2023-05-12, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Stålet framställdes genom att smida gjutjärn tills så mycket kol hade försvunnit att man fick fram stål. Det var så man gjorde vapen på den tiden. Damasksmide kan även ha sitt ursprung här, men där är jag lite osäker på. I alla fall fanns det här.

I övrigt är DeerDee helt obildad om den tiden.
Iofs blir det väl litet av semantik men jag anser nog att stål är den metall man under 1800-talet utvecklade med exempelvis Bessemerprocessen.
Citera
2023-05-12, 10:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Det är alltid segrarna, vinnarna som får skriva historia och då lär det tänjas en hel del på sanningen för att passa narrativet.
Så är det till viss del. Men även förlorarna skriver sin historia. Man kan väl säga att den historia man har, är den som finns i den kultur man lever i. Sen kan den vara vinklad. Men rena historiska skeenden är svåra att förfalska.
Citera
2023-05-12, 10:04
Medlem
Citat:
Stålet framställdes genom att smida gjutjärn tills så mycket kol hade försvunnit att man fick fram stål. Det var så man gjorde vapen på den tiden. Damasksmide kan även ha sitt ursprung här, men det är jag lite osäker på. I alla fall fanns det här.

I övrigt är DeerDee helt obildad om den tiden och vad man vet om den.

Degelstål är inte samma som smide av gjutjärn.
Uppenbarligen kunde man något som resten av Europa inte kunde under denna tid.

Är jag helt okunnig kring denna tid, påpeka gärna isf vad jag skrivit som upplyser om okunnighet?
Citera
2023-05-12, 10:05
Medlem
Folketstempels avatar
Järnåldern smygstartade flera tusen år av egyptierna. Meteorteorin är inte helt dum, eftersom utan den så kan det inte förklaras alls.

https://www.nature.com/articles/nature.2013.13091
Citera
2023-05-12, 10:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Iofs blir det väl litet av semantik men jag anser nog att stål är den metall man under 1800-talet utvecklade med exempelvis Bessemerprocessen.
Då har du helt fel. Det är bara en annan effektivare metod för att framställa det.
Citera
2023-05-12, 10:06
Medlem
Liberationfronts avatar
Eftersom vinnare skriver historia så är det nog svårt att veta.
Citera
2023-05-12, 10:06
Bannlyst
Citat:
Då har du helt fel. Det är bara en annan effektivare metod för att framställa det.
Vilka var de vikingatida metoderna då?
Citera
2023-05-12, 10:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Degelstål är inte samma som smide av gjutjärn.
Uppenbarligen kunde man något som resten av Europa inte kunde under denna tid.

Är jag helt okunnig kring denna tid, påpeka gärna isf vad jag skrivit som upplyser om okunnighet?
Att man i stort sett inte vet hur det var här på den tiden. Hela Europa och Asien visste hur man framställde stål genom smide och har vetat sedan antiken. Se där, en sak till.
Citera
2023-05-12, 10:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Vilka var de vikingatida metoderna då?
Samma som jag beskrivit och som man använt sedan antiken. Man värmer upp gjutjärn och hamrar det gång på gång. I takt med att man gör det reduceras kolet i järnet och till slut får man får fram stål. Hamrar man för mycket blir det järn och går inte att härda längre.
I Bessemermetoden pumpar man in syre i järnet som då bränner upp överskottet av kol vilket ger stål eller järn om man bränner upp allt kol.
Citera
2023-05-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Intressant ändå att Beowulf utspelar sig i just våra trakter.

Beowulfkvädet är ett elegiskt, heroiskt epos, skriven på fornengelska, som utspelar sig i södra Skandinavien under folkvandringstiden. Den enda bevarade handskriften är daterad till mellan 975 och 1025,[1] men texten tros av olika språkexperter ursprungligen ha författats vid olika tidpunkter under perioden år 700[2][3] till år 1000.[4] Med sina 3 183 rader är det anmärkningsvärt i sin omfattning. Som den enda större överlevande anglosaxiska hjältedikten har verket – trots att det huvudsakligen berör skandinaviska händelser – i England stigit till sådan upphöjdhet att det blivit "Englands nationalepos."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beowulf

Men detta är en saga, en saga skriven på en annan plats i världen än Norden och troligen av en person som aldrig besökte Norden.
Han fick troligen ideen genom berättelse från resande nordbor.

Det är en klar skillnad mellan sagor och berättelse skrivna av en person någon annanstans än faktiska skrifter på plats av folket som levde i landet.

Vendelperioden är ytterst ihoppusslad av diverse fynd, men ingen klarhet alls finns.

1. Troligen var främst Västra Sverige betydligt mer framstående och hade flertalet kungariken.
Det finns antydningar om detta från gamla förlorade skrifter om Götiska kungar som krigade mot germanerna.
2. I något skede kunde man inte föda en stor mängd folk i Norden pga klimatförändringarna runt 500 e.k. Därav skedde det en stor folkvandring, detta tror man var uppkomsten till Öst Goterna.
En stor mängd folk antyder ändå mer än några primitiva byar.
3. Vakuumet som blev i norden efter folkvandringen och då klimatet blev bättre var vendelperioden. Stora rikedomar för de som var kvar, handeln flödade igen.
Sutton Hoo skeppet man grävde ut i england som man trodde var anglo-saxiskt är faktiskt vendel.
Troligen hade man redan då handel tom borta i Nord Amerika som nyliga utgrävningar i Kanada kastar ljus på.
4. I något skede hämtade man konsten är om degelstål från Asien, detta medförde att konsten om stål fanns att tillgå.

Det vi har idag är bra detaljer kring vikingatiden, men vendel är inte alls lika upplysta.
Citera
2023-05-12, 10:20
Bannlyst
Citat:
Samma som jag beskrivit och som man använt sedan antiken. Man värmer upp gjutjärn och hamrar det gång på gång. I takt med att man gör det reduceras kolet i järnet och till slut får man får fram stål. Hamrar man för mycket blir det järn och går inte att härda längre.
I Bessemermetoden pumpar man in syre i järnet som då bränner upp överskottet av kol vilket ger stål eller järn om man bränner upp allt kol.
Ja OK. Jag pudlar då men jag skulle kalla den produkten för smidesjärn och inte stål.
Citera
2023-05-12, 10:21
Medlem
Citat:
Att man i stort sett inte vet hur det var här på den tiden. Hela Europa och Asien visste hur man framställde stål genom smide och har vetat sedan antiken. Se där, en sak till.

Så du menar att degelstål var vedertagen teknik i hela Europa under 800-talet?
Det är ju du som far med osanning, det man vet är att konsten om degelstål fanns troligen i Indien.
Antingen hämtade man denna kunskapen därifrån eller så uppfanns konsten på 2 ställen, vilket inte är en omöjlighet i historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in