2024-04-13, 08:41
Medlem
Självklart behöver hyrorna öka. I detta fall är det inget konstigt utan det är en del av ekonomin. Hem & Hyra fokuserar oftast på människor som borde delat på förstaplatsen i VM för dåliga och kortsiktiga beslut. Alla är medlemmar i klubben för "mitt liv är någon annans ansvar". Jag skäms som hyrestagare för hamna i samma kategori som dessa människor men jag har till skillnad från dem en plan och investerar mellanskillnaden mot att hyra och bettar på en högre avkastning då jag tror Sverige inte kmr vara ett land man vill äga yta på om 10-15 år utan då vill jag hellere ha massa pengar än knarkhandlare utanför porten.
Kristoffer, sätt dig i båten eller så ser vi sig i nästa säsong av lyxfällan!
Citera
2024-04-13, 09:20
Medlem
Duerfs avatar
Att lägga 25% av nettoinkomsten på boende är inget som är orimligt högt.
Citera
2024-04-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby C
Gråter ut igen. Nu är hans hyra hela 5 100 kr, vilket innebär 15k kvar och en i princip oförändrad situation.

”Kristoffer började nyligen jobba heltid och får i dag ut en lön på cirka 20 000 kronor efter skatt.”

”– Det finns färre och färre platser för låginkomsttagare att bo på. Kommer vi behöva flytta ännu längre bort?”

https://www.aftonbladet.se/minekonom...m_medium=share

Du är ju för fan medelklass, Kristoffer!

Medelklass med 20,000? Snälla.
Citera
2024-04-13, 09:24
Medlem
vilken lipsill undrar vad han fick för höjning i år ?
själv blev jag glad att det bara blev 5,4 % ca 260 kr
de ville ha 11 %
Citera
2024-04-13, 09:28
Medlem
BubbelColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vilken lipsill undrar vad han fick för höjning i år ?
själv blev jag glad att det bara blev 5,4 % ca 260 kr
de ville ha 11 %
7.02%

https://www.aftonbladet.se/minekonom...dra-aret-i-rad
Citera
2024-04-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Att lägga 25% av nettoinkomsten på boende är inget som är orimligt högt.

Skulle säga att det är den rimliga maxgränsen. Allt över det och man överkonsumerar.
Citera
2024-04-13, 11:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
359 kr är ett tredjedels busskort. Sluta whina, stäng av Bandit Rock och ta en promenad i skogen istället.
Citera
2024-04-13, 14:32
Medlem
bithaxs avatar
Hans tvåa har lägere hyra än vad min BR 2:a har i avgift. Och då har man inte betalat för lånen ännu.

Cp skadade vänsterjon som tror att de ska kunna bo gratis. Hyresvärden går med förlust på honom.
Citera
2024-04-13, 14:35
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby C
Gråter ut igen. Nu är hans hyra hela 5 100 kr, vilket innebär 15k kvar och en i princip oförändrad situation.

”Kristoffer började nyligen jobba heltid och får i dag ut en lön på cirka 20 000 kronor efter skatt.”

”– Det finns färre och färre platser för låginkomsttagare att bo på. Kommer vi behöva flytta ännu längre bort?”

https://www.aftonbladet.se/minekonom...m_medium=share

Du är ju för fan medelklass, Kristoffer!

Att man får ut för lite efter skatt beror på att skatterna är för höga. Hans arbetsgivare betalar 40k och han får ut 20.
Citera
2024-04-13, 19:28
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Skulle säga att det är den rimliga maxgränsen. Allt över det och man överkonsumerar.
Generellt rekommenderas det att boendekostnaden inte överstiger 30% av den disponibla inkomsten. Med det sagt har nog Kristoffer mycket små möjligheter att markant minska sin boendekostnad och samtidigt behålla sin anställning. Om något verkar han dessutom gjort ett ärligt försök att ta tag i situationen och minska sina kostnader, det är ändå mer än vad man kan säga om dom flesta.
Citera
2024-04-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hans tvåa har lägere hyra än vad min BR 2:a har i avgift. Och då har man inte betalat för lånen ännu.

Cp skadade vänsterjon som tror att de ska kunna bo gratis. Hyresvärden går med förlust på honom.

Ja 5000 kr är helt ok pris. Jag bor inte i någon storstad, men betalar just nu ca 10 000 för en 3:a på 73 kvadrat, men ska flytta till en 4:a på 86 kvadrat för 9300 kr per månad.

Tycker det är billigt.
Citera
2024-04-14, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch

Jag skulle säga att ju mer husllet tjänar, ju större andel är också okej att lägga på boendet. Det är skillnad på att lägga 50% av inkomsten på boendet om man tjänar 20.000 i hushållet eller om man tjänar 100.000 netto. Det första är galet, det andra fallet är ett okej val om man prioriterar sitt boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in