, 17:11
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...-hyreshojning/

Stackars Kristoffer har det inte lätt. Hans bostadsutgifter har ökat med hela 359 kr pga höjd hyra.

Citat:
– Det är ett jävla sätt. Jag tycker det är helt sanslöst, obegripligt faktiskt. Den här typen av höjningar kopplar jag till stambyten och lyxrenoveringar, säger Kristoffer.

Ja, vad är inflation och ränta för något egentligen? För 359 kr borde han ju åtminstone få en jacuzzi i lägenheten!

Citat:
Den lilla tvåan kostar nu 4 773 kronor, vilket kan låta förhållandevis lågt för den som bor i en större stad. Men för Kristoffer spelar hundralapparna roll. Han har tidigare bott i Malmö men valt att bosätta sig på en mindre ort, bland annat för att kunna bo billigare. Nu pendlar han med buss två timmar varje dag till jobbet i Lund. Han tänker dra ner på konserter, skivinköp och mat.

Knappt 5k i hyra för en tvåa mindre än 2 mil utanför Sveriges tredje största stad kan jag inte påstå låter särskilt dyrt. Sen ställer jag mig rätt skeptisk till att det tar honom 2h att pendla dom två milen varje dag, inte ens om det är tur och retur han avser. Två mil borde inte ta mer än 30 min inräknat hållplatsstopp. Att han sen måste dra ner på nöjen och mat (inget han ser ut att gå nöd på) är väl ganska självklart för en stor del av befolkningen i dagsläget.

Citat:
– Det känns som om man straffar fattiga när man höjer hyran så mycket, säger han.

Citat:
– Jag har börjat på noll eftersom jag inte har arbetat tidigare. Jag har ju inget sparat till min pension till exempel så det måste jag göra nu, annars kommer jag aldrig att klara mig när jag blir gammal. Så även om det är fantastiskt att ha ut över 20 000 kronor i månaden för mig som aldrig har haft någon lön så betyder inte det att jag kan leva i någon form av lyx.

Han har alltså kvar över 15 000 kr efter att hans bostadskostnader är betalda, över 75% av nettolönen. Och tycker ändå att hyresvärden är elak som straffar "fattiga" som han själv, för att han inte tidigare arbetat i sitt snart 40-åriga liv och därmed inte sparat undan några pengar tidigare.

Frågeställningen: är det synd om hyresgäster som Kristoffer som drabbas av dessa massiva hyreshöjningar när avgifterna för villaägare och bostadsrättsinnehavare har ökat med flera hundra procent senaste året, eller är det bara obefogat gnäll?
Citera
2023-05-13, 17:28
Medlem
Politikerna och bankerna som skapat den skyhöga inflationen för att råna människor, så dags att ta bort eliten, dom är parasiter.
Citera
2023-05-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...-hyreshojning/

Stackars Kristoffer har det inte lätt. Hans bostadsutgifter har ökat med hela 359 kr pga höjd hyra.

Ja, vad är inflation och ränta för något egentligen? För 359 kr borde han ju åtminstone få en jacuzzi i lägenheten!

Knappt 5k i hyra för en tvåa mindre än 2 mil utanför Sveriges tredje största stad kan jag inte påstå låter särskilt dyrt. Sen ställer jag mig rätt skeptisk till att det tar honom 2h att pendla dom två milen varje dag, inte ens om det är tur och retur han avser. Två mil borde inte ta mer än 30 min inräknat hållplatsstopp. Att han sen måste dra ner på nöjen och mat (inget han ser ut att gå nöd på) är väl ganska självklart för en stor del av befolkningen i dagsläget.

Han har alltså kvar över 15 000 kr efter att hans bostadskostnader är betalda, över 75% av nettolönen. Och tycker ändå att hyresvärden är elak som straffar "fattiga" som han själv, för att han inte tidigare arbetat i sitt snart 40-åriga liv och därmed inte sparat undan några pengar tidigare.

Frågeställningen: är det synd om hyresgäster som Kristoffer som drabbas av dessa massiva hyreshöjningar när avgifterna för villaägare och bostadsrättsinnehavare har ökat med flera hundra procent senaste året, eller är det bara obefogat gnäll?

Typiskt dumsnål, slösa 40-60 timmar per månad av sitt liv för att spara någon tusenlapp i hyra.
Citera
2023-05-13, 18:18
Avstängd
Wadis avatar
Får intryck av att han är en skärpt kille med många intressen, han kan nog gå långt bara han får en liten puff i rätt riktning. Synd att så gedigna människor drabbas av hyreshöjningar.
Citera
2023-05-13, 18:24
Moderator
Fear2bes avatar
Med den ekonomin borde han kunna spara 10 000 kr per månad. Klart han klagar, viktigt att kunna spara jämnt antal tusenlappar!
Citera
2023-05-13, 18:35
Avstängd
Att man bölar om höjd hyra på 359kr så är man en idiot!

Visst 8-9% är mycket men blir de bara ca 400kr så är de ju lugnt
Citera
2023-05-13, 18:36
Har själv fått höjd avgift 20%, så vad gastar han om
Citera
2023-05-13, 18:41
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb

Nej det är inte synd om den där kristoffer. Snubben har ju fan kvar över 15k efter hyran är betald och han klagar? Vad i hela helvetet. Vad fan gör han med pengarna? Turkpizza varje dag och allmänt sinnesslö med sitt spenderande?

Folk är bara förjävla dumma i huvudet, man har ingen kapacitet att anpassa sitt leverene efter rådande omständigheter och konsumerar skit bara för att konsumera. BOSKAP. Lyxfällankandidat om pengarna tryter i det här fallet.
Citera
2023-05-13, 18:55
Medlem
Det är inte synd om Kristoffer. Men det är lite svårsmält att när räntan är låg ska fastighetsägarna göra 20% förvaltningsvinster. När räntan och kostnaderna ökar har man inte råd med 10% i vinst. Då är det kanske så att man som fastighetsägare har belånat sig på ett efterblivet sätt.
Citera
2023-05-13, 18:59
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Får intryck av att han är en skärpt kille med många intressen, han kan nog gå långt bara han får en liten puff i rätt riktning. Synd att så gedigna människor drabbas av hyreshöjningar.

Javisst, grabben kan gå långt. Formligen osar potential om honom!

Nåväl, han kan ha haft någon form av ohälsa och svår bakgrund tidigare som gjort att han är där han är. Så lite empati är på sin plats.

Alla klarar inte sin ekonomi, så är det tyvärr. Och då behöver man flytta till en mindre lägenhet eller minska sina omkostnader. Det är lösningen.
Citera
2023-05-13, 19:07
Medlem
Imnshos avatar
Oj, 4773 kr i hyra och en höjning i paritet med inflationen. Skandal! Nu krävs kompensation!
Citera
2023-05-13, 19:36
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har själv fått höjd avgift 20%, så vad gastar han om

I din bostadsrättsförening?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto