2023-05-12, 01:41
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Av pengarna från Londons lösen har man hittat 2000 mynt i danmark, 4000 i norge och 40,000 i nuvarande sverige har jag läst någonstans. Finns väl även en sten någon rest över sin son som dog i london i skåne?

De i österled kom nog från nuvarande östra sverige. Och bosättningar av svenskar i finland och närryssland. Men bohuslän och skåne reste västerut (så naturligtvis hallänningar med).
Daner, goter och svear. Vad kan man kalla dem efter Vikingatidens slut?
Citera
2023-05-12, 02:42
Medlem
yz44s avatar
Självklart är historia inte en komplett bild av vad som hänt, ett urval görs alltid.

Det tillkommer även ny kunskap som kan förändra synen på historiska händelser.

Men det är som sagt vinnaren som skriver historien, i alla fall så länge den är aktuell.
Det är väl egentligen först efter ett par generationer vi tillåts veta sanningen.
Citera
2023-05-12, 06:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om du anser att jag har dålig analysförmåga, får du väl visa på vilket sätt jag har det. Att bara påstå det duger inte.

Precis handlar det om det. Och i och med kom vikingatiden upp och jag frågade var som var fel i dagens historiebeskrivning av den. Du svarade och kunde egentligen inte visa något utan drar upp annat.

Jag vet förstås att man romantiserat vikingarna, och det är förståeligt. Man la även till myterna och blandade det med vad man visste. Men det är inte ett svar på frågan. Vi lever definitivt inte under nationalromantiken idag. Du försöker bilda mig i något jag redan vet. Varför vet jag inte.
Vad historien om vikingarna är, är en diffus fråga. Vi vet att de åkte båt, vi vet att de hade svärd, vi vet att de ristade runstenar, vi vet att de var ute i världen. Mycket mer än så vet vi inte. Myterna och sagorna är sånt som kommit senare. Namn på asa-gudar finns bevarade, men de faktiska kopplingarna mellan det som faktiskt finns bevarat från tiden, och det som står i Eddan kan vi bara gissa oss till, precis som med Troja. Vi vet att Troja existerade, och har hittat ruinerna, men om allt som står om Akilles och Hektor stämmer, kan vi bara spekulera i.

Där menar jag att det inte riktigt finns en faktisk historia att förvränga, mer än att slaskmedia förvränger det vi faktiskt vet. Vi vet att vikingarna inte var negrer, men eftersom man har hittat något skelett från Estland, så betyder det att alla vikingar var utlänningar; troligen från MENA. Där har vi en faktisk förvrängning av historien, men gängse historien om vikingar är så pass okänd att det int finns så mycket att förvränga. Det man har arbetat med politiskt är just sentida Eddan.
Citera
2023-05-12, 06:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Men frågan är, vad som är fel i dagens historiebeskrivning om vikingarna. Inte vad ordet hej kommer ifrån. Det är en annan historia. Är det någon historiker som säger att allt Snorre skrivit ned är dagens sanning?

Sen att människor vill tro på sagor och myter är liksom en annan sak.

Det är fortfarande många som tror på texten i bibeln eller andra ”heliga skrifter” och dessutom försöker leva efter det även om allt bara är en uppdiktad historia.
Citera
2023-05-12, 06:29
Medlem
Giant Squids avatar
Sibyllorna, de grekiska oraklerna hade som uppgift att bevara förantikens historia. Men man kom till en punkt då man inte längre förstod vad som var nedtecknat i deras böcker.
All dess historik gav senare upphov till tex, de abrahamitiska religionerna. Som var en förvanskning av detta.
Homer var en av de sista som lyckades få läsa en utav orakelböckerna och plagierade Odyssen och Trojamytologien därifrån. Nu är de försvunna.
Citera
2023-05-12, 07:37
Medlem
Mitt älsklingsprojekt när det gäller historia man tror sig känna till är den romerska Kejsaren Caligula. Var han galen? Hur dålig var han? Vi vet faktiskt ganska lite om honom. Han var i konflikt med senaten och hade en uppväxt, som nog kunde ha gjort vem som helst galen. Men vi vet faktiskt ganska lite om honom. Den främsta källan vi har kan jämföras med vår skvallerpress.
Citera
2023-05-12, 07:52
Medlem
Det är egentligen först på 1800-talet som historieforskning börjar bedrivas utifrån ett objektivitetsideal, man börjar bry sig om källkritik, väger olika källors trovärdighet mot varandra o.s.v. Därmed inte sagt att allt innan dess är helt opålitligt, det finns t.ex. en hel del primärkällor bevarade i arkiv och liknande som möjliggör mer objektiv forskning. Men berättande källor är notoriskt opålitliga.
Citera
2023-05-12, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltera
Jag är väldigt intresserad av historia, men jag finner mig ofta skeptisk gentemot hur mycket som faktiskt ägt rum.

Ta vikingarna som exempel. Det finns mycket historia kring vikingarna, men eftersom de inte hade något skrivspråk som brukades annat än på runor och dylikt så levde historiska händelser främst vidare muntligt och det var först ett par hundra år efter vikingatidens slut som dessa muntliga berättelser faktiskt började skrivas ner på papper.

Och vi vet ju alla hur mycket rykten och historier hinner överdrivas och förvrängas på bara några dagar, tänk då hur mycket dessa berättelser hunnit springa ifrån sitt ursprung på 200 år.

Vad tror ni? Hur mycket är sant, hur mycket är vinklat, hur mycket är medveten lögn, hur mycket har överdrivits och förvrängts från tiden mellan muntligt till skriftligt?
Det finns något som heter arkeologi också.

Dessutom beskrivs vikingar visst i skriftliga källor. Inte så många men en del.
Citera
2023-05-12, 07:58
Bannlyst
Citat:
Av pengarna från Londons lösen har man hittat 2000 mynt i danmark, 4000 i norge och 40,000 i nuvarande sverige har jag läst någonstans. Finns väl även en sten någon rest över sin son som dog i london i skåne?

De i österled kom nog från nuvarande östra sverige. Och bosättningar av svenskar i finland och närryssland. Men bohuslän och skåne reste västerut (så naturligtvis hallänningar med).
Halland hörde till Norge då, iofs.
Citera
2023-05-12, 08:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Vad historien om vikingarna är, är en diffus fråga. Vi vet att de åkte båt, vi vet att de hade svärd, vi vet att de ristade runstenar, vi vet att de var ute i världen. Mycket mer än så vet vi inte. Myterna och sagorna är sånt som kommit senare. Namn på asa-gudar finns bevarade, men de faktiska kopplingarna mellan det som faktiskt finns bevarat från tiden, och det som står i Eddan kan vi bara gissa oss till, precis som med Troja. Vi vet att Troja existerade, och har hittat ruinerna, men om allt som står om Akilles och Hektor stämmer, kan vi bara spekulera i.

Där menar jag att det inte riktigt finns en faktisk historia att förvränga, mer än att slaskmedia förvränger det vi faktiskt vet. Vi vet att vikingarna inte var negrer, men eftersom man har hittat något skelett från Estland, så betyder det att alla vikingar var utlänningar; troligen från MENA. Där har vi en faktisk förvrängning av historien, men gängse historien om vikingar är så pass okänd att det int finns så mycket att förvränga. Det man har arbetat med politiskt är just sentida Eddan.

Dumheter. Du pratar om något du inte vet något om. Man har gjort tester på dem och sett att de kommer härifrån. De finns begravda här. Det finns en logisk kedja. Man har böckerna som skrivits här och berättar om dem som man kan jämföra med arkeologiska fynd. Det finns stenristningar med gudarna som stämmer med Eddans berättelser. Gudarnas namn finns inskrivna med runor på olika ställen. Deras båtar finns uppgrävda här. Men framförallt finns de med i runorna och samtida böcker skrivna i olika länder, framförallt i England. Många är alltså historiska personer som de danska och norska kungarna men även andra från sagorna. Fynden från Island, Grönland och Kanada stämmer med historierna från sagorna. Vissa här kan till och med söka sina rötter bak till Gorm den äldre.

Sen vet vi inte om allt i sagorna är sant, då vi inte kan visa det. Men att de var till Grönland och Amerika kan vi bevisa. Men vi vet faktiskt sjukt mycket om vikingarna, om vi jämför dem med folken som fanns här före dem. Där är ett stort mörker. Jag vet inte var du fått det om MENA från, men om någon framför det, är de förstås kompletta idioter. Som tokan som påstod att vikingarna var muslimer utifrån mönstret på ett skärp.

Det finns som alltid folk som försöker förvränga historien och som pratar om något de inte vet, kanske du och någon idiot som svamlar om blåmän och Rom här. Jag vet inte varifrån de får sina vansinniga idéer från. Där kan du prata om både dålig analysförmåga och ett totalt kunskapsförakt. Påminner om de som tror på flygande tefat i sin totala avsaknad av både logik och kunskap.
Citera
2023-05-12, 08:27
Bannlyst
Citat:
Dumheter. Du pratar om något du inte vet något om. Man har gjort tester på dem och sett att de kommer härifrån. De finns begravda här. Det finns en logisk kedja. Man har böckerna som skrivits här och berättar om dem som man kan jämföra med arkeologiska fynd. Det finns stenristningar med gudarna som stämmer med Eddans berättelser. Gudarnas namn finns inskrivna med runor på olika ställen. Deras båtar finns uppgrävda här. Men framförallt finns de med i runorna och samtida böcker skrivna i olika länder, framförallt i England. Många är alltså historiska personer som de danska och norska kungarna men även andra från sagorna. Fynden från Island, Grönland och Kanada stämmer med historierna från sagorna. Vissa här kan till och med söka sina rötter bak till Gorm den äldre.

Sen vet vi inte om allt i sagorna är sant, då vi inte kan visa det. Men att de var till Grönland och Amerika kan vi bevisa. Men vi vet faktiskt sjukt mycket om vikingarna, om vi jämför dem med folken som fanns här före dem. Där är ett stort mörker. Jag vet inte var du fått det om MENA från, men om någon framför det, är de förstås kompletta idioter. Som tokan som påstod att vikingarna var muslimer utifrån mönstret på ett skärp.

Det finns som alltid folk som försöker förvränga historien och som pratar om något de inte vet, kanske du och någon idiot som svamlar om blåmän och Rom här. Jag vet inte varifrån de får sina vansinniga idéer från. Där kan du prata om både dålig analysförmåga och ett totalt kunskapsförakt. Påminner om de som tror på flygande tefat i sin totala avsaknad av både logik och kunskap.
Läser du över huvud taget det du svarar på?
Citera
2023-05-12, 08:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja, norm Mcdonalds skämt om historien är träffsäkert. "De goda har vunnit alla krig, what were the odds?"
Haha, jag kom precis för att posta den.

https://ifunny.co/picture/it-says-here-in-this-history-book-that-luckily-the-ILnwXihz9
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in