Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Om du anser att jag har dålig analysförmåga, får du väl visa på vilket sätt jag har det. Att bara påstå det duger inte.
Precis handlar det om det. Och i och med kom vikingatiden upp och jag frågade var som var fel i dagens historiebeskrivning av den. Du svarade och kunde egentligen inte visa något utan drar upp annat.
Jag vet förstås att man romantiserat vikingarna, och det är förståeligt. Man la även till myterna och blandade det med vad man visste. Men det är inte ett svar på frågan. Vi lever definitivt inte under nationalromantiken idag. Du försöker bilda mig i något jag redan vet. Varför vet jag inte.
Vad historien om vikingarna är, är en diffus fråga. Vi vet att de åkte båt, vi vet att de hade svärd, vi vet att de ristade runstenar, vi vet att de var ute i världen. Mycket mer än så vet vi inte. Myterna och sagorna är sånt som kommit senare. Namn på asa-gudar finns bevarade, men de faktiska kopplingarna mellan det som faktiskt finns bevarat från tiden, och det som står i Eddan kan vi bara gissa oss till, precis som med Troja. Vi vet att Troja existerade, och har hittat ruinerna, men om allt som står om Akilles och Hektor stämmer, kan vi bara spekulera i.
Där menar jag att det inte riktigt finns en faktisk historia att förvränga, mer än att slaskmedia förvränger det vi
faktiskt vet. Vi vet att vikingarna inte var negrer, men eftersom man har hittat något skelett från Estland, så betyder det att alla vikingar var utlänningar; troligen från MENA. Där har vi en faktisk förvrängning av historien, men gängse historien om vikingar är så pass okänd att det int finns så mycket att förvränga. Det man har arbetat med politiskt är just sentida Eddan.