2023-05-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, jag missförstod ingenting din tönt.
Inlägget handlade om att examination skulle ske från annan instans än från utbildarna själva, dvs. från alla skolor. Lycka till med intelligensen.
Citera
2023-05-12, 10:05
Medlem
Citat:
Det finns redan såna prov hos vissa högskolor. På KTH finns matematik- och fysikprovet som en extra chans att komma in:

https://www.kth.se/mattefysik/matematik-och-fysikprovet

Så bör det vara överallt om möjligt som enda väg in.
Citera
2023-05-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja? HHS vill inte anta elever från vissa skolor eftersom de vet att dessa elever inte klarar kurserna på högskolan.

Sedan gör man inte någon "intagning" på universitet och högskolor. Möjligen gör man det på fängelser.

Du vet inte vad du pratar om.
Spellcheck, iPhone, flåt.

I vilken artikel läser du detta?
Citera
2023-05-12, 10:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Så bör det vara överallt om möjligt som enda väg in.

Som sagt, statliga examinationsnämnder skulle råda bot på det här problemet.
Att "privatiseringen" skulle rullas tillbaka är bara tröttsamt snack från sovjetkommunister i tråden som inte tål att andra har det bättre än de själva, det kommer aldrig att hända.
Citera
2023-05-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Eller så ser man det för vad det är, ett gäng rika och mäktiga människor vill att pengar och makt går i arv till ”rätt personer” och således styr topputbildningarna att bara gå till de studenter de vill ha, från fina och förmögna gymnasium etc.

Eller tror någon på allvar att ett topp gymnasium i en rik kommun som delar ut glädjebetyg skulle bli rödlistade av Handelshögskolan?

Man bör ha externt blint rättade inträdesprov av många anledningar bland annat p.g.a. diskrimineringsaspekten.
Citera
2023-05-12, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Spellcheck, iPhone, flåt.

I vilken artikel läser du detta?

Citat:
Alltför många skolor sätter för höga betyg. Vi kan inte längre lita på att det är rätt elever som kommer in på de mest efter*traktade utbildningarna. Handelshögskolan i Stockholm överväger nu att överge det nationella antagningssystemet och i stället införa ett eget system med rödflaggning av vissa skolor, skriver rektorn Lars Strannegård.

https://www.dn.se/debatt/gladjebetyg...ntagningsprov/
Citera
2023-05-12, 10:13
Medlem
Citat:
Som sagt, statliga examinationsnämnder skulle råda bot på det här problemet.
Att "privatiseringen" skulle rullas tillbaka är bara tröttsamt snack från sovjetkommunister i tråden som inte tål att andra har det bättre än de själva, det kommer aldrig att hända.

Kanske inte. Men att driva en skola som ett företag är otroligt sunkigt och en i grunden sovjetkommunistisk tanke (fast statligt ägt företag då). Det behöver rensas upp i träsket.

Alla verkar vara emot en i grunden fri skola som bygger på kunskap utan vill använda skolan som ett slagträ för egna smutsiga syften. Då blir det inte bra objektivt resultatsmässigt som ses också.
Citera
2023-05-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Kanske inte. Men att driva en skola som ett företag är otroligt sunkigt och en i grunden sovjetkommunistisk tanke (fast statligt ägt företag då). Det behöver rensas upp i träsket.

Alla verkar vara emot en i grunden fri skola som bygger på kunskap utan vill använda skolan som ett slagträ för egna smutsiga syften. Då blir det inte bra objektivt resultatsmässigt som ses också.
Fast det stämmer inte riktigt överallt. På många friskolor, inklusive Manilla, har man många galet skärpta och ambitiösa elever. Valet beror på att det är mindre stökigt än på många andra skolor som sunkats ner av fallerad politik. Trist att dra alla över en kam, tänk på alla duktiga elever som sökt sig till en plötsligt rödlistad skola? De hade kunnat gå i en sunkig kommunal skola och varit raketforskare jämte snitteleverna där. Detta sagt utan fördomar.
Citera
2023-05-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
https://www.dn.se/debatt/gladjebetyg...ntagningsprov/
Men det står något annat i dessa citat än vad du pratar om. Se mina tidigare inlägg.
Citera
2023-05-12, 10:44
Medlem
Cervidaes avatar
Jag själv går på en riktigt skitig blatteskola i Stockholm. Jag har polare på finare skolor som Södra Latin. Skillnaden i krav är enorm. Mängden arbete som krävs för att endast bli godkänd på de finare skolorna är tillräckligt för att säkra ett A på min.

Utöver mina personliga erfarenheter syns det statistiskt. Det finns skolor där eleverna snittat C i grundskolan men går ut med över B i snitt i gymnasiet. Kommunala skolor som Södra Latin å andra sidan kräver nästan raka A för att ta sig in, men ändå går eleverna ut med C i snitt. Den enda rimliga förklaringen till detta är att skolorna inte betygsätter lika hårt.

En möjlig lösning är ju att endast använda sig av högskoleprovet. Det är svårt att fuska på, och lämnar inget upp till subjektiv bedömning. Däremot prövar högskoleprovet i praktiken endast IQ. Din studieförmåga och driv reflekteras inte alls i ditt resultat. Det är ju ganska viktiga förmågor för en högskolestuderande, så i mina ögon är HP inte ett jättebra alternativ.

Den bästa lösningen enligt mig vore om betygen endast var baserade på anonyma nationella prov. På så sätt kan inte ProCivitas och campus Manilla ge ut glädjebetyg höger och vänster.

Detta bör kombineras med programspecifika antagningsprov. Ska du bli ingenjör borde ju naturligtvis matten spela en större roll än svenskan, ska du plugga lingvistik bör det omvända gälla.
Citera
2023-05-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jag själv går på en riktigt skitig blatteskola i Stockholm. Jag har polare på finare skolor som Södra Latin. Skillnaden i krav är enorm. Mängden arbete som krävs för att endast bli godkänd på de finare skolorna är tillräckligt för att säkra ett A på min.

Utöver mina personliga erfarenheter syns det statistiskt. Det finns skolor där eleverna snittat C i grundskolan men går ut med över B i snitt i gymnasiet. Kommunala skolor som Södra Latin å andra sidan kräver nästan raka A för att ta sig in, men ändå går eleverna ut med C i snitt. Den enda rimliga förklaringen till detta är att skolorna inte betygsätter lika hårt.

En möjlig lösning är ju att endast använda sig av högskoleprovet. Det är svårt att fuska på, och lämnar inget upp till subjektiv bedömning. Däremot prövar högskoleprovet i praktiken endast IQ. Din studieförmåga och driv reflekteras inte alls i ditt resultat. Det är ju ganska viktiga förmågor för en högskolestuderande, så i mina ögon är HP inte ett jättebra alternativ.

Den bästa lösningen enligt mig vore om betygen endast var baserade på anonyma nationella prov. På så sätt kan inte ProCivitas och campus Manilla ge ut glädjebetyg höger och vänster.

Detta bör kombineras med programspecifika antagningsprov. Ska du bli ingenjör borde ju naturligtvis matten spela en större roll än svenskan, ska du plugga lingvistik bör det omvända gälla.

Nu var ju problemet att på dessa skolor är betygen högre än vad eleverna får på nationella proven. Alltså sätter dessa skolor för höga betyg.
Citera
2023-05-12, 11:08
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingping123
Nu var ju problemet att på dessa skolor är betygen högre än vad eleverna får på nationella proven. Alltså sätter dessa skolor för höga betyg.

Jo, det håller jag ju med om. Jag nämnde skolor som Södra Latin för att visa på att de privata skolornas betyg inte är rimliga, då de bör snitta lägre än kommunala skolor med högre antagningskrav. Om man endast bedömer baserat på nationella prov går det inte att sätta högra betyg än vad eleverna får på de nationella proven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in