2023-05-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Kanske inte. Men att driva en skola som ett företag är otroligt sunkigt och en i grunden sovjetkommunistisk tanke (fast statligt ägt företag då). Det behöver rensas upp i träsket.

Alla verkar vara emot en i grunden fri skola som bygger på kunskap utan vill använda skolan som ett slagträ för egna smutsiga syften. Då blir det inte bra objektivt resultatsmässigt som ses också.
Just Campus Manilla är ju driven av en stiftelse och inte som ett vinstdrivande företag. Detsamma gäller för alla "högstatusskolor".

Det är Engelska skolan och Academedia mfl som drivs som företag och tar in kreti och pleti. Stor skillnad.

Sedan verkar Campus Manilla ha grava problem med allt möjligt. Skulle aldrig sätta mitt barn där bland mobbare, fuskare och nyrika bråkstakar. Det har bara varit problem sedan dag 1. Det förvånar mig verkligen att Estelle och Oscar går där. Carl Philip verkade ha lite mer vett och satte sin son i en lugn liten skola.
Citera
2023-05-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jo, det håller jag ju med om. Jag nämnde skolor som Södra Latin för att visa på att de privata skolornas betyg inte är rimliga, då de bör snitta lägre än kommunala skolor med högre antagningskrav. Om man endast bedömer baserat på nationella prov går det inte att sätta högra betyg än vad eleverna får på de nationella proven.

Man bedömer inte bara på nationella proven men vissa skolar har betydligt högre snitt betyg än vad man visar på nationella proven.
Citera
2023-05-12, 13:20
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Fast det stämmer inte riktigt överallt. På många friskolor, inklusive Manilla, har man många galet skärpta och ambitiösa elever. Valet beror på att det är mindre stökigt än på många andra skolor som sunkats ner av fallerad politik. Trist att dra alla över en kam, tänk på alla duktiga elever som sökt sig till en plötsligt rödlistad skola? De hade kunnat gå i en sunkig kommunal skola och varit raketforskare jämte snitteleverna där. Detta sagt utan fördomar.
Ytterligare en anledning till att en betygsskala med för många steg är olämplig. Inte nog med att lärarna får svårt att betygsätta inom en klass. Reliabiliten mellan skolor blir helt obefintlig. Jag gick också i en negergrundskola och var överlägsen i min klass. Sen kom jag till gymnasiet och insåg att många andra låg före för att de hade gått i skolor med svenska barn. Det här var mer än tjugo år sen och klyftorna mellan skolor har inte direkt minskat.

Betygsskala med max fyra steg, IG-MVG, samt nationella prov med anonym rättning är en bra första förändring. Rödlistning av ansvariga lärare som genomgående sätter högre betyg än resultaten från nationella prov är också en rimlig åtgärd.
Citera
2023-05-12, 13:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Privatiseringen av skolorna har lett till att man inte kan använda betyg som urvalsinstrument längre. Politikerna är köpta och kommer inte att vända på privatiseringen så vi blir troligen tvungna att gå tillbaka till "studentexamen" igen. (Betyg var bättre men nu kommer det nog att bli examen igen, på lång sikt.)
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Ja och här finns risken med att vi utifrån teoretiserande snarare än empiri dömer ut betyg. Högskoleprovet kanske känns bättre t.ex. och man kan argumentera för fördelar med det som bedömningsinstrument istället för betyg - men det verkar inte stämma överens med empiri. Menar inte att det inte finns problem men att man kanske ska titta på hur man ska komma åt att vissa skolor ger högre betyg än andra istället för att döma ut betyg.
Citat:
Betyg är ungefär det bästa av två dåliga alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tar inte hänsyn till enbart rapporten. Jag instämmer i att betyg kan spegla kapacitet bättre än provresultat.

Men problemet är att betygen inte längre speglar studiekapacitet på ett bra sätt eftersom privatiseringen har gjort att skolorna använder falskt höga betyg som ett konkurrensmedel.
Citat:
Ja och här finns risken med att vi utifrån teoretiserande snarare än empiri dömer ut betyg. Högskoleprovet kanske känns bättre t.ex. och man kan argumentera för fördelar med det som bedömningsinstrument istället för betyg - men det verkar inte stämma överens med empiri. Menar inte att det inte finns problem men att man kanske ska titta på hur man ska komma åt att vissa skolor ger högre betyg än andra istället för att döma ut betyg.
Wwr, som jag och Phyllobates sagt (och viktigare, rapporten jag länkade ovan visar) så är ju fortfarande betygen det bästa urvalsmedlet vi har. Märkbart bättre än högskoleprovet. Och jag säger inte detta av bias - tvärtom, jag är en "HP:are" med halvdana betyg som aldrig skulle kommit in på programmet jag ville gå på med hjälp av mina betyg, men kom in utan problem via HP.

Men fakta är fakta, och fakta är att betygen bättre förutsäger framgång på universitetet är HP-resultat gör.

Citat:
Ska jag vara konspiratorisk så känns det som ett sätt för dem att få igenom ett system för att kunna ta in elever lite hur som helst. Med icke-rättvisande metoder för att kunna välja vilka de rekryterar.

Det har varit lite förändringar på gång på HHS verkar det som. Typ mer jämställdhetsfokus eller fokus på att inkorporera bildning. Handlar det kanske om offentlig legitimitet istället???
Ja, jag skulle säga att det här är ett politiskt utspel för att ytterligare frångå den ordinarie antagningsordningen, något som HHS sysslat med länge. Men de vill inte göra för stora omotiverade avsteg, för då finns risken att staten slår ner och tvingar dem tillbaka till den ordinarie antagningsordningen.

Det är min foliehattsteori.

Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Så fort man privatiserade skolan visste åtminstone jag att detta skulle leda till betygsinflation brett över hela landet. Det förstår alla med en IQ över 120.
Det tog ungefär 10-15 år innan övriga Sverige förstod detta.

Samma med massinvandring från kulturellt avlägsna länder som diametralt skiljer sig från europeiska och än mer från svenska värderingar, normer och världsbilder. Det förstår alla med en IQ över 120.
Det tog ungefär 25 år innan övriga samhället förstod detta.

Varför kan inte IQ vara predeterministiskt för roll i samhället vi slipper se okunskapen skyla över vårt land, undrar jag? Det samhället vill jag leva i.
Går uppenbarligen bra att inse vad det skulle leda till med en IQ under 120 också.
Citera
2023-05-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jag själv går på en riktigt skitig blatteskola i Stockholm. Jag har polare på finare skolor som Södra Latin. Skillnaden i krav är enorm. Mängden arbete som krävs för att endast bli godkänd på de finare skolorna är tillräckligt för att säkra ett A på min.

Utöver mina personliga erfarenheter syns det statistiskt. Det finns skolor där eleverna snittat C i grundskolan men går ut med över B i snitt i gymnasiet. Kommunala skolor som Södra Latin å andra sidan kräver nästan raka A för att ta sig in, men ändå går eleverna ut med C i snitt. Den enda rimliga förklaringen till detta är att skolorna inte betygsätter lika hårt.

En möjlig lösning är ju att endast använda sig av högskoleprovet. Det är svårt att fuska på, och lämnar inget upp till subjektiv bedömning. Däremot prövar högskoleprovet i praktiken endast IQ. Din studieförmåga och driv reflekteras inte alls i ditt resultat. Det är ju ganska viktiga förmågor för en högskolestuderande, så i mina ögon är HP inte ett jättebra alternativ.

Den bästa lösningen enligt mig vore om betygen endast var baserade på anonyma nationella prov. På så sätt kan inte ProCivitas och campus Manilla ge ut glädjebetyg höger och vänster.

Detta bör kombineras med programspecifika antagningsprov. Ska du bli ingenjör borde ju naturligtvis matten spela en större roll än svenskan, ska du plugga lingvistik bör det omvända gälla.
Ja det är väldigt märkligt att man inte har inträdesprov för specifika högskoleutbildningar.

En kusin hade rätt kassa betyg i nästan alla ämnen.
Men var duktig i fysik, kemi och matematik.
Han kom in via högskoleprovet till teknisk fysik.
Innan dess så läste han böcker och plugga mycket matte under 1-2 år drygt för att göra bra ifrån sig på provet.

Väl där så var han en av de absolut duktigaste eleverna.
Många som i princip hade högsta betyg i alla ämnen föll bort eftersom de inte klarade av räknandet och teorin för problemlösning.
Sen är det klart att det underlättar om man faktiskt är intresserad och tycker det är kul med det teoretiska och att lösa problem.
Det är går att få bra betyg på historia i gymnasiet trotts att man har noll intresse, på universitetet är det något helt annat när man behöver läsa mer varje dag och under längre tid för att klara tentor.

Poängen är ju att gymnasiet ska vara ett steg för högskolan.
Men på många ställen så får man inte lära sig att härleda formler med teori för att lösa problem.
Många skriver bra på matematiken men förstår inte teorin om varför och hur man använder verktygen för att lösa uppgifter utan man får triviala prov med uppgifter som lätt kan läsas med formel samling.

Har man inte läst mattematik på flera år och sedan söker in till högskolan så spelar det ingen roll om man hade högsta betyg i alla ämnen.
Man kanske kommer ihåg studieteknik men uppförsbacken för att komma ikapp blir extrem.

Därför borde man ha tester för att se om folk faktiskt har kunskaper för att klara kurserna.
Det är inte bara att ta igen massor av matematik, det tar tid för sånt att verkligen sätta sig.
Senast redigerad av Regnpojken 2023-05-12 kl. 13:34.
Citera
2023-05-12, 14:27
Medlem
esteban69s avatar
Bra initiativ, skrev själv antagningsprov när jag började på Handels.
Hoppas att de kommer rödflagga ProCivitas-skolorna, enkla betyg och begränsad tankeverksamhet där
Citera
2023-05-12, 14:36
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Betygssystemet är kanske inte perfekt men: antagning via betyg > antagning via hp. Jag gick ut med toppbetyg men skulle nog inte skriva jämförelsevis lika bra på hp, förmodligen relativt dåligt. Betyg visar på hur du presterat över tre år istället för på ett unikt provtillfälle, och vad hp testar täcker ju inte vad skolan testar under 3 år.

Högskoleprovet är ett sorts intelligenstest. Skriver man 2,0 kanske man inte är lämpad för studier alls. Jag har tex skrivit HP kanske 10 ggr åt andra (som vill in på handels etc) och alltid scorat 2,0, men när jag själv gick i Universitetet tyckte jag att det hela var boring och ägnade mig inte särdeles mkt åt skolan. Jag pysslade mest med min egen forskning. Att passa in är inte min forte.

Men å andra sidan jag tror inte att det gick särdeles bra för dem jag skrev HP åt. Jag tog 10K för varje 2,0:a.

Att klara av tradiga studier är ett eget universum som handlar om att kunna stå ut med klantskallar till utbildare och ointressanta medmänniskor samt tillgodogöra sig primitiv info som man aldrig kommer att ha nytta av. Det mesta är dessvärre ointressant och backdated.
Citera
2023-05-12, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Kanske inte. Men att driva en skola som ett företag är otroligt sunkigt och en i grunden sovjetkommunistisk tanke (fast statligt ägt företag då). Det behöver rensas upp i träsket.

Alla verkar vara emot en i grunden fri skola som bygger på kunskap utan vill använda skolan som ett slagträ för egna smutsiga syften. Då blir det inte bra objektivt resultatsmässigt som ses också.

Nej det är inte alls "sunkigt" och nej "alla" är inte emot en fri skola.
Problemet uppstår när vinstdrivande enheter tillåts att sätta betyg för att marknadsföra sig själva.
Med det sagt så är de flesta elever på friskolorna väldigt ambitiösa och kanske förtjänar de högre betyg än elever på kommunala skolor med lägre krav.
Inte ens forskarna kan avgöra om det handlar om akademisk ackumulering eller glädjebetyg.
Citera
2023-05-12, 15:22
Medlem
[quote=BWisser|84437447]Nej det är inte alls "sunkigt" och nej "alla" är inte emot en fri skola.
Problemet uppstår när vinstdrivande enheter tillåts att sätta betyg för att marknadsföra sig själva.
Med det sagt så är de flesta elever på friskolorna väldigt ambitiösa och kanske förtjänar de högre betyg än elever på kommunala skolor med lägre krav.
Inte ens forskarna kan avgöra om det handlar om akademisk ackumulering eller glädjebetyg.[/QUOTE

Âr det komplicerat att jämföra centralprov och betyg? Eller har man slutat med centralprov?
Citera
2023-05-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Lite som högskoleprovet tex?
Men högskoleprovet mäter väl helt annat än kunskaper i olika ämnen? Är det inte mest matematik och ordförråd etcetera? Du pluggar inte en massa för att sedan testas på något helt annat för att se om du har kunskaper som rör det du egentligen studerat
Citera
2023-05-12, 15:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neida

Âr det komplicerat att jämföra centralprov och betyg? Eller har man slutat med centralprov?

Centralproven är avskaffade sedan 30 år, du menar nog nationella prov.
Enligt dem så har friskolor en något förhöjd betygsgivning men som sagt, det är inte helt självklart att det beror på betygsinflation enligt forskare som tittat på saken.
Citera
2023-05-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Centralproven är avskaffade sedan 30 år, du menar nog nationella prov.
Enligt dem så har friskolor en något förhöjd betygsgivning men som sagt, det är inte helt självklart att det beror på betygsinflation enligt forskare som tittat på saken.

Vilka forskare är det? De flesta forskare, även nationalekonomer, är rätt ense om att det är marknadsskolan och betygsinflation som ligger bakom.

Elever och betyg är en handelsvara och således gör skolorna allt för att sätta så höga betyg som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in