2023-05-10, 22:07
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej, som exempel så dödade andra världskriget ungefär 2,5% av befolkningen på den tiden.
Mongolerna tog kål på runt 10% av världens människor under deras härjningar.

Vad du räknar upp nu hände väldigt frekvent under medeltiden som exempel.

Det finns dokumentärer, artiklar mm där allt detta nämns.

Människan var betydligt mer våldsammare för än vad vi är idag.
Som exempel var mord per capita under 1600 talet 10-77 dråp per 100 000 invånare och då är det ändå osäkert då vi kan anta att det var vanligt att man gjorde sig av med kroppar och kom undan mycket lättare med mord än idag där motsvarande siffra är drygt 1,3 dråp per 100 000 invånare.
Nu snackar vi förstås Sverige.
Vidare så är det ännu värre under vikingatiden och medeltiden.

Du är väldigt selektiv i att gradera proportioner beroende på era nu.

Ska jag vara ärlig så är hela mänsklighetens historia sedan Järnåldern en enda lång tragedi och blodbad. Du försöker klyva hår med att plocka bitar ur flera olika sub-eror inom den macro-era vi fortfarande befinner oss i. Och det har inte blivit mindre eländigt bara för att fler överlever idag och kan chipsa till mellon. Du och andra har bara en agenda i att släta över samtiden och relativisera bort dess alldeles säregna misär med att det minsann ska ha varit värre förr i andra avseenden. Det är ju det simpla tricket ni står och faller med i slutändan.

Ni sitter alla på en tron av lögner. Lögner som låter ack så fina och ljuvliga för er. Bekväma lögner. Väldigt bekväma lögner och halvsanningar. Allt för att rättfärdiga och legitimera eran Keynesianska psykos.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-05-10 kl. 22:11.
Citera
2023-05-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Det är en myt att folk dog så tidigt förr. Det var främst den höga spädbarnsdöden som drog ner medellivslängden.

Visst, livet var fysiskt slitigare då men vem har sagt att detta skulle vara negativt? Tvärtom tror jag.

Folk mår sämre psykiskt idag även om vi har det bättre materiellt sett.
Vad är tidigt? 50-60 år var nog en ansenlig ålder även om man räknar bort barndöd före 15 års ålder.
Du får komma ihåg att det var så mycket som kunde ta kål på dig.
Sjukdomar, infektioner, mord, skador mm.
Hur många tänder hade man ens kvar vid 50?
Självklart var det mycket mindre socker på den tiden, men man fick fortfarande i sig bär, spannmål mm.

Med det sagt så var nog livet mer intensivt då än nu, man kände nog att man levde på ett annat sätt.
Samtidigt så var nog många människor väldigt låsta, bonde och bo kvar i bygden.
Citera
2023-05-10, 22:13
Citat:
Vad är tidigt? 50-60 år var nog en ansenlig ålder även om man räknar bort barndöd före 15 års ålder.
Du får komma ihåg att det var så mycket som kunde ta kål på dig.
Sjukdomar, infektioner, mord, skador mm.
Hur många tänder hade man ens kvar vid 50?
Självklart var det mycket mindre socker på den tiden, men man fick fortfarande i sig bär, spannmål mm.

Med det sagt så var nog livet mer intensivt då än nu, man kände nog att man levde på ett annat sätt.
Samtidigt så var nog många människor väldigt låsta, bonde och bo kvar i bygden.

Det här med att folk kunde dö av en inflation från ett simpelt sticksår förr bara för att den medicin vi har idag inte fanns då är ju ett av era allra billigaste och genomskinligaste argument om hur hemskt det tydligen var förr. Det och eran ihopsnickrade mordstatistisk per capita så klart.
Citera
2023-05-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Du är väldigt selektiv i att gradera proportioner beroende på era nu.

Ska jag vara ärlig så är hela mänsklighetens historia sedan Järnåldern en enda lång tragedi och blodbad. Du försöker klyva hår med att plocka bitar ur flera olika sub-eror inom den macro-era vi fortfarande befinner oss i. Och det har inte blivit mindre eländigt bara för att fler överlever idag och kan chipsa till mellon. Du och andra har bara en agenda i att släta över samtiden och relativisera bort dess alldeles säregna misär med att det minsann ska ha varit värre förr i andra avseenden. Det är ju det simpla tricket ni står och faller med i slutändan.

Ni sitter alla på en tron av lögner. Lögner som låter ack så fina och ljuvliga för er. Bekväma lögner. Väldigt bekväma lögner och halvsanningar.
Vilka ni?
Det är fakta att färre människor dör i konflikter än för sett till populationsstorleken.
Där även fakta att färre idag är fattiga, den extrema fattigdomen sen 50 talet har gått ner otroligt mycket runt om i världen.
Levnadsstandarden har höjts enormt för en stor % del av befolkningen dvs även sett till hela jordens population.

Jag relativiserar inte problemen och misären som finns nu, jag säger att det var värre för vilket är fakta.
Finns hur mycket fakta och statistik för det.
Citera
2023-05-10, 22:18
Medlem
Citat:
Det här med att folk kunde dö av en inflation från ett simpelt sticksår förr bara för att den medicin vi har idag inte fanns då är ju ett av era allra billigaste och genomskinligaste argument om hur hemskt det tydligen var förr. Det och eran ihopsnickrade mordstatistisk per capita så klart.
Det är verkligheten! Ta in fakta!
Gör någon tycka synd om mig tråd istället eller ring psykvården.
Citera
2023-05-10, 22:20
Citat:
Vilka ni?
Det är fakta att färre människor dör i konflikter än för sett till populationsstorleken.
Där även fakta att färre idag är fattiga, den extrema fattigdomen sen 50 talet har gått ner otroligt mycket runt om i världen.
Levnadsstandarden har höjts enormt för en stor % del av befolkningen dvs även sett till hela jordens population.

Jag relativiserar inte problemen och misären som finns nu, jag säger att det var värre för vilket är fakta.
Finns hur mycket fakta och statistik för det.

"Fakta" enligt biaserad statistik utav samma system-medlöpare som också vill få en att tro att det minsann bara är "anmälningsbenägenheten" som ökat.

Och det du kallar välstånd är ett keynesianskt luftslott som kommer leda till ett ofantligt lidande när väl bubblan (eller bubblorna) spricker för gott. Orsak och verkan. Och teknologin kommer inte att rädda er. Den stjälper er redan rentav.
Citera
2023-05-10, 22:21
Citat:
Det är verkligheten! Ta in fakta!
Gör någon tycka synd om mig tråd istället eller ring psykvården.

Vad vet du och alla dessa viktiga "forskare" ens om medicinska kunskaper förr och hur mycket vi glömt bort och förkastat ju mer vi hängivit oss åt "teknikens under" istället?

Utropstecknen tyder på att det där sved för dig att läsa. Gott så.

Medeltiden och tidig modernitet var så pass dödlig som den var just för att det brändes kvinnor med extra medicinsk kompetens på bål för att det ansågs av den flumkristna regimen att de var trollpackor, häxor och hedningar.

Nu är det big pharma som är det nya prästerskapet som bedriver häxjakt mot alla former av "alternativ" eller ja helt enkelt natur-medicin. Huskurer är väl ett hatbrott på något skevt sätt snart nog också i eran flumregim.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-05-10 kl. 22:40.
Citera
2023-05-10, 23:09
Medlem
Citat:
"Fakta" enligt biaserad statistik utav samma system-medlöpare som också vill få en att tro att det minsann bara är "anmälningsbenägenheten" som ökat.

Och det du kallar välstånd är ett keynesianskt luftslott som kommer leda till ett ofantligt lidande när väl bubblan (eller bubblorna) spricker för gott. Orsak och verkan. Och teknologin kommer inte att rädda er. Den stjälper er redan rentav.
Vilket system snackar du ens om?

Tror du folk satt och sjöng kumbaya på medeltiden i byar och städer när det var utfattigt?

Kenya är inte hela världen.
Varför lägger du inte ner telefonen och drar ut i skogen?
Citera
2023-05-10, 23:13
Citat:
Vilket system snackar du ens om?

Tror du folk satt och sjöng kumbaya på medeltiden i byar och städer när det var utfattigt?

Kenya är inte hela världen.
Varför lägger du inte ner telefonen och drar ut i skogen?

Läs om. Läs rätt. Jag medgav ju att medeltiden var hemsk. Du går bara runt i cirklar nu och sänker dig till den typiska tramsnivån jag är allt för van vid numera från er utan argument men en hel del illvilja och intellektuell ohederlighet för att kompensera.
Citera
2023-05-10, 23:13
Medlem
Citat:
Vad vet du och alla dessa viktiga "forskare" ens om medicinska kunskaper förr och hur mycket vi glömt bort och förkastat ju mer vi hängivit oss åt "teknikens under" istället?

Utropstecknen tyder på att det där sved för dig att läsa. Gott så.

Medeltiden och tidig modernitet var så pass dödlig som den var just för att det brändes kvinnor med extra medicinsk kompetens på bål för att det ansågs av den flumkristna regimen att de var trollpackor, häxor och hedningar.

Nu är det big pharma som är det nya prästerskapet som bedriver häxjakt mot alla former av "alternativ" eller ja helt enkelt natur-medicin. Huskurer är väl ett hatbrott på något skevt sätt snart nog också i eran flumregim.
Du är bara någon snubbe med psykisk ohälsa utan riktiga vänner som sitter ensam om kvällarna och tycker synd om dig själv och lägger skulden på allt och alla utom dig själv.

Jaha så för 1000 år sen fanns det tanter med trollbryggder som fixade allt modern medicin fixar idag.
Citera
2023-05-10, 23:16
Citat:
Du är bara någon snubbe med psykisk ohälsa utan riktiga vänner som sitter ensam om kvällarna och tycker synd om dig själv och lägger skulden på allt och alla utom dig själv.

Jaha så för 1000 år sen fanns det tanter med trollbryggder som fixade allt modern medicin fixar idag.

Du vill ju inte bemöta mig hederligt och respektfullt utan sänker dig till att bara döma ut mig som psykisk sjuk.

Säg mig. Varför finns det ens huskurer och hur kommer det sig att många av dem fortfarande gör susen och lite mer därtill? Förklara det för en som tydligen bara är psykisk sjuk och tycker synd om sig själv och hatar hela världen enligt dig?
Citera
2023-05-10, 23:17
Medlem
Mikibus avatar
Svåra tider skapar fysiskt och psykiskt starka män. Lätta tider skapar veka män.
Ju mindre svårigheter man varit med om i livet, desto svagare är man.

Se det som en muskel som måste brytas ner för för att bli större och starkare.

Samma med träd och växter som behöver stormar och starka vindar för att rota sig ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in