2023-05-15, 11:50
Medlem
Sulacrags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikw84
Allt gott!

Jag vill typ läsa mer om det här, vad är nästa steg som kommer ske t.ex? Antar att de sitter häktade ett tag till, men hur länge?
Sedan samlar de mer bevis under tiden antar jag.
Vad tror ni straffskalan blir? Det är väll upp till 6 år, för enbart ekobrott/bokföringsbrott.

Det är för mig svårt att besvara, men utifrån de med bättre juridisk kännedoms kommentarer att döma kommer häktningen att förlängas om 2 veckors perioder. Sannolikt om man kikar på liknande ekobrottslighet tar det långt tid innan åtal väcks eftersom det är en väldigt komplex situation och många förhör måste hållas samt att det föreligger risk för röjning av bevis så kommer Adam Farhoumand och Fouad sitta häktade mellan 6 och 12 månader.

Straffskalan för grovt ekobrott är alltid fängelse, återigen, om vi kikar historiskt lär 1.5-6 år vara sannolikt.
Senast redigerad av Sulacrag 2023-05-15 kl. 11:57.
Citera
2023-05-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckingking
Ramin Jahangiri va ju också kriminell.

Berätta mer?
Citera
2023-05-15, 12:12
Medlem
Problemet är köpeutbildning FEI! Varför finns den ens. Franschisetagare köper in dessa utbildningar i till kriminella blattar för 200 000 kr. Sen låser de fast anställda så de måste jobba av skulden. Samtligt som de drar av hela beloppet på sin firma. Jag undrar varför FEI. Finns? Överetablering av mäklare. Dessutom finns mäklare på 7 högskolor. Varför ha en 17 månaders utbildning som är kortare och kräver noll betyg.

Påtalat detta för FMI och Mäklarsamfundet, de har inte tagit detta på allvar. Jag är själv mäklare sen 15 år tillbaka, kommer inte avsluta min identitet. Jag har säkert 20 blattar till som fuskar….
Citera
2023-05-15, 12:15
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikw84
Jag förstår det. Det är bara sättet du skriver på, och hur personligt du tar det. Jag kan ha fel, men det känns bara som att du har extremt agg mot hela unik Brandet, istället för att vilja att enbart de som gjort fel ska straffas. "Jag vill se en badge" under deras brand.
Jag kanske är för objektiv och naiv men tror gott om folk oftast.

Jag kan givetvis ha fel men frågade bara, och du skrev inte nej haha. 😁😉 Sedan är det en självklarhet att deras konkurrenter kommer vara här inne och snoka, samt skriva.

Nej har ingen association förutom att jag sålde min lya i Vasastan via dem, och det gick assmidigt. Inga konstigheter då. Tänkte även sälja min nya via dem, dock inte längre såklart. Så får leta fram någon ny firma nu.
Jag kan förstå att man anlitar en firma som Unik om man attraheras av Mellanösterns basarer. Annars finns det väl ingen anledning att anlita dem? Med tanke på att Mena idag etablerat sig starkt inom mäkleriet kommer du säkert att hitta en liknande mäklare som du går igång på och som kör med samma strategi som turkiska matthandlare.

Många av oss sörjer dock denna utveckling. Fastighetsmäkleri var för inte så länge sedan en respekterad verksamhet där mäklare hade en yrkesstolthet och också hade respekt för såväl de säljare och de köpare som i flera fall gjorde de största affärerna i sina liv. Men nu har istället skojarna från basarerna etablerat sig på marknaden. Det är trist.
Citera
2023-05-15, 12:17
Medlem
Den som sitter häktad, hur ser dagarna ut? Har de tillgång till radio, dagstidningar, TV, telefon, internet? Får de ha kontakt med någon "på utsidan"? Får de samtala med andra häktade?
Citera
2023-05-15, 12:18
Medlem
Citat:
Problemet är köpeutbildning FEI! Varför finns den ens. Franschisetagare köper in dessa utbildningar i till kriminella blattar för 200 000 kr. Sen låser de fast anställda så de måste jobba av skulden. Samtligt som de drar av hela beloppet på sin firma. Jag undrar varför FEI. Finns? Överetablering av mäklare. Dessutom finns mäklare på 7 högskolor. Varför ha en 17 månaders utbildning som är kortare och kräver noll betyg.

Påtalat detta för FMI och Mäklarsamfundet, de har inte tagit detta på allvar. Jag är själv mäklare sen 15 år tillbaka, kommer inte avsluta min identitet. Jag har säkert 20 blattar till som fuskar….

Avslöja min identitet. Kortare utbildning till högskolan. Dessa tar 17 månader, högskolan minst 24 månader.

Klart man får skitmäklare då, inga betyg och kortare utbildning.. ett skämt!!! Pinsamt för mig som fick kriga för 15 år sen med betygssnitt på 18,76… Genvägar lönar sig alldrig men tydligen för mäklare. Betalar du pengar blir du klar snabbare. Franschisetagarn låser fast dom, drar av hela bellpppet på firman. Att detta inte granskas. Kom igen nu Aftonbladet, expressen. Vad har ni för
Dåliga grävare? Hitta grundproblemet annars försvinner inte den a skit. Massa oseriöst obildat folk som söker lyckan
Citera
2023-05-15, 12:21
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacrag
Det är för mig svårt att besvara, men utifrån de med bättre juridisk kännedoms kommentarer att döma kommer häktningen att förlängas om 2 veckors perioder. Sannolikt om man kikar på liknande ekobrottslighet tar det långt tid innan åtal väcks eftersom det är en väldigt komplex situation och många förhör måste hållas samt att det föreligger risk för röjning av bevis så kommer Adam Farhoumand och Fouad sitta häktade mellan 6 och 12 månader.

Straffskalan för grovt ekobrott är alltid fängelse, återigen, om vi kikar historiskt lär 1.5-6 år vara sannolikt.

Det blir hårdare och hårdare straff för ekonomisk brottslighet. 5-8 år för grovt ek.brott är standard numera. Runar fick ju 2 år för han glömde redovisa inkomster via bokförsäljningen på några miljoner. Det var ändå hederliga inkomster iform av vit bokförsäljning. Motsvarande 10-20 korrekta redovisade fastigehtsaffärer som mäklaren "glömmer" skatta för privat när han tar ut det som lön. Är det dessutom ohederliga inkomster/bulvaner etc så drar det ju iväg rejält. Sedan var det här inte några miljoner som jag förstod det utan stora belopp som dessutom tvättats åt tunga kriminella. Vet inte om Adam döms för något tidigare eller de andra men kan bli en rejäla voltor.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2023-05-15 kl. 12:24.
Citera
2023-05-15, 12:23
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Den som sitter häktad, hur ser dagarna ut? Har de tillgång till radio, dagstidningar, TV, telefon, internet? Får de ha kontakt med någon "på utsidan"? Får de samtala med andra häktade?

Ingen aning men jag hoppas att han har en skärm, enbart för läsning, som konstant uppdaterar denna tråd.
Citera
2023-05-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacrag

Ojdå, att vara häktad så länge måste vara en mardröm. Har ingen erfarenhet som tur är. Men då har man gott om tid att ångra sig.

Ja det är konstigt att de närmsta inte har blivit häktade. "Toppsäljarna" borde få ett extra öga på sig iaf. Instämmer helt med dig om OP ägare. Det är för mycket "tillfälligheter" för att OP inte ska vara inblandad i det hela.

Tack för svar, då hänger jag med.
Citera
2023-05-15, 12:36
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Sannolikt https://adamfarhoumand.se/

Snubben har alltså en hemsida om sig själv...

"Webbplatsen är under uppbyggnad". Skulle säga nedmontering men den finns att beskåda i webbarkivet https://web.archive.org/web/20230512...farhoumand.se/
Citera
2023-05-15, 12:40
Medlem
Citat:
Avslöja min identitet. Kortare utbildning till högskolan. Dessa tar 17 månader, högskolan minst 24 månader.

Klart man får skitmäklare då, inga betyg och kortare utbildning.. ett skämt!!! Pinsamt för mig som fick kriga för 15 år sen med betygssnitt på 18,76… Genvägar lönar sig alldrig men tydligen för mäklare. Betalar du pengar blir du klar snabbare. Franschisetagarn låser fast dom, drar av hela bellpppet på firman. Att detta inte granskas. Kom igen nu Aftonbladet, expressen. Vad har ni för
Dåliga grävare? Hitta grundproblemet annars försvinner inte den a skit. Massa oseriöst obildat folk som söker lyckan

Nu tror jag du skriver lite fel. Genvägar lönar sig ALDRIG, det ser man allra mest här. Unik tog genvägar och nu riskerar de fängelse och brandet är såklart helt förstört för alltid. Det finns väll inget bättre bevis än denna tråd och händelse att genvägar aldrig lönar sig.
Citera
2023-05-15, 12:41
Medlem
Av det jag har läst har de häktade i detta fallet inte åtkomst till vare sig tidning, tv eller något annat överhuvudtaget. De får noll kontakt med utsidan p.g.a. maskopirisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in