Citat:
Ursprungligen postat av
cocavanilla
För att flika in lite.
Jag minns den tiden då jag själv gick på gymnasiet. Minns att det fanns vissa privata gymnasier som var ganska nystartade. Minns inte namnen och vet ej om de ens finns kvar idag. Hade en klasskompis från grundskolan som kom in på en sån där. Han gick ut med toppbetyg verkligen. Sedan när han skulle börja på högskolan för att studera så var han den första att hoppa av. Än idag har han ingen eftergymnasial utbildning mig veterligen.
Jag tycker att det är helt bisarrt att betydelsefulla högskoleprogram eller universitet inte har intagningsprov (BARA). Det är orimligt att man ska kunna komma in enbart genom sina gymnasiebetyg. Gymnasiebetygen speglar inte bara vilken skola man gått på utan också vilket program, vilka ämnen och inriktningar man valt på själva programmet, vilka lärare man har och vad de rent allmänt råkar tycka om en som person eller elev.
Utöver ovannämnda anledningar så har vi även hela fuskdebatten också där många gymnasieelever lyckats fuska sig till bättre betyg än vad de förtjänar.
Här håller jag med. Även om det någonstans borde löna sig att sitta med läxor i snitt 2-3 timmar om dagen från och med högstadiet till tredje ring, medans andra skolor förbjuder hemläxor, åtminstone i högstadiet. En kombination av betyg och intagningsprov vore nog ändå bra. Inte minst för att sålla bort elever som oförtjänt fått höga betyg.
Högskoleprovet har det fuskats på ordentligt genom tiderna, därom kan den som orkar googla loss. Själv känner jag till flera exempel.
Vill skjuta in att det inte finns någon som helst sanning i att ungarna från Manilla skulle lyckas sämre på Handels än andra. Inte märkligt eftersom det krävs riktigt bra betyg från högstadiet för att komma in på skolan. Här kommer naturligtvis alla avundsjuka människor att säga att det säker räcker med generösa bidrag, eller att heta von Snorkull, men så är det inte, annat än i möjligen något enstaka olyckligt fall. Handels har en mer tveksam bakgrund med märkliga och oförtjänta antagningar.
Det finns friskolor och friskolor, titta inte på de med höga antagningskrav när det ska kastas skit. Fusket på Manilla var sofistikerat och blev utbrett, även om det inte varade länge. Alla påkomna kommer att få problem, det har jag hört från föräldrar som fortfarande har barn i skolan.
För övrigt undrar jag om alla skitkastare har ren byk och aldrig fuskat på prov, vore märkligt, det hände hela tiden under min egen skoltid.