• 1
  • 2
2023-04-16, 10:26
Medlem
Det här med dålig hållbarhet Biltemas elcykelbatterier tycks inte vara ett övergående problem. De dör efter några år, men kan startas igen av någon med kunskap. Det märkliga är ändå att jag hör många som tycker själva cyklarna är av hyfsad kvalitet. Men batterierna borde ha varningstrianglar!

https://alltomelcyklar.nu/nyheter/an...atteriproblem/
Citera
2023-04-16, 10:42
Medlem
Kione211s avatar
Jag har en gammal biltema el cykel. Batteriet har alltid fungerat. Men efter 10 år är räckvidden inte så bra längre.
Det har gått av någon eker i bakhjulet. Cyklar lite terräng.
Däremot har mitt bosch batteri på e mtb gått sönder. De går inte att laga men fick nytt hos batteridoktorn i Solna.
Citera
2023-04-16, 12:10
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Jag har en gammal biltema el cykel. Batteriet har alltid fungerat. Men efter 10 år är räckvidden inte så bra längre.
Det har gått av någon eker i bakhjulet. Cyklar lite terräng.
Däremot har mitt bosch batteri på e mtb gått sönder. De går inte att laga men fick nytt hos batteridoktorn i Solna.
10 år = 2013 Runt 2016 kom biltema på att man kunde programmera batterierna så att de slutar ta emot ström när garantin går och folk måste köpa nya dyra batterier. Det här har varit ett återkommande problem sedan 2016-2017.
Citera
2023-04-16, 12:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
10 år = 2013 Runt 2016 kom biltema på att man kunde programmera batterierna så att de slutar ta emot ström när garantin går och folk måste köpa nya dyra batterier. Det här har varit ett återkommande problem sedan 2016-2017.
Det där skulle inte alls förvåna mig om det var på det sättet. Dock har väl batteriet ingen uppfattning om tid, utan då är det väl programmerat att lägga av efter ett visst antal cykler.
Citera
2023-04-16, 15:50
Medlem
killawifes avatar
Det är en gammal myt att det skulle vara nån programmering som gör att batterierna lägger av efter en viss tid och inte pga fel. Det finns bara EN person som påstår detta och trots att han är duktig så har han fel. Jag har nämligen jobbat på Biltema som cykelreparatör och startat om minst 100 sådana batterier. Det är endast två batterisorter som detta går att göra med och det är till den gamla Low-step cykeln och den hopfällbara som var med i teves Plus. Dessa såldes mellan 2014-2018.
Anledningen till att batterierna lägger av är helt enkelt dålig kvalitet. Nån cell bli obalanserad och BMS:en klarar inte av att stabilisera så de batterierna som är kopplade till denna blir också obalanserade och batteriet stänger av enligt sin programmering. Det är en nödavstängning kan man säga. När man sen startar om dem så utesluts de defekta cellerna och batteriet har en lägre kapacitet, mellan 15-20% lägre beroende på batterityp. Batteriet kan sen fungera ett bra tag till samma sak händer igen. Om man har kunskapen kan man byta ut de defekta cellerna och sätta i ett nytt BMS och sen kan man använda cyklarna ett bra tag.

Biltemas första elcyklar hade faktiskt NiMh batterier och det finns en äldre elcykel som hade LiPo. Jag blev mäkta förvånad när jag öppnade ett sånt batteri en gång och såg alla plattorna. Och kunden blev skitsur när jag förklarade att det inte gick att starta om, för det hade den 19-åriga jäntan de pratade med innan sagt.

Biltemas senare modeller har en annan batterityp med en annan typ av BMS. Dessa lägger också av helt random men går inte att starta om. När man mäter upp battericellerna i dessa är det sällan nåt fel på dom så troligen skulle man kunna rädda dessa batterier med ett nytt BMS.
Biltema har väldigt stora problem med att få tag i ersättningsbatterier till sina cyklar. Det har blivit lite bättre efter att man även har börjat sälja cyklar med motorer från Bafang och Shimano, då dessa batterier alltid går att få tag i men för deras billigare elcyklar är det stora problem. Det beror givetvis på att de är billiga som satan och leverantörerna är därmed osäkrare att ha att göra med.

BMS: Battery management system. Det är ett litet kretskort som styr laddning, överladdning och värmekontroll av lithiumbatterier. Det sitter i ALLA lithiumbatterier.

Biltema hade ett tag en plan att man skulle ha ett system där butikerna kunde skicka sina defekta batterier till huvudkontoret så skulle de ha en tekniker där som lagade dessa. Det föll isär rätt kvickt dock, jag vet inte varför. Men egentligen var det förbjudet för reparatörerna i butikerna att öppna batterier och meka med dom. Folk gjorde det ändå för annars skulle kunden få punga ut med 2500:- för ett nytt batteri och det kändes inte riktigt rätt. Men det hände faktiskt en gång att nån hade överladdat ett batteri bakvägen och de hade en lithiumbrand i en butik pga detta. Jag laddade bara på detta sätt när jag hade koll och var på plats men alla gjorde tydligen inte likadant.
Citera
2023-04-16, 18:04
Medlem
Det är inte en myt.
Det är väl känt att Biltema har något som kallas planerat åldrande, även om de själva förnekar det hela.
Biltema kräver att batterierna underhållsladdas en gång i månaden, just för att datorn som håller reda på tiden alltid skall ha tillgång till elström.

När väl tiden har passerat så stängs batteriet av och tar inte emot mer laddström. Biltema kräver här att du köper ett nytt batteri för många tusenlappar.
Men via internet kan man få hjälp att nollställa klockan som räknar och vips så fungerar batteriet helt klanderfritt igen och tar med glädje emot laddning.

Jag har bekanta som råkat ut för just detta. SÅ nej, det är inte en myt utan en realitet.
Man kan tycka att detta borde hamna under bedrägeri och att ansvariga på Biltema skulle få skaka galler.
Citera
2023-04-16, 19:31
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är inte en myt.
Det är väl känt att Biltema har något som kallas planerat åldrande, även om de själva förnekar det hela.
Biltema kräver att batterierna underhållsladdas en gång i månaden, just för att datorn som håller reda på tiden alltid skall ha tillgång till elström.

När väl tiden har passerat så stängs batteriet av och tar inte emot mer laddström. Biltema kräver här att du köper ett nytt batteri för många tusenlappar.
Men via internet kan man få hjälp att nollställa klockan som räknar och vips så fungerar batteriet helt klanderfritt igen och tar med glädje emot laddning.

Jag har bekanta som råkat ut för just detta. SÅ nej, det är inte en myt utan en realitet.
Man kan tycka att detta borde hamna under bedrägeri och att ansvariga på Biltema skulle få skaka galler.

Nej, det är INTE på något sätt väl känt. En person, batteridoktorn, har påstått detta, och hans underlag är väldigt tunt. Läste du nånting jag skrev? Jag förklarade ju för fan EXAKT vad som händer då jag har jobbat med detta medans det enda du kommer med är din felaktiga åsikt och en bekants vaga upplevelse.
Citera
2023-04-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej, det är INTE på något sätt väl känt. En person, batteridoktorn, har påstått detta, och hans underlag är väldigt tunt. Läste du nånting jag skrev? Jag förklarade ju för fan EXAKT vad som händer då jag har jobbat med detta medans det enda du kommer med är din felaktiga åsikt och en bekants vaga upplevelse.

Jo det är väl känt. Att du inte är insatt eller informerad betyder inte att det är okänt för övriga.
Att du anser att batteridoktorns underlag är tunt får stå för dig.
Du svamlade massa åsikter ja.

Oavsett om du anser att min åsikt är fel eller inte så är det svårt att bortförklara det faktum att batterierna fungerade utmärkt efter de blivit återställda.
Från att vägra ta emot laddning till att fungera felfritt och har gjort det sedan dess.
Sedan kan du babbla vidare det gör mig ingenting.
Citera
2023-04-17, 17:24
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Jo det är väl känt. Att du inte är insatt eller informerad betyder inte att det är okänt för övriga.
Att du anser att batteridoktorns underlag är tunt får stå för dig.
Du svamlade massa åsikter ja.

Oavsett om du anser att min åsikt är fel eller inte så är det svårt att bortförklara det faktum att batterierna fungerade utmärkt efter de blivit återställda.
Från att vägra ta emot laddning till att fungera felfritt och har gjort det sedan dess.
Sedan kan du babbla vidare det gör mig ingenting.

Alltså detta är fan helt otroligt. Hur kan man vara så här jävla pantad? Jag har JOBBAT MED DETTA i 2,5 år. Jag skrev fakta kring ämnet med en klar förklaring vad som händer när man startar om batterierna och varför detta händer. Om man gör en liten sökning kring detta bara här på flashback så är 9 av 10 inlägg precis likadan som ditt. De innehåller ingen fakta, ingen kunskap utan bara "jag har hört" "jag tror" "min grannes hund har sagt" och liknande helt värdelösa åsikter. Om man nu inte har någon teknisk kunskap om nånting så kan man inte bara slänga ur sig vilken skit som helst och säga att det skulle ha något värde.

Batteridoktorns underlag är tunt, väldigt tunt t.o.m. Det han baserar sin analys på är att en liknande cykel med samma batterityp har sålts på andra marknader bl.a i USA där en undersökning(som han INTE länkar till och som inte går att hitta) tydligen visar att de batterierna då innehåller programvara med planerat åldrande. Jag har sökt efter mer information om detta men det finns inget att hitta. Att Biltema däremot säljer cyklar med batterier som har en tveksam kvalitet råder det inga som helst tvivel om. Och detta i sig är ju en typ av planerat åldrande. De är inte byggda för att hålla så länge som dyrare elcyklars batterier, helt enkelt, vilket reflekteras av kostnaden. Dåligt givetvis, men inte vad som diskuteras.
Om man kollar hans video här (https://www.youtube.com/watch?v=i_zLqFx44mo), där han faktiskt hittat en lösning på hur man får liv i de nyare e-comfort batterierna som inte jag kunde laga när jag jobbade där då det varken fanns reservdelar eller krestscheman, så babblar han om planerat åldrande hela tiden, men felet han lagar är att han kopplar förbi en ytmonterad säkring som har löst ut. Denna löser knappast ut av nån timer i programvaran utan pga ett fel i batteriet, som jag förklarade innan.
Det här ÄR inte planerat åldrande, det är bara dålig kvalitet. Nu tycker jag att Batteridoktorn är väldigt duktig och gör ett super-bra jobb med sina videos och jag har lärt mig massor av honom ang. just detta men jag vet inte varför han envisas med att tjafsa om detta?
Om det nu fanns nån sanning i det, varför har inte Biltema blivit stämda på 1 miljard? Det finns ju definitivt tillräckligt med arga kunder. Vi hade säkert 2-3 i veckan som hade problem med sina batterier när jag jobbade där och det har knappast minskat.
Citera
2023-04-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Alltså detta är fan helt otroligt. Hur kan man vara så här jävla pantad? Jag har JOBBAT MED DETTA i 2,5 år. Jag skrev fakta kring ämnet med en klar förklaring vad som händer när man startar om batterierna och varför detta händer. Om man gör en liten sökning kring detta bara här på flashback så är 9 av 10 inlägg precis likadan som ditt. De innehåller ingen fakta, ingen kunskap utan bara "jag har hört" "jag tror" "min grannes hund har sagt" och liknande helt värdelösa åsikter. Om man nu inte har någon teknisk kunskap om nånting så kan man inte bara slänga ur sig vilken skit som helst och säga att det skulle ha något värde.

Batteridoktorns underlag är tunt, väldigt tunt t.o.m. Det han baserar sin analys på är att en liknande cykel med samma batterityp har sålts på andra marknader bl.a i USA där en undersökning(som han INTE länkar till och som inte går att hitta) tydligen visar att de batterierna då innehåller programvara med planerat åldrande. Jag har sökt efter mer information om detta men det finns inget att hitta. Att Biltema däremot säljer cyklar med batterier som har en tveksam kvalitet råder det inga som helst tvivel om. Och detta i sig är ju en typ av planerat åldrande. De är inte byggda för att hålla så länge som dyrare elcyklars batterier, helt enkelt, vilket reflekteras av kostnaden. Dåligt givetvis, men inte vad som diskuteras.
Om man kollar hans video här (https://www.youtube.com/watch?v=i_zLqFx44mo), där han faktiskt hittat en lösning på hur man får liv i de nyare e-comfort batterierna som inte jag kunde laga när jag jobbade där då det varken fanns reservdelar eller krestscheman, så babblar han om planerat åldrande hela tiden, men felet han lagar är att han kopplar förbi en ytmonterad säkring som har löst ut. Denna löser knappast ut av nån timer i programvaran utan pga ett fel i batteriet, som jag förklarade innan.
Det här ÄR inte planerat åldrande, det är bara dålig kvalitet. Nu tycker jag att Batteridoktorn är väldigt duktig och gör ett super-bra jobb med sina videos och jag har lärt mig massor av honom ang. just detta men jag vet inte varför han envisas med att tjafsa om detta?
Om det nu fanns nån sanning i det, varför har inte Biltema blivit stämda på 1 miljard? Det finns ju definitivt tillräckligt med arga kunder. Vi hade säkert 2-3 i veckan som hade problem med sina batterier när jag jobbade där och det har knappast minskat.

Du arbetar på Biltema...
Det säger det mesta.

Först är du bergsäker på din sak och sedan framåt slutet av din kopiöst långa text så börjar du vela.
Din tes går ut på att eftersom Biltema inte blivit stämda på en miljard så kan det hela inte vara sant.

Biltema har planerat åldrande på sina batterier.
Är du inte nöjd med det så får du ta det med din arbetsgivare.
Lycka till!
Citera
2023-04-18, 18:50
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Du arbetar på Biltema...
Det säger det mesta.

Först är du bergsäker på din sak och sedan framåt slutet av din kopiöst långa text så börjar du vela.
Din tes går ut på att eftersom Biltema inte blivit stämda på en miljard så kan det hela inte vara sant.

Biltema har planerat åldrande på sina batterier.
Är du inte nöjd med det så får du ta det med din arbetsgivare.
Lycka till!

Nej jag jobbar inte på Biltema längre, något jag redan nämnt. Men du verkar inte kunna läsa så detta är inte särskilt givande. Min tes är att rent tekniskt så är det inte troligt att batterierna har planerat åldrande, de är bara dåliga.
Sen vet ju inte du detta men när detta var aktuellt för 5-6 år sen så uppstod det en ganska stor diskussion på Biltema ang. detta. Många hade sett inslaget i Plus och var upprörda, både kunder och anställda. Biltema skickade då ut en dementi och förklaring internt samt info om vad man skulle säga till kunderna. Jag personligen trodde faktiskt på vad batteridoktorn sa då Biltemas tekniska förklaring var rätt dålig och det var först senare när jag fick lite mer insikt i hur batterierna fungerade och hur de beter sig efter att man startar om dom som jag förstod hur det egentligen låg till.

Men vi kan lägga ner detta nu, du behöver inte svara.
Citera
2023-04-19, 15:32
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Biltema har en gång medgivit att man sålde dom äldsta batterierna först pga stor lagerhållning och om detta sedan pågår nuvarande datum är ju en annan fråga men varför inte om det som mycket annat handlar om pengar och vinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in