2023-05-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Jag är väldigt intresserad av historia, men jag finner mig ofta skeptisk gentemot hur mycket som faktiskt ägt rum.

Ta vikingarna som exempel. Det finns mycket historia kring vikingarna, men eftersom de inte hade något skrivspråk som brukades annat än på runor och dylikt så levde historiska händelser främst vidare muntligt och det var först ett par hundra år efter vikingatidens slut som dessa muntliga berättelser faktiskt började skrivas ner på papper.

Och vi vet ju alla hur mycket rykten och historier hinner överdrivas och förvrängas på bara några dagar, tänk då hur mycket dessa berättelser hunnit springa ifrån sitt ursprung på 200 år.

Vad tror ni? Hur mycket är sant, hur mycket är vinklat, hur mycket är medveten lögn, hur mycket har överdrivits och förvrängts från tiden mellan muntligt till skriftligt?

Det måste finnas fler sätt att återskapa historia.

Och ett sätt att pussla ihop är att försöka fylla i luckorna i historien med vad som är sannolikt mest troligt scenario.
Ett sätt är att försöka återskapa hur det varit genom att jämföra språk - vilka språk har likheter.
Ett annat sätt är att se till raser.
Och numera finns ett intressant sätt att jämföra DNA.
Även bilder som kan bevaras mycket länge kan säga något.

Och så får man använda sunt förnuft.

Såg en gång en historiker på ett TV-program - tror det var Dick Harrysson som sa att det finns så mycket historieförfalskning - till och med regentlängder hade förfalskats - i politiskt syfte. Så man får vara uppmärksam.
Citera
2023-05-12, 16:47
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
ChapGPT ljuger faktiskt en hel del. Allt den säger är inte sant. Den har PK-filter, så den inte säger sanningen i alla frågor. Du kanske skulle fråga den om allt den säger är sant.
Vikingarna tog i stort sett bara slavar från Europa. Många verkar tro att slavar är synonymt med negerslavar, då det är bara dem man nämner nu. Men det är en helt felaktig slutsats. Slaveriet har funnits över hela världen historiskt. Det är faktiskt först på sjuttonhundratalet som man började motarbetat det. Så slaveriet som sådant är svårt att fastställa genetiskt. Däremot finns historiska källor och arkeologi.

Kyrkan förbjöd tidigare att förslava kristna, så därför har slaveriet i Europa varit väldigt litet, då i stort sett alla här var kristna. Det är faktiskt engelsmännen som varit mest drivande i att avskaffa det och i stort sett de som avskaffade den transatlantiska slavhandeln genom en fartygsblockad av den. I USA började man då istället med avel för att få fram fler. Jump a broome och få bo i en egen koja att göra barn i. Jag vill väl påstå att den transatlantiska slavhandeln är överdriven i storlek av ideologiska skäl också. Även om den definitivt inte var liten. Att ifrågasätta det är lite som att ifrågasätta hur många judar som dog i förintelsen. 6 miljoner säger man. 4.8 miljoner har jag sett i historieböcker. Inget litet antal ändå.

Jag tycker mig inte finna att just den transatlantiska slavhandel är på något sätt överdriven.
Intressen över hela Europa deltog i detta då att det gav stora pengar.
Slavar såldes i längs med ekvatorn till dem enorma plantagen som bedrevs där.
Så att hade man ett fartyg så gick det att göra lätta och stora pengar igenom att köpa upp slavar ur Afrika och sedan skeppa dem dit där plantagena fanns, den mesta slavtrafiken gick där.
Och så kunde dom ta ordinär last med sig hem hit till Sverige och att ingen här visste något om saken.
Citera
2023-05-12, 16:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jag tycker mig inte finna att just den transatlantiska slavhandel är på något sätt överdriven.
Intressen över hela Europa deltog i detta då att det gav stora pengar.
Slavar såldes i längs med ekvatorn till dem enorma plantagen som bedrevs där.
Så att hade man ett fartyg så gick det att göra lätta och stora pengar igenom att köpa upp slavar ur Afrika och sedan skeppa dem dit där plantagena fanns, den mesta slavtrafiken gick där.
Och så kunde dom ta ordinär last med sig hem hit till Sverige och att ingen här visste något om saken.

Har aldrig sagt att den inte förekom och vara stor. Vad jag säger är att jag anser att dess storlek är överdriven, av ideologiska skäl. Man vill göra den värre storleksmässigt än den var. Desto högre siffror, desto värre, är matematiken.

Problemet är att ämnet är infekterat ungefär som antalet dödade judar. Enligt mig vore det bättre att försöka få fram korrekta siffror som man är överens om, än att hålla fast vid felaktiga. Det ger de som säger att man ljuger om t.ex. förintelsen, faktiskt kött på benen, som man inte behövde ge dem.

Bara att bestrida saker som att man gjorde lampskärmar av judar med tatueringar, som inte är sant, kan göra att du blir utsatt för ett enormt hat av de som tror att det faktiskt hänt. Kanske till och med du tror det?
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-12 kl. 17:01.
Citera
2023-05-12, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Du får det att framstå som att Beethovens musik var ämnad för den breda massan likt dagens strömlinjeformade populärmusik. Så var det givetvis inte. Musiken som Beethoven och hans gelikar framförde kallas konstmusik av en anledning. Högst komplex, eller "sofistikerad", musik skapas även idag. En mer lämplig jämförelse är att jämföra dagens populärmusik med dåtidens folkmusik som var betydligt mer simpel i sin utformning.

Du missar min poäng lite grann. Det blir för mig en bjärt kontrast med den musik, konst och arkitektur som skapades under t.ex. 16-1700-talet (för att inte tala om pyramiderna och andra ändå äldre byggnader) samtidigt som skolan lär oss att detta var mycket primitiva människor som saknade avancerade verktyg och förflyttade sig med häst och kärra och torkade sig i röven med gräs och hö. Det är en historisk blind fläck här någonstans. Vad det gäller musiken kan jag se en tydlig medveten fördumning även om vi bara går från vanlig folkmusik till dagens översexualiserade treackordspopindustri. Knappast ett tecken på utveckling sett ur ett perspektiv på flera hundra år.

Jag påstår att forna tiders människor i mångt och mycket var mer avancerade, andligt och tekniskt utvecklade än vi är idag. Vad hände? Inte får vi lära oss det i skolan i alla fall.
Senast redigerad av RobRoys 2023-05-12 kl. 17:38.
Citera
2023-05-13, 00:14
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Har aldrig sagt att den inte förekom och vara stor. Vad jag säger är att jag anser att dess storlek är överdriven, av ideologiska skäl. Man vill göra den värre storleksmässigt än den var. Desto högre siffror, desto värre, är matematiken.

Problemet är att ämnet är infekterat ungefär som antalet dödade judar. Enligt mig vore det bättre att försöka få fram korrekta siffror som man är överens om, än att hålla fast vid felaktiga. Det ger de som säger att man ljuger om t.ex. förintelsen, faktiskt kött på benen, som man inte behövde ge dem.

Bara att bestrida saker som att man gjorde lampskärmar av judar med tatueringar, som inte är sant, kan göra att du blir utsatt för ett enormt hat av de som tror att det faktiskt hänt. Kanske till och med du tror det?

Angående slavhandeln så spelar det ingen roll 100 000 mer eller mindre för det vad vi sysslade med då att slavhandeln var inte skapad av oss utan fanns redan där. Som jag skrev att man kunde ta ett skepp till Afrika och köpa slavar precis som vilken handelsvara som helst och att det gjordes.

Ditt andra ämne, jag är starkt av den uppfrattningrn att där så har det överdrivits rejält.
Jag har följt i ämnet, träffat människor som fanns där och då, jag har som så många andra sett på fakta och kommit fram till att rent logiskt så stämmer det hela inte ihop.
Logistiken måsta ha varit gigantisk inte enbart frakten av människor på tåg utan även allt annat så som förnödenheter, ja allt men att det finns inga vittnen och ej heller loggar som styrker detta och att tyskarna var helt otroliga på att hålla ordning och reda, allt kontrollerades och skrevs ned.
Vi snackar om att det skulle ha krävts en enorm och egen logistik och att det så att inte ens dom som jobbade på järnvägarna kan minnas något utöver det vanliga vilket dem förde loggar över.
Och där så tänker jag att det finns alltid någon som kliver fram och säger hur det var men att det har inte skett och då ska man veta att dem som jobbade inom transport dem var inte politiskt bundna och behövde inte heller i efter kriget känna rädsla för att råka illa ut för det att dem öppnar munnen.

Jag har träffat tyska krigsvetaraner och att dom såg ingenting av det där varken på Östfronten eller i Italien men att kriget var grymt nog ändå och så en släkting till mig som också deltog. Han sade att juden har paxar allt elände som sitt, alltid att juden ställer sig i mitten.
Han upplevde krigets alla fasor.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2023-05-13 kl. 00:18.
Citera
2023-05-13, 09:07
Medlem
Det ligger mycket i dessa ord "vinnarna skriver historien"
Citera
2023-05-13, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Är vikingatiden cirka 300 år i världshistorien ens vår historia? Sverige och svenskarna fanns inte på den tiden än. Vikingarna fick sin "svenska roll" under 1800-talets romantik och nationsbyggande.

Är en från Skåne, Halland eller Blekinge (danernas område) arvtagare till Röde orms österled -vikingar, eller västerled och upptäckte Amerika?

Eller inget av dem alls?
Nej "vikingar" är inte relevant om man vill betrakta dem som våra förfäder eftersom det var väldigt få individer som var vikingar under vikingatiden.

Statistiskt är det mycket mer troligt att en Svensk av idag har en vikingatida träl till förfader.
Citera
2023-05-13, 17:40
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej "vikingar" är inte relevant om man vill betrakta dem som våra förfäder eftersom det var väldigt få individer som var vikingar under vikingatiden.

Statistiskt är det mycket mer troligt att en Svensk av idag har en vikingatida träl till förfader.

Så ligger det till och stegar vi då framåt till slutet av 1800-talet till i början av 1900: Statare.
Citera
2023-05-13, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Så ligger det till och stegar vi då framåt till slutet av 1800-talet till i början av 1900: Statare.
Just så.
Citera
2023-05-13, 23:18
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
3. Vakuumet som blev i norden efter folkvandringen och då klimatet blev bättre var vendelperioden. Stora rikedomar för de som var kvar, handeln flödade igen.
Sutton Hoo skeppet man grävde ut i england som man trodde var anglo-saxiskt är faktiskt vendel.
Troligen hade man redan då handel tom borta i Nord Amerika som nyliga utgrävningar i Kanada kastar ljus på.

Det vi har idag är bra detaljer kring vikingatiden, men vendel är inte alls lika upplysta.

Det festade: Intressant, har du någon länk att läsa på om detta?
Citera
2023-05-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det festade: Intressant, har du någon länk att läsa på om detta?

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/new-dating-method-shows-vikings-occupied-newfoundland-in-1021-ce-180978903/

https://www.livescience.com/54439-three-possible-viking-outposts-discovered.html

Dessa dateras efter vendel, men det finns teorier om att det funnits tidigare bosättningar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in