Citat:
Ursprungligen postat av
Revoltera
Jag är väldigt intresserad av historia, men jag finner mig ofta skeptisk gentemot hur mycket som faktiskt ägt rum.
Ta vikingarna som exempel. Det finns mycket historia kring vikingarna, men eftersom de inte hade något skrivspråk som brukades annat än på runor och dylikt så levde historiska händelser främst vidare muntligt och det var först ett par hundra år efter vikingatidens slut som dessa muntliga berättelser faktiskt började skrivas ner på papper.
Och vi vet ju alla hur mycket rykten och historier hinner överdrivas och förvrängas på bara några dagar, tänk då hur mycket dessa berättelser hunnit springa ifrån sitt ursprung på 200 år.
Vad tror ni? Hur mycket är sant, hur mycket är vinklat, hur mycket är medveten lögn, hur mycket har överdrivits och förvrängts från tiden mellan muntligt till skriftligt?
Det är sent, så mitt svar blir kort ...
Vikingarnas existens och deras härjningar dokumenterades nog i skrift, i de länder dit de utsträckte sina härnadståg och handelsfärder. Och genom arkeologiska fynd har vi fått en god uppfattning om vikingatidens liv. Men klart att den "populära" bilden av vikingarna också innehåller rena fantasiinslag, som till exempel hjälmarna med horn samt bruket att berusa sig med flugsvamp. Är sajten Faktoider bekant?
https://www.faktoider.nu/vikingarna.html
Vår bild av vikingarnas religion är ju också ett intressant kapitel. Att de forna nordborna hade en rad olika gudar är klart, men den "fornnordiska mytologin" med alla dess fantastiska historier härstammar från en enda källa, Snorres Edda. Snorre levde och verkade på 1200-talet, då Norden varit kristet i närmare tvåhundra år. Han hade aldrig träffat en enda äkta hedning. Göran Hägg skriver i sin informativa bok
Gud i Sverige att Snorre mycket väl kan ha hittat på många av berättelserna, och på eget bevåg ha gett gudarna de roller och egenskaper de sedan dess haft
Är det någon speciell del av vikingahistorien du förmodar att kan vara uppdiktad / ihopljugen? Är det andra epoker och kulturer du funderar över på enahanda vis?