2023-05-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Vem har sagt att de från berörda skolor presterar sämre? Varför hittar du på?

För att flika in lite.

Jag minns den tiden då jag själv gick på gymnasiet. Minns att det fanns vissa privata gymnasier som var ganska nystartade. Minns inte namnen och vet ej om de ens finns kvar idag. Hade en klasskompis från grundskolan som kom in på en sån där. Han gick ut med toppbetyg verkligen. Sedan när han skulle börja på högskolan för att studera så var han den första att hoppa av. Än idag har han ingen eftergymnasial utbildning mig veterligen.

Jag tycker att det är helt bisarrt att betydelsefulla högskoleprogram eller universitet inte har intagningsprov (BARA). Det är orimligt att man ska kunna komma in enbart genom sina gymnasiebetyg. Gymnasiebetygen speglar inte bara vilken skola man gått på utan också vilket program, vilka ämnen och inriktningar man valt på själva programmet, vilka lärare man har och vad de rent allmänt råkar tycka om en som person eller elev.
Utöver ovannämnda anledningar så har vi även hela fuskdebatten också där många gymnasieelever lyckats fuska sig till bättre betyg än vad de förtjänar.
Citera
2023-05-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Så fort man privatiserade skolan visste åtminstone jag att detta skulle leda till betygsinflation brett över hela landet. Det förstår alla med en IQ över 120.
Det tog ungefär 10-15 år innan övriga Sverige förstod detta.

Samma med massinvandring från kulturellt avlägsna länder som diametralt skiljer sig från europeiska och än mer från svenska värderingar, normer och världsbilder. Det förstår alla med en IQ över 120.
Det tog ungefär 25 år innan övriga samhället förstod detta.

Varför kan inte IQ vara predeterministiskt för roll i samhället vi slipper se okunskapen skyla över vårt land, undrar jag? Det samhället vill jag leva i.

Borde enbart vara intagningsprov på betydelsefulla högskolor och högskoleutbildningar. Systemet som vi har och har haft är ett skämt. Minns själv när jag gick på gymnasiet, på individnivå var ju fusk extremt utbrett bland många elever, mer regel än undantag.

Och sedan från grundskoletiden minns jag att vissa lärare satte sämre betyg än man förtjänade bara för att de råkade tycka illa om en. Jag fick g+ på en inlämning som jag borde fått mvg på av en horajävel till lärarinna i 8an. Jag satte sedan själv dit henne genom att vid ett senare tillfälle lämna in en uppsats som hade nått år på nacken, som en annan elev hade fått mvg på. Jag bytte bara ut vissa ord och annat för att den inte skulle se identisk ut, bytte titel osv. Då fick jag återigen bara godkänt på inlämningen fast den andra eleven som hade gett mig uppsatsen fick högsta betyg.
Om det var så på grundskolan, varför skulle inte samma skit kunna råda på gymnasiet?
Citera
2023-05-12, 17:30
Medlem
Bara HP eller/och bara nationella prov. Utformar man nationella prov brett så blir det ganska välgrundat. Visst, synd att man inte kan läsa upp men bättre är alternativet.. även kommunala skolor har ju haft problem. Vet polare på dåliga linjer (typ vårdprogram och praktiska) som fick bättre betyg än vänner på samhälle, teknik och natur direkt i ettan fast de i nian haft sämre betyg än dessa..
Citera
2023-05-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Borde enbart vara intagningsprov på betydelsefulla högskolor och högskoleutbildningar. Systemet som vi har och har haft är ett skämt. Minns själv när jag gick på gymnasiet, på individnivå var ju fusk extremt utbrett bland många elever, mer regel än undantag.

Och sedan från grundskoletiden minns jag att vissa lärare satte sämre betyg än man förtjänade bara för att de råkade tycka illa om en. Jag fick g+ på en inlämning som jag borde fått mvg på av en horajävel till lärarinna i 8an. Jag satte sedan själv dit henne genom att vid ett senare tillfälle lämna in en uppsats som hade nått år på nacken, som en annan elev hade fått mvg på. Jag bytte bara ut vissa ord och annat för att den inte skulle se identisk ut, bytte titel osv. Då fick jag återigen bara godkänt på inlämningen fast den andra eleven som hade gett mig uppsatsen fick högsta betyg.
Om det var så på grundskolan, varför skulle inte samma skit kunna råda på gymnasiet?

Jo, oavsett varför eller hur så är lärare människor och många har svårt att inta rollen som en objektiv linjal. Har många exempel på lärare som inte riktigt har tänkt ett steg längre utan gått helt by feeling. Har även stött på vissa som har vart helt hejdlösa. Minns särskilt en fysiklärare i 9an. Han gav en av klassens smörigaste elever 14 poäng på en uppgift där man max skulle kunna få en poäng på enligt provet. Undrar om han hade mutat läraren. Han var väldigt om sig och kring sig. Läraren berättade inte detta lilla faktum för någon. Däremot ville smörisen bragga och visade det för mig. Frågan var vad man mätte kapacitans i för enhet....farad. Klasskompisen hade då skrivit farad kombinerat med 14 olika prefix... helt bizarrt mao och inget som framgick av uppgiften att prefix was the shit. I min bok borde en halv poängs avdrag ha övervägts
Senast redigerad av Stefan5432 2023-05-12 kl. 18:15.
Citera
2023-05-12, 18:57
Medlem
MikeHanlons avatar
Jag måste fråga till er som förespråkar IG-MVG-systemet. Varför skulle detta vara bättre? Jag har dålig koll, men när jag gick i skolan så fanns det flera kurser där jag fick omdömet att jag får ett "svagt MVG" vilket ger ett MVG på pappret och alltså meritpoäng som ett MVG. Med det nya systemet hade jag inte fått A på en sådan kurs, ocj därför sämre merit. därför borde väl nya systemet, så som det är tänkt, kräva mer prestation för högsta betyg?
Citera
2023-05-12, 20:55
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Wwr, som jag och Phyllobates sagt (och viktigare, rapporten jag länkade ovan visar) så är ju fortfarande betygen det bästa urvalsmedlet vi har. Märkbart bättre än högskoleprovet. Och jag säger inte detta av bias - tvärtom, jag är en "HP:are" med halvdana betyg som aldrig skulle kommit in på programmet jag ville gå på med hjälp av mina betyg, men kom in utan problem via HP.

Men fakta är fakta, och fakta är att betygen bättre förutsäger framgång på universitetet är HP-resultat gör.

Ja, jag skulle säga att det här är ett politiskt utspel för att ytterligare frångå den ordinarie antagningsordningen, något som HHS sysslat med länge. Men de vill inte göra för stora omotiverade avsteg, för då finns risken att staten slår ner och tvingar dem tillbaka till den ordinarie antagningsordningen.

Det är min foliehattsteori.

Går uppenbarligen bra att inse vad det skulle leda till med en IQ under 120 också.

Fakta?vad för fakta syftar du till ? Det finns olika typer av fakta

Om du lyfter fram en enskild rapport och tror att det leder till någon absolut sanning så är du tyvärr både lätt led och korkad.
Citera
2023-05-12, 21:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Om du lyfter fram en enskild rapport och tror att det leder till någon absolut sanning så är du tyvärr både lätt led och korkad.
Rapporten sammanställer en mängd tidigare forskning. Vilket du vetat om du faktiskt kollat källan du kritiserar istället för att spotta glåpord.

Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Fakta?vad för fakta syftar du till ? Det finns olika typer av fakta

Jaså, "alternative facts" har gjort en comeback?
Citera
2023-05-12, 23:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Betygssystemet är kanske inte perfekt men: antagning via betyg > antagning via hp. Jag gick ut med toppbetyg men skulle nog inte skriva jämförelsevis lika bra på hp, förmodligen relativt dåligt. Betyg visar på hur du presterat över tre år istället för på ett unikt provtillfälle, och vad hp testar täcker ju inte vad skolan testar under 3 år.

Nja, det är väl snarare som så att HP visar vad du faktiskt kommer ihåg av all din utbildning, medan betyg handlar om att maximera korttidsminnet under ett antal prov.

Jämför t.ex. hur en amerikansk examen ser ut inom juridik eller medicin som avslutas med ett gigantisk prov där du skall uppvisa vilka kunskaper du faktiskt har lyckats lära dig och förstått.

…eller jämför t.ex. den gamla svenska studentexamen.

I dagens Sverige får alla deltagarmedalj…
Citera
2023-05-12, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Så bör det vara överallt om möjligt som enda väg in.

Tyvärr är det tveksamt om det skulle fungera i det kravlösa skitland som Sverige blivit numera.
Citera
2023-05-12, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
För att flika in lite.

Jag minns den tiden då jag själv gick på gymnasiet. Minns att det fanns vissa privata gymnasier som var ganska nystartade. Minns inte namnen och vet ej om de ens finns kvar idag. Hade en klasskompis från grundskolan som kom in på en sån där. Han gick ut med toppbetyg verkligen. Sedan när han skulle börja på högskolan för att studera så var han den första att hoppa av. Än idag har han ingen eftergymnasial utbildning mig veterligen.

Jag tycker att det är helt bisarrt att betydelsefulla högskoleprogram eller universitet inte har intagningsprov (BARA). Det är orimligt att man ska kunna komma in enbart genom sina gymnasiebetyg. Gymnasiebetygen speglar inte bara vilken skola man gått på utan också vilket program, vilka ämnen och inriktningar man valt på själva programmet, vilka lärare man har och vad de rent allmänt råkar tycka om en som person eller elev.
Utöver ovannämnda anledningar så har vi även hela fuskdebatten också där många gymnasieelever lyckats fuska sig till bättre betyg än vad de förtjänar.
Här håller jag med. Även om det någonstans borde löna sig att sitta med läxor i snitt 2-3 timmar om dagen från och med högstadiet till tredje ring, medans andra skolor förbjuder hemläxor, åtminstone i högstadiet. En kombination av betyg och intagningsprov vore nog ändå bra. Inte minst för att sålla bort elever som oförtjänt fått höga betyg.

Högskoleprovet har det fuskats på ordentligt genom tiderna, därom kan den som orkar googla loss. Själv känner jag till flera exempel.

Vill skjuta in att det inte finns någon som helst sanning i att ungarna från Manilla skulle lyckas sämre på Handels än andra. Inte märkligt eftersom det krävs riktigt bra betyg från högstadiet för att komma in på skolan. Här kommer naturligtvis alla avundsjuka människor att säga att det säker räcker med generösa bidrag, eller att heta von Snorkull, men så är det inte, annat än i möjligen något enstaka olyckligt fall. Handels har en mer tveksam bakgrund med märkliga och oförtjänta antagningar.

Det finns friskolor och friskolor, titta inte på de med höga antagningskrav när det ska kastas skit. Fusket på Manilla var sofistikerat och blev utbrett, även om det inte varade länge. Alla påkomna kommer att få problem, det har jag hört från föräldrar som fortfarande har barn i skolan.

För övrigt undrar jag om alla skitkastare har ren byk och aldrig fuskat på prov, vore märkligt, det hände hela tiden under min egen skoltid.
Citera
2023-05-12, 23:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
.....

I dagens Sverige får alla deltagarmedalj…

Det är ett problem i dagens samhälle, bland många.
Sedan åtminstone 90-talet har eleverna indoktrinerats med att alla är lika värda och förtjänar att få samma sak som alla andra.
Man kan lätt tänka sig gråtgnisslet i media om vi skulle gå över till enbart antagningsprov och det visar sig att många faktiskt inte har någon plats på högskolan.

Redan nu har det ju i ett antal år varit gnäll över HP som främst är ett kognitivt test för att pröva om den sökande har förutsättningar för högskolestudier.
Det har varit alla möjliga dumheter som att det diskriminerar mot invandrare för att det var någon fråga där Vasaloppet nämndes till att det diskriminerar mot kvinnor för att det är för "mattetungt".
Citera
2023-05-13, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej det är inte alls "sunkigt" och nej "alla" är inte emot en fri skola.
Problemet uppstår när vinstdrivande enheter tillåts att sätta betyg för att marknadsföra sig själva.
Med det sagt så är de flesta elever på friskolorna väldigt ambitiösa och kanske förtjänar de högre betyg än elever på kommunala skolor med lägre krav.
Inte ens forskarna kan avgöra om det handlar om akademisk ackumulering eller glädjebetyg.

De kommer att göra det vilket de vittnar om som jobbar på friskolor.

Det är inbyggt i systemet. Det är sunkigt.

Sen så är problemet människor utan identitet där bara privata intressen blir relevanta.skolan är i grunden en "samhällsgrej". Den kombinationen fungerar inte och skolan idag kan nog inte fungera precis som alla andra institutioner som behöver bygga på att man kan förstå något utöver det egoistiska. Att det finns annat än narcissism i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in