2023-05-27, 06:31
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja det är säkert vanligare. Jag har trampat av två kedjor för övrigt. En var på en Yosemite

Jag har aldrig råkat ut för att en cykelkedja gått av. En mopedkedja gick dock av en gång men jag hade tur och den trillade bara ner på marken.
Citera
2023-05-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag har aldrig råkat ut för att en cykelkedja gått av. En mopedkedja gick dock av en gång men jag hade tur och den trillade bara ner på marken.

Ju fler utväxlingar desto tunnar är materialet i kedjan. Det händer nog att kedjan kan gå av p.g.a. materialfel kombinerat med handhavandefel (eller p.g.a. slitage om man använder kedjen tills det blir brott i den). Men vanligaste orsaken till kedjebrott är troligen ett felmonterat kedjelås, snabblänk m.m. Förhoppningsvis har man då en fungerande handbroms i fall cykeln har fotbroms.

Citat:
Nej även om det kan hända. Däremot är ju kedjan det första man oftast byter (förutam däck kanske) på alla cyklar. En kedja håller inte mer än ett par år på en cykel som går mycket oavsett om cykeln kostar 5000 eller 60 000. Växlingarna funkar sämre och det sliter på resten av drivlinan om man kör med för sliten kedja.

Det finns cyklar med remdrift (som brukar vara dyrare än motsvarande cykel med kedja), och en rem sägs hålla flera gånger så långt som en kedja. Dessutom behöver den inte smörjas. (Fast det finns siliconspray för underhåll av remmar.)
Citera
2023-05-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ju fler utväxlingar desto tunnar är materialet i kedjan. Det händer nog att kedjan kan gå av p.g.a. materialfel kombinerat med handhavandefel (eller p.g.a. slitage om man använder kedjen tills det blir brott i den). Men vanligaste orsaken till kedjebrott är troligen ett felmonterat kedjelås, snabblänk m.m. Förhoppningsvis har man då en fungerande handbroms i fall cykeln har fotbroms.

Det finns cyklar med remdrift (som brukar vara dyrare än motsvarande cykel med kedja), och en rem sägs hålla flera gånger så långt som en kedja. Dessutom behöver den inte smörjas. (Fast det finns siliconspray för underhåll av remmar.)

Knappts sett. Tror en rem går lite tyngre, kanske därför det inte är så vanligt?
Citera
2023-05-27, 19:27
Medlem
Citat:

Ja det har inte hänt något mer för mig heller men det är svårt att fortsätta cykla om man inte har grejer är fixa det med.
Citera
2023-05-27, 20:13
Medlem
Citat:
Knappts sett. Tror en rem går lite tyngre, kanske därför det inte är så vanligt?

Jag har läst tester där de jämfört rem och kedja, och kommit fram till att de är ungefär lika effektiva i genomsnitt. En rem är lite trögre vid låg belastning. När man ökar belastningen så ökar förlusterna mer i en kedja än i en rem.

Men med en rem så kan man inte använda det växelsystemet som är mest effektivt, d.v.s utanpåligande växel, utan det vanligaste är navväxel. Och en navväxel är inte lika effektiv som utanpåliggande växel, i.a.f. inte under optimala förhållanden med ny drivlina, bra väder o.s.v. Med en sliten kedja så försämras effektiviteten, Och ska man cykla året runt så blir det väldigt mycket underhåll med en utanpåliggande växel, medan en navväxel räcker att underhålla varje 1000-2000 km eller t.o.m. så sällan som 5000 km (dock minst varje år), Men man bör tvätta remmen ibland.

Huvudproblemet med rem är nog att det krävs speciella ramar som går att öppna i baktriangeln, sedan behöver man veta hur en rem ska hanteras, t.ex. måste man släppa på remspänningen innan man tar av hjulet för att inte skada kolfibrerna i remmen.

Citat:
Ja det har inte hänt något mer för mig heller men det är svårt att fortsätta cykla om man inte har grejer är fixa det med.

Tur att det finns snabblänk som tar väldigt lite plats.
Citera
2023-05-28, 16:44
Moderator
Rassas avatar
Specifika diskussioner kring Biltemas elcykelbatterier tas i befintlig tråd:

(FB) Frågetecken kring Biltemas elcykelbatterier

Den här tråden handlar om huruvida Biltemas elcykel är prisvärd, rent allmänt.

/Moderator
Citera
2024-06-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Jo, helt klart sant. Underhåller man grejerna så. Jag ska bara ha som lite extra hoj. Men tänker på om dom är prisvärda liksom. 🙂

### Tips för att använda och underhålla en elcykel

Köp inte elcykel med elmotor monterad i mitten på cykeln
Antingen bakhjul eller framhjul
1. **Använd lägsta assistansläge och hög växel:**
- Använd den lägsta motorassistansen och den högsta eller om du inte är så stark näst högsta växeln för att få en bra balans mellan stöd och egen kraft. Trampning är off/on läge.

2. **Batterihantering:**
- **Ladda inte batteriet fullt:** Förläng batteriets livslängd genom att undvika att ladda det till 100%.
- **Undvik att låta batteriet bli helt tomt:** Försök att inte låta batterinivån gå under 20%.

3. **Förvaring på vintern:**
- Om du inte cyklar på vintern, ladda batteriet till 50-60% och förvara det inomhus, men omonterat på cykeln. Alltså förvarar batteriet separat.

4. **Körhastighet:**
- **Maxhastighet:** Undvik att cykla så snabb som 25 km/h. En hastighet på 15-20 km/h är tillräckligt snabbt FÖRLÄNGER batteriets livslängd och mer säkert. 20 km/h är mycket mycket snabbare än att cykla på en oelektrisk cykel. Och dessutom blir du mycket mycket mindre trött.

5. **Underhåll under långa uppehåll:**
- Om du inte använder cykeln på vintern, cykla ändå en kort sträcka (ca 200 meter) en gång per månad för att hålla batteriet och elmotorn aktivt.

Genom att följa dessa råd kan du maximera livslängden och prestandan på din elcykel, särskilt när det gäller att ta hand om batteriet.
Mvh
Citera
2025-05-18, 19:05
Medlem
Citat:

Cykelkedjor går väl av rätt ofta?
Har hänt mig tre gånger genom åren, vad jag kan minnas. Enskilda länkar som går av. Så man får antingen byta länken (vilket klåpare som jag aldrig klarar hur bra kedjebrytare osv jag än köper) Eller köpa en ny kedja (vilket också är besvärligt eftersom man måste bryta kedjan och ställa in rätt längd på den). Skulle det hända mig igen skulle jag bara ta smällen att behöva gå till verkstad med cykeln för att byta.
Jag funderar för närvarande på att köpa elcykel, och det här med kedjorna är ett av orosmomenten. Jag kommer cykla långa sträckor med elcykeln, och i högre fart än på en vanlig cykel. Om jag sliter av kedjor på vanliga cyklar bör en elcykel rimligtvis slita ut kedjor snabbare? Men det är klart, rost och allmänt dåligt underhåll är förmodligen en starkt bidragande orsak till att kedjorna går av, och det är ju noll risk att jag kommer låta en elcykel för 15000 stå utomhus mer än absolut nödvändigt.

Lutar för övrigt åt att jag köper från Biltema. Inte nödvändigtvis för att jag tycker att Biltema har god kvalitet på sina produkter. Utan för att jag handlat så pass mycket på Biltema att jag åtminstone vet ungefär vilken kvalitet jag kommer få. Jag köper hellre en billig cykel jag vet kommer vara halvkass, än köper grisen i säcken hos nån annan återförsäljare. Köper jag från nån återförsäljare jag inte vet något om är det ju risk att jag köper en dyr cykel som visar sig vara helkass.
Citera
2025-05-18, 23:25
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Har hänt mig tre gånger genom åren, vad jag kan minnas. Enskilda länkar som går av. Så man får antingen byta länken (vilket klåpare som jag aldrig klarar hur bra kedjebrytare osv jag än köper) Eller köpa en ny kedja (vilket också är besvärligt eftersom man måste bryta kedjan och ställa in rätt längd på den). Skulle det hända mig igen skulle jag bara ta smällen att behöva gå till verkstad med cykeln för att byta.
Jag funderar för närvarande på att köpa elcykel, och det här med kedjorna är ett av orosmomenten. Jag kommer cykla långa sträckor med elcykeln, och i högre fart än på en vanlig cykel. Om jag sliter av kedjor på vanliga cyklar bör en elcykel rimligtvis slita ut kedjor snabbare? Men det är klart, rost och allmänt dåligt underhåll är förmodligen en starkt bidragande orsak till att kedjorna går av, och det är ju noll risk att jag kommer låta en elcykel för 15000 stå utomhus mer än absolut nödvändigt.

Lutar för övrigt åt att jag köper från Biltema. Inte nödvändigtvis för att jag tycker att Biltema har god kvalitet på sina produkter. Utan för att jag handlat så pass mycket på Biltema att jag åtminstone vet ungefär vilken kvalitet jag kommer få. Jag köper hellre en billig cykel jag vet kommer vara halvkass, än köper grisen i säcken hos nån annan återförsäljare. Köper jag från nån återförsäljare jag inte vet något om är det ju risk att jag köper en dyr cykel som visar sig vara helkass.

Ordet "ofta" antyder att det är något som är rätt vanligt och inträffar då och då men som sagt, för mig har det ALDRIG hänt. Och för de kunder som lämnade in cyklar för reparation av kedjan så var det så gott som alltid nåt annat som hänt, aldrig att den gått av så jag hade nog inte oroat mig för detta. Men det finns faktiskt cyklar som använder rem istället, typ som en kamrem till bil, som driver bakhjulet. Ska vara väldigt hållbart, tyst och underhållsfritt. Dock rätt dyra cyklar.

Om du ska köpa en biltema elcykel så köp inte deras billigaste. De har ett par riktigt bra elcyklar i sortimentet men folk envisas med att spara ett par tusen och köper de som INTE är så bra istället.
Citera
2025-05-20, 08:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11

Sköt kedjan så går den inte av. Tvätta och olja den regelbundet, öppna inte kedjelåset för många gånger, egentligen ska man byta kedjelås varje gång man delar kedjan, det är inte nödvändigt men det är bra att byta det då och då om man har för vana att dela kedjan när man tvättar den.
Köp en bra kedjeolja så håller den längre och smörjer bättre än en billig, tvätta kedjan när den är skitig, rengör kassett, drev och växelförare, gör det till en vana att ha koll på sakerna så blir det roligare att cykla och cykeln håller längre.
Citera
2025-05-20, 14:33
Medlem
Klarlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
....riktigt skräp....
Ja, bara kinesiskt skräp. Har öht inte ens tittat på skiten.
Citera
2025-05-20, 17:10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
Ja, bara kinesiskt skräp. Har öht inte ens tittat på skiten.

Smart. Har inte ens tittat på skiten men kan ändå döma ut dessa cyklar som kommer från Vietnam och Malaysia som "kinesiskt skräp".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in