Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzky77
Va haru hört? Har också hört det? dom är lixom bara så weird ihop. Ska typ plöja igenom FUPEN och se.
Adam var ju Mäklaren men Fouad då nån som vet??

Tror Fouad baktanke med detta var att tvätta pengar, såg Adam som perfekt spelpjäs, bra kille, vältalig, likeble, snäll kategorin (läs lätt för fouad att styra).
Tror aldrig Fouad fattade vilken kapacitet A hade eller att unik skulle bli såhär stort.

Är det inte lite kul att Fouad absolut inte skulle stå med i bolaget först? sen när dom blev stora var det viktigt att kliva in... ett par månader efter F kliver in så klivet polisen in... 1+1=
Citera
2024-03-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmman
Tror Fouad baktanke med detta var att tvätta pengar, såg Adam som perfekt spelpjäs, bra kille, vältalig, likeble, snäll kategorin (läs lätt för fouad att styra).
Tror aldrig Fouad fattade vilken kapacitet A hade eller att unik skulle bli såhär stort.

Är det inte lite kul att Fouad absolut inte skulle stå med i bolaget först? sen när dom blev stora var det viktigt att kliva in... ett par månader efter F kliver in så klivet polisen in... 1+1=

Orkar inte läsa igenom men den stora skurken verkar absolut vara F och inte A. Tror A mer småskurken som blev startstruck men isf kan man häkta halva Sveriges mäklarkår.

Förresten- Vem är kvinnan nedan? Är det AE man syftar på här? Minns att det fanns en instakonto som en tjej drev, tror det var AE, womaningold eller ngt, mkt överdådig shopping o resor, ständigt shoppandes i en märkesbutik. Tänk vad mkt smutsiga pengar som florerar i märkesbutiker

Ur pressmeddelandet
”Den faktiske företrädaren åtalas även för ytterligare ett fall av grov näringspenningtvätt och ett fall av grovt bedrägeri tillsammans med en kvinna han är bekant med.

– Vår utredning har visat att kvinnan har tagit emot pengar på sitt bankkonto och gjort betalningar åt mannen under tre års tid, säger Linda Johansson.”
Citera
2024-03-10, 11:48
Medlem
Googlade lite hastigt på Fouads fullständiga namn men inte en enda bild dök upp.

Någon som kan länka?
Citera
2024-03-10, 14:01
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskottletten94
Orkar inte läsa igenom men den stora skurken verkar absolut vara F och inte A. Tror A mer småskurken som blev startstruck men isf kan man häkta halva Sveriges mäklarkår.

Förresten- Vem är kvinnan nedan? Är det AE man syftar på här? Minns att det fanns en instakonto som en tjej drev, tror det var AE, womaningold eller ngt, mkt överdådig shopping o resor, ständigt shoppandes i en märkesbutik. Tänk vad mkt smutsiga pengar som florerar i märkesbutiker

Ur pressmeddelandet
”Den faktiske företrädaren åtalas även för ytterligare ett fall av grov näringspenningtvätt och ett fall av grovt bedrägeri tillsammans med en kvinna han är bekant med.

– Vår utredning har visat att kvinnan har tagit emot pengar på sitt bankkonto och gjort betalningar åt mannen under tre års tid, säger Linda Johansson.”
De är två åtalade kvinnor i detta fall, Fuads tjej och sambo, och Serena Fuads bekanta. Ingen har initialer AE.

Off topic men du menar kanske Kurt (numer avliden) som ägde Max Hamburgare frus konto. Det stängde hon ner efter de blev rånade i hemmet.
Citera
2024-03-10, 14:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyhv
Googlade lite hastigt på Fouads fullständiga namn men inte en enda bild dök upp.

Någon som kan länka?
Fuad har bytt efternamn, hette vad jag minns något på A i efternamn tidigare.
Framgår i Förundersökningen.

Tror dock han alltid varit så inkognito som möjligt.
Kanske går att hitta bilder när han gick tandläkarutbildningen, och från de två åren han gick på läkarutbildningen.
Citera
2024-03-10, 14:10
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Exakt min uppfattning också, haft den både innan allt hände men ännu mer nu när fupen släpps.

Det har framgått att kompanjonen mordhotat folk/anställda, satt pris på folks huvuden, hört att han förklarat detaljerat hur han ska sprätta upp folk och andra sinnessjuka saker.

Vet gamla anställda som flyttat från sthlm efter och mått riktigt dåligt, tänk Lisa 25 pluggar till mäklare, vägrar följa Fouads regler, blir utan lön, utskälld och mordhotat... det här är vanliga människor....

Har funderat på samma som du skriver, att A "tofflat" och låtit sig bli överkörd av F men frågan är ju vad som skett bakom stängda dörrar??

A säger ju försitkigt i ett förhör att det varit saker psykiskt och fysiskt... där det framgår att han blivit slagen, men varför är dom så försitkgia eller inte vågar prata vidare om det? A förklarar även i förhör att när F ringer, vilken tid på dygnet det än är så "måste han låta pigg"??

Det är något som inte stämmer i detta... eller som inte kommit fram...
När jag läser all korrespondens i FUP dvs email, mobilchattar på Whats up och annan digital kommunikation förefaller det klart och tydligt som att Adam är minst lika insatt och delaktig i fusket som Fuad.

En tanke är att Adam kan vara skyldig Fouad pengar privat från innan 2017 då han började på mäklarutbildningen och Unik.

Adam började sälja lägenheter privat innan han var utbildad mäklare. En del av hans skatteskulder till statens kommer från den tiden.

Adam säger att han träffade Fuad i en lägenhetskö runt 2015. De stod i kö för att få tag på de bästa lägenheterna vid nyproduktion. Tror t.o.m. någon sov på plats för att behålla köplats.
Senast redigerad av Pandalina4 2024-03-10 kl. 14:18.
Citera
2024-03-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskottletten94

Hon som drev det där kontot var *rdi*a *le*aj, även involverad i skottlossningen på wallingatan.

Namn maskat /mod
Senast redigerad av Maviel 2024-04-28 kl. 08:54.
Citera
2024-03-10, 15:37
Medlem
Kan någon som har mer tålamod med att läsa en monsterfup än undertecknad kort beskriva vad som hänt.

Som jag uppfattat det har ett antal babbar hittat på massor med saker och blåst oss skattebetalare/staten och banker på 10-20 millar, stämmer det?

Men dom verkar dock vara rejält blåsta, då det finns hur mkt tydliga bevis som helst, eller?
Citera
2024-03-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Nu har jag inte lusläst FUP (mest hoppat över chatt-meddelanden), men i mina ögon verkar A rätt genuin? Som han mest försökt bygga företag och släcka bränder efter sin kaos-krigare till kompanjon som sprungit runt och härjat, skrikit på folk, och haft diverse kriminella upplägg pågående genom företaget?

Definitivt tofflat lite väl hårt och låtit sig bli överkörd till den nivå att det faktiskt blir brottsligt men han verkar inte varit drivande i något.

Vad har jag missat? Har säkert missat någon avgörande.

Helt på din sida med det där. Fouad, liksom. Bläddrade igenom fupen både igår och idag
Citera
2024-03-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
När jag läser all korrespondens i FUP dvs email, mobilchattar på Whats up och annan digital kommunikation förefaller det klart och tydligt som att Adam är minst lika insatt och delaktig i fusket som Fuad.

En tanke är att Adam kan vara skyldig Fouad pengar privat från innan 2017 då han började på mäklarutbildningen och Unik.

Adam började sälja lägenheter privat innan han var utbildad mäklare. En del av hans skatteskulder till statens kommer från den tiden.

Adam säger att han träffade Fuad i en lägenhetskö runt 2015. De stod i kö för att få tag på de bästa lägenheterna vid nyproduktion. Tror t.o.m. någon sov på plats för att behålla köplats.

Vad e det för fup du läser? Jag plöjde den igår och I den ja kollar på e allt rätt så uppenbart. Adam e ju typ målvakten, å Fouad säger ju direkt i förhören att han inte ens ägt företaget å inte pillat med bokföringen alls. Redan vid andra förhöret liksom.
Citera
2024-03-10, 17:51
Medlem
Citat:
Vet inte om jag blir "partisk" för jag haft "insyn" genom anställda hur verkligeheten varit på bolaget, precis som du skriver att alla vart rädda för Fouad.

Bedrägeriet gällande Fouads husköp vore ju sjukt om A åkte på? det framgår ju tydligt att han inte haft kontroll över ekonomin (eller ens sitt egna klientmedelskonto, eller att snubben inte fått ta ut mer än 35k/lön??? killen drar in miljoner till bolaget varje månad).

Framgår ju också att Fouad undanhåller bokföringen, jag fick alla dokument direkt från tingsrätten och finns flertalet tilläggsprotkoll som inte finns med i fupen som länkas här.

Står att det är flera miljoner som inte är bokförda i början av fupen, sen framgår det under utredningen hur alla tjatar på Fouad om underlagen, och till sist att fouad har bokföringen, fleeera veckor senare inkommer fouad med bokföringen, då verkar han tagit bort markeringar och säkert gjort massa sjukt, han är ju käns bedragare med exakt noll respekt för samhälle och andra personer.

Lägenhetsaffärer som ej är deklarerade... tycka vad man vill om de men tror varannan mäklare skulle åka på den punkten.

Det som jag också funderat över är åklagarens pressmeddelande: https://www.ekobrottsmyndigheten.se/atal-for-grova-ekobrott-vid-fastighetsmaklarfirma/

Har hört (ej säkra källor) att någon insatt i utredningen ska ha pratat som att hon tycker synd om Adam, min första tanke var då att folk som är relativt insatta har bra saker att säga om AF, men finns ett stort agg mot Fouad.

Jag fattar inte hur Adam ska kunna ta smällen för Fouads huslån. Det finns ju ingenting som pekar på honom. Det är ju helt uppenbart vem som styrde på Unik och hade hand om ekonomin. Syns ju på alla förhör.
Har du fler dokument, så släng gärna upp!
Citera
2024-03-10, 18:24
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretzky77
Vad e det för fup du läser? Jag plöjde den igår och I den ja kollar på e allt rätt så uppenbart. Adam e ju typ målvakten, å Fouad säger ju direkt i förhören att han inte ens ägt företaget å inte pillat med bokföringen alls. Redan vid andra förhöret liksom.
Fuad var inte delägare eller anställd i första åren. Det torde betyda att Adam som ägare av företaget åker på en del brott.

Sen att F står bakom upplägget, ja det är självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in