2023-05-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Skulle inte du vilja ha arvode utan att jobba?

Jo, men han sa till mäklaren att han verkligen ville ha en öppen visning och mäklaren körde över honom vad han sa ifall. Borde också ligga i mäklarens intresse att lyssna på kunden
Citera
2023-05-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgi3422
Jo, men han sa till mäklaren att han verkligen ville ha en öppen visning och mäklaren körde över honom vad han sa ifall. Borde också ligga i mäklarens intresse att lyssna på kunden

Ja det borde det givetvis men du undrade varför...
Citera
2023-05-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Hittamäklare.se fungerar som så att mäklarna väljer vilka som ska få skriva omdömen. Har du en missnöjd kund, skickar du självklart inte någon länk till denne.

Httamäklare ska du inte gå efter om du vill ha riktig statistik då den baseras på Booli.se
Där kan mäklare kostnadsfritt lägga upp vad som helst till vilket pris som helst. När mäklaren sedan tar bort objektet presenteras bostaden som såld. Det var så Adam, Melki, den där Fastighetsbyråturken mfl uppkomlingar började synas statistiskt. De kom på hur att lura systemet.
Adam köpte vidare tusentals följare på Instagram och plötsligt blev han en sk ”Stjärnmäklare”. Alla innerstadsmäklare känner till detta.

De mäklare som tjänar bäst i Sthlm är de som arbetar i förorterna. Mindre konkurrens och fler objekt.
Samir slutade på Unik för att det helt enkelt inte gick bra. Han är van vid att arbeta hårt och mycket- men att då också få betalt för slitet. En nyexad mäklare arbetar liksom 99 % av kåren på 100% provision. Du kan jobba hur mycket som helst, men om säljaren vägrar sälja, så får inte mäklaren någon lön. Oavsett nerlagd tid. Ingen fast lön existerar i mäklarbranschen sånär som på ett fåtal som har 10 000- 20.000 kr men som då förväntas dra in den summan och annars återbetala vid årets slut.

Att mäklare skulle tjäna ”minst mellan 30-50k/ månaden” är hittepå. Det har blivit en överetablerad marknad eftersom alla byråer tar in nya mäklare hela tiden i och med att den enda kostnaden är telefonen. Ingen pensionsavsättning och ingen betald semester. Arvoderna i innerstan är superlåga. ESNY är också ett hittepåföretag där det endast är en person som presterar genom att ta alla objekt. Därav personalomsättningen.

Stämmer verkligen det?
Citera
2023-05-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgi3422
Träffade en granne i huset som sålde sin lägenhet ca 1-2 månader sen och flyttade förra veckan. Han sa att han ej var nöjd med den mäklaren han anlitade (ej unik) för han fick två budgivare 1 dag efter den kom ut på hemnet de budade upp ca 100K över utgångspriset. Han sa att han ville ha visning även fast det var två som budat innan visningen men mäklaren ”tvingade” honom att ställa in visningen och sälja före visning. Varför skulle en mäklare inte vilja ha visningen och sen om ingen annan budar eller är intresserade så får den som la högst innan visning lägenheten? Skulle ju i detta fallet kunna varit att budgivningen blev ännu högre än dessa 100K?

Bud är inte bindande....så det är ju inte alls säkert att buden var kvar om de haft visning!!, då kanske man står där och inte har några bud.....och kanske inte ens kommer upp i samma igen eller får några bud alls.... Så det är ju en chansning SÄLJAREN måste ta. Mäklaren ska ju givetvis inte tvinga, men att tala om risken bör man ju göra som mäklare. Sen får säljaren ta vilken risk de vill. Men det är ju alltid lätt att skylla på ngn annan för de beslut man tar... men jag kan inte se annat än att det var säljaren som tog beslutet att ta budet innan visning och skriva under handlingarna. Inte mäklaren som tvingade. För det är ganska svårt, har han tvingat under pistolhot då?
Citera
2023-05-14, 12:37
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Det kan ju omöjligt stämma

E4an är rätt långt bort från Tornen för att höras. Speciellt om man bor högt upp. Fråga folket som bor längre ner på Norra Stationsgatan ang bilarna så får du ett annat svar.
Citera
2023-05-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Inte fan jobbar en mäklare 15h per dag. Finns inte en chans att dessa individer som älskar att visa upp en flådig livsstil jobbar 15h per dag. De måste ju visa att de är på trendgymmet, äter lyxmiddagar etc. Då hinner man inte jobba så mycket.
12 h arbetsdagar är inte ovanligt, finns säkert de som kommer upp till 15. Folk förstår inte hur stor arbetsbelastning det är och hur mkt arbete det är. Det är mer än bara ha visningar..... nu jobbar jag inte i branschen, men har god kännedom om branschen då jag jobbat nära den under lång tid förut.
Citera
2023-05-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
E4an är rätt långt bort från Tornen för att höras. Speciellt om man bor högt upp. Fråga folket som bor längre ner på Norra Stationsgatan ang bilarna så får du ett annat svar.

Ca 150 meter bort så lär höras en hel del...
Citera
2023-05-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Bud är inte bindande....så det är ju inte alls säkert att buden var kvar om de haft visning!!, då kanske man står där och inte har några bud.....och kanske inte ens kommer upp i samma igen eller får några bud alls.... Så det är ju en chansning SÄLJAREN måste ta. Mäklaren ska ju givetvis inte tvinga, men att tala om risken bör man ju göra som mäklare. Sen får säljaren ta vilken risk de vill. Men det är ju alltid lätt att skylla på ngn annan för de beslut man tar... men jag kan inte se annat än att det var säljaren som tog beslutet att ta budet innan visning och skriva under handlingarna. Inte mäklaren som tvingade. För det är ganska svårt, har han tvingat under pistolhot då?

Ja nä det behöver ju inte vara något skumt med denna mäklare, men han säljer alltid jätte snabbt i området, ofta före visning medans andra mäklare tar det längre tid för eller inte får sålt alls. Han kanske bara är skicklig på sitt jobb behöver väl inte vara mer än så.
Citera
2023-05-14, 12:40
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ca 150 meter bort så lär höras en hel del...

Det gör det inte. Varför tror du inte på folk som bor i fastigheten och området? Åk själv dit och lyssna.
Citera
2023-05-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det gör det inte. Varför tror du inte på folk som bor i fastigheten och området? Åk själv dit och lyssna.

Jag gissar att de vill försköna sitt boende
GIVETVIS hörs E4/E20 som ligger ca 150 meter bort, det förstår vem som helst
Citera
2023-05-14, 12:43
Medlem
Citat:
Vilka rikedomar har du skapat?

Jag är civilingenjör med flera patent under bältet. Jag och mina ingenjörs-kollegor skapar och stärker svensk (export)industri, som är den enskilt största drivkraften bakom all välstånd som du och dessa mäklar-parasiter skor sig på. Utan exporten så blir vi som ett valfritt land i Afrika.

Du behöver inte tacka mig.
Citera
2023-05-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag är civilingenjör med flera patent under bältet. Jag och mina ingenjörs-kollegor skapar och stärker svensk (export)industri, som är den enskilt största drivkraften bakom all välstånd som du och dessa mäklar-parasiter skor sig på. Utan exporten så blir vi som ett valfritt land i Afrika.

Du behöver inte tacka mig.
Det håller vi på att bli ändå…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in