2025-07-22, 23:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Om jag lärt mig en sak under den teknologiska utvecklingen är det att folk som säger att något ”aldrig kommer att hända” alltid har fel. Dylika uttalanden bevisar bara att hårddisken under kepsen är full och inte kan ta emot mer data. Uppgradera.
De som gör filmer är konstnärer, de gör filmer som vi människor berörs av, och de kan göra det eftersom de är människor precis som oss samma känslor som vi som tittar på filmerna.

Ai kan bli bra på i princip allting, men konst, böcker, film, musik osv kommer vara där Ai alltid kommer ligga efter.
Citera
2025-07-22, 23:11
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ok? Du menar att t.ex Kalle Anka eller Musse Pigg inte dragit fulla hus genom tiderna?
Kalle och Musse är superstars de har serietidningar, långfilmer, tv-serier, leksaker och nöjesparker och en massa andra saker.

Ai kommer inte kunna konkurrera med det.
Citera
2025-07-22, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
De som gör filmer är konstnärer, de gör filmer som vi människor berörs av, och de kan göra det eftersom de är människor precis som oss samma känslor som vi som tittar på filmerna.

Ai kan bli bra på i princip allting, men konst, böcker, film, musik osv kommer vara där Ai alltid kommer ligga efter.
Den som betalar för att filmerna ska göras bryr sig inte ett skit om konst, om en bajskorv som glider ner för en fönsterruta bringar in miljoner kommer del 2, 3 och 4 som ett brev på posten.
Citera
2025-07-22, 23:19
Medlem
Citat:
Kalle och Musse är superstars de har serietidningar, långfilmer, tv-serier, leksaker och nöjesparker och en massa andra saker.

Ai kommer inte kunna konkurrera med det.
Märkligt resonemang. De skulle ha kunnat vara skapade av Ai men låt inte det störa. Levande skådespelare är ingen självklarhet inom film.
Citera
2025-07-23, 09:06
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Den som betalar för att filmerna ska göras bryr sig inte ett skit om konst, om en bajskorv som glider ner för en fönsterruta bringar in miljoner kommer del 2, 3 och 4 som ett brev på posten.
De som betalar för att titta bryr sig, därför går ingen och tittar på en bajskorv som glider nerför en fönsterruta.
Citera
2025-07-23, 09:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Märkligt resonemang. De skulle ha kunnat vara skapade av Ai men låt inte det störa. Levande skådespelare är ingen självklarhet inom film.
Vi får väl se om AI lyckas skapa en karaktär som alla gillar och som drar in pengar i hundra år som musse har gjort
Citera
2025-07-24, 01:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Om jag lärt mig en sak under den teknologiska utvecklingen är det att folk som säger att något ”aldrig kommer att hända” alltid har fel. Dylika uttalanden bevisar bara att hårddisken under kepsen är full och inte kan ta emot mer data. Uppgradera.

Klok iakttagelse, där. Over there i USA anpassar sig samtliga branscher till AI nu, och individer lär sig att ta befälet över den Konstgjorda Intelligensen. Man får se till att kompetensutveckla sin nisch och hitta en gynnsam adaptation.

Trevligt nog så är utvecklingen Darwinistisk, och vi som redan var begåvade innan, blir ännu mer intelligenta med hjälp av AI.
Citera
2025-07-24, 01:41
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Ligga efter vad?

Somliga konstnärer skapar konst som visar någonting dom vill uttrycka.
Andra konstnärer skapar konst som publiken vill ha.

Det är antagligen svårare för en AI än för mig att veta vad jag vill uttrycka.
Det är antagligen lättare för en AI än för mig att veta vad andra än jag vill konsumera.

https://www.youtube.com/watch?v=3Nlb-m_vKYM
https://www.youtube.com/watch?v=eKxNGFjyRv0
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-07-24 kl. 01:52.
Citera
2025-10-08, 11:36
Medlem
Verkar ju ändå vara en viss utveckling inom detta. Snart kanske folk kan sitta hemma och författa för sig själv och att sedan känna sig som en filmmakare när texten läggs över i filmprogrammet.
Citera
2025-10-09, 16:37
Medlem
diseuses avatar
Här är en trailer (med engelska undertexter) för Surlar (engelsk titel Castle Walls), en turkisk TV-serie helt gjord i AI, som förväntas ha premiär senare i år:

https://youtu.be/PzazjzElG0E
Citera
2025-10-09, 19:27
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Ja alltså… modeller som Sora, Sora2 osv kan verka imponerande men eftersom de alla bygger på transformers… så lär det dröja hundratals om inte tusentals år innan hela filmer görs med dom.

(Och det är under förutsättning att allt som genereras är perfekt)

Transformers skalar tyvärr kvadratiskt, det är inte en slump att nästan allt AI genererat enbart är några sekunder, minneskraven (och där med också prestanda) ökar något enormt, 5-10 sekunder är rimligt med ett bra grafikkort idag, 10-20 med det värsta som finns på marknaden….

Så vad kan man göra då? Inget eftersom tekniken är helt trasig i det här hänseendet med vad man vet idag, det går liksom inte generera 10 sekunder och fortsätta med sista bildrutan på sekund 10 och generera 10 sekunder till osv… för modellen förstår inte vad som händer och i stället får man konstiga rörelse, händelser osv.

Så nej inga långfilmer kommer produceras med den tekniken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in