Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-03, 21:39
  #25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Någon som känner till området Stora Harrie, runt kyrkan? Något allmänt att säga om det? Skulle uppskattas.
Citera
2015-06-04, 15:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Någon som känner till området Stora Harrie, runt kyrkan? Något allmänt att säga om det? Skulle uppskattas.

Stora Harrie är inget område, utan en kyrkby, belägen mellan Kävlinge och Lilla Harrie längs 104:an uppför en liten stickväg (så det ligger inte längsmed den värst trafikerade vägen men alla hus ligger längs med landsvägar). Absurt nog är Stora Harrie mindre än Lilla Harrie och har runt 100 invånare. Det finns en busshållplats men den bussen går en gång om dan per riktning, så det är inget alternativ för pendlare.

Kävlinge tätort har två kyrkor men de är inte relaterade till din frågeställning.

http://www.openstreetmap.org/#map=17/55.80455/13.15430
Citera
2015-06-04, 23:11
  #27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Stora Harrie är inget område, utan en kyrkby, belägen mellan Kävlinge och Lilla Harrie längs 104:an uppför en liten stickväg (så det ligger inte längsmed den värst trafikerade vägen men alla hus ligger längs med landsvägar). Absurt nog är Stora Harrie mindre än Lilla Harrie och har runt 100 invånare. Det finns en busshållplats men den bussen går en gång om dan per riktning, så det är inget alternativ för pendlare.

Kävlinge tätort har två kyrkor men de är inte relaterade till din frågeställning.

http://www.openstreetmap.org/#map=17/55.80455/13.15430
Tack. Mest villor så antar att det är någorlunda medelklass och inte bara hillbillys?
Kävlinge blir väl orten att handla i osv, finns allt man behöver till vardags där? Mataffärer och kanske gym. Generellt har det blivit bra i Kävlinge va?
Citera
2015-06-04, 23:36
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tack. Mest villor så antar att det är någorlunda medelklass och inte bara hillbillys?
Kävlinge blir väl orten att handla i osv, finns allt man behöver till vardags där? Mataffärer och kanske gym. Generellt har det blivit bra i Kävlinge va?

Där är ca 10 hus som är smått förfallna och har epa/folkrace bilar uppradade på den bortgångna gräsmatts. På framsidsn tillsammans med rostiga 240s

Längre in i samhället kan ja inte svara på
Kolla billeberga annars
Citera
2015-06-05, 01:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tack. Mest villor så antar att det är någorlunda medelklass och inte bara hillbillys?
Kävlinge blir väl orten att handla i osv, finns allt man behöver till vardags där? Mataffärer och kanske gym. Generellt har det blivit bra i Kävlinge va?

Villor, gårdar och ett radhus med tre lägenheter. Klientelet lär väl vara ungefär som i Kävlinge, dvs tjänstemannafamiljer som tjänar okej men inte direkt är rika. I Kävlinge finns ju matbutiker och sånt plus ett centrum med lite butiker, men i Löddeköpinge ligger ju Center syd som är ett enormt köpcentrum. Antagligen vettigare att åka dit om man vill shoppa än att åka till Landskrona centrum, även om jag personligen tycker att Landskrona är en underskattad stad. Ser man till arkitekturen och gatnätet är det mysigt att vandra omkring där. Det är också lugnt på vardagar dagtid.

En intressant betraktelse av den skånska landsbygden är förresten att ju längre man kommer ifrån någon större ort, dvs där det är längst till västkustens städer samt Ystad och Kristianstad, förfaller landsbygden mer och mer. Värst är det på landet i Hörby, Höörs och Sjöbo kommuner, speciellt längs med landsvägarna där det inte finns speciellt många anledningar att köra.
__________________
Senast redigerad av Grillo 2015-06-05 kl. 01:20.
Citera
2015-07-27, 22:23
  #30
Medlem
Hur fungerar det att plugga i Lund och bo i Kävlinge? Jag vet att förbindelserna är bra och att allt borde fungera i teorin. Men IRL. Är det något att satsa på eller kommer jag att gå miste om många roliga saker som händer i Lund?
Citera
2015-07-28, 08:18
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kollekollen
Hur fungerar det att plugga i Lund och bo i Kävlinge? Jag vet att förbindelserna är bra och att allt borde fungera i teorin. Men IRL. Är det något att satsa på eller kommer jag att gå miste om många roliga saker som händer i Lund?

Något att "satsa på" vet jag inte, men som nödlösning funkar det lysande. Det lär inte vara billigare med lägenhet i Kävlinge än i Lund om du inte ska köpa bostadsrätt. Det lär iofs inte vara så enkelt att hitta hyresrätt i Kävlinge heller.

Klart du kommer gå miste om saker om du tänkt vara ute och festa sent och sen inte kan hitta nån kompis att sova hos, det borde väl vara uppenbart? Har du tänkt vara med om studentfester och liknande hade jag satsat på ett korridorrum.
Citera
2015-07-28, 10:49
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Klart du kommer gå miste om saker om du tänkt vara ute och festa sent och sen inte kan hitta nån kompis att sova hos, det borde väl vara uppenbart? Har du tänkt vara med om studentfester och liknande hade jag satsat på ett korridorrum.
Vad Grillo säger. Ska du plugga i Lund så försök fixa ett korridorrum. Det är roligast i början och du lär känna en massa människor. Efter två år på korridor kanske du är mätt på festandet och då blir det mer attraktivt med en egen lägenhet och eventuellt pendla in från någon mindre ort som Kävlinge. Det är svårt att ta sig hem på natten till småorterna. Tror ett periodkort på 3 zoner (Lund--Kävlinge) ligger på 580 kr eller så, så tänk på att skillnaden i hyra måste vara minst så stor för det ska bli billigare utanför Lund.
Citera
2015-09-06, 20:40
  #33
Medlem
I valet mellan Kävlinge och Lund bör du satsa på Lund om du vill få någon slags social stimulans under studietiden. Du bor bra i Kävlinge, inge snack om det, men för en yngre människa - som jag antar att du är - så finns där inget uteliv och boendet kommer att begränsa möjligheterna att spontanhänga med kursarna och folket du umgås med till vardags i Lund.

Liksom andra småorter så passerar dagarna lite extra sakta i Kävlinge. Samtidigt får man säga att orten inte, såvitt jag vet, har blivit neddräggad med kriminella och annat skit. Då finns det bra många andra ställen som är mycket värre.

Jag har själv slängt bort ett antal studieår på Kävlinge så jag vet läget något sånär- även om det inte var igår.

Någon skrev träffade härovan att bråkiga kids härjar kring Kävlinge C på natten, och (förtids-)pensionärerna trängs på Konsum/Netto på vardagar. Det skriver jag under på.
Citera
2016-11-21, 22:38
  #34
Medlem
Många inbrott i Kävlinge
Polisen i Kävlinge uppmanar alla boende att vara uppmärksamma efter flera inbrott i helgen.
Läs mer......
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-21...ott-i-kavlinge
Citera
2016-12-05, 21:57
  #35
Medlem
Kävlinge är en mycket tyst och lugn ort nu för tiden. Alla uteställen har mer eller mindre lagt ner och det finns inget att göra om man inte vill åka till Malmö, Lund eller Landskrona. Allt är så tråkigt så man kan gråta.

/mvh person som bott i Kävlinge i 30 år.
Citera
2017-06-09, 14:29
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sachos_legs
Kävlinge är en mycket tyst och lugn ort nu för tiden. Alla uteställen har mer eller mindre lagt ner och det finns inget att göra om man inte vill åka till Malmö, Lund eller Landskrona. Allt är så tråkigt så man kan gråta.

/mvh person som bott i Kävlinge i 30 år.

Det är så de ska vara. De räcker med ett ICA så att man kan handla mat. Det ska vara lugnt och skönt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback