2023-05-10, 18:21
Medlem
SamuraiBennys avatar
En annan detalj är hur pensionssystemet funkade på vikingatiden, betydligt mer human än i dessa mörkrets tider, återinför ättestupan NU!
Citera
2023-05-10, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
När ni blundar för hur pass söndermedicinerad befolkningen är idag och hur pass mycket våldsammare det egentligen är nu än någonsin tidigare (även proportioneligt) så undrar jag hur mycket och hur långt ni egentligen lyckas tänka med detta billiga "det var så mycket värre förr så sluta gnäll och känn dig nöjd och bekväm med att du lever idag istället" narrativet.

Ja. Det var svårare att överleva förr. Men det är ju det också som är lite elefanten i porslinsbutiken här. Det har istället blivit för lätt att överleva idag. För många idioter som klarar sig och inte sållas ut längre och som tillåts att mer eller mindre vara idioter idag.

Å men nej hur kan jag säga så? Dumma dumma mig.

Det har aldrig någonsin varit lika liten risk att bli mördad eller grovt misshandlad som idag...
Citera
2023-05-10, 18:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det har aldrig någonsin varit lika liten risk att bli mördad eller grovt misshandlad som idag...

Vilka krig tror du dödade flest? Krig med hästar eller atombomber?
Citera
2023-05-10, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Jag har blivit "hemmablind" att tänka på psykisk hälsa i dagsläget?

Vad kan vi lära oss av historien?

Förvänta inte dig att någon ska fixa ditt välmående, det är kul att ta ansvar

Vi är alla dödsjuka, symtomen har inte visat sig än, le idag, det finns ganska bra sjukvård

Var glad att kriget/slavägaren inte är utanför dörren och att huset är varmt

Ibland brukar jag tänka vilken afrikan som helst skulle vara dödslycklig att byta plats med mig som svensk medborgare
Kanske kan säga samma sak om en bonddräng/skogshuggare som fick slita förr?

Lite flummig tråd men en ganska solid frågeställning hoppas jag

Absolut ska allt bli bättre, men fy fan vad tragiskt det var för 100+ år sen
Går man till förkristen tid var nog många av förfäderna trälar. De hade inte tid att fundera på psykisk hälsa och inte blev de så gamla heller.
Citera
2023-05-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vilka krig tror du dödade flest? Krig med hästar eller atombomber?
Fler människor dog proportionellt för i konflikter än idag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dest..._Mongol_Empire

10 procent idag hade nästan varit drygt 800 miljoner.

Människor dog som flugor i krig, mord, vanliga konflikter mm.
Citera
2023-05-10, 19:01
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Går man till förkristen tid var nog många av förfäderna trälar. De hade inte tid att fundera på psykisk hälsa och inte blev de så gamla heller.

Slaveri är nog ännu mer ingrott i de abrahamiska religionerna än några andra. Kristna Franker och Kalifatet hade då bra många fler slavar än vikingarna hade trälar vid samma tid. Dessutom hade trälar lite mer rättigheter än slavar någon annanstans hade på den tiden och levde dessutom bättre och längre än slavar i kristna och muslimska riken gjorde.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-05-10 kl. 19:16.
Citera
2023-05-10, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fler människor dog proportionellt för i konflikter än idag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dest..._Mongol_Empire

10 procent idag hade nästan varit drygt 800 miljoner.

Människor dog som flugor i krig, mord, vanliga konflikter mm.

Du glömmer medvetet bort båda världskrigen och totalitära regimer under 1900-talets allra värsta våldsvågor nu och hur nära i tiden detta ändå fortfarande ligger.

25% utav befolkningen hann Pol Pot avverka i Kampuchea till exempel. Det är mindre än 50 år sedan. 25% utav Belarus befolkning dukade under på östfronten under andra världskriget.

Sedan har du enbart Jemen som exempel i nutid också.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-05-10 kl. 19:24.
Citera
2023-05-10, 19:31
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem

Ska du dra den där om anmälningsbenägenheten också nu när du ändå är igång?
Citera
2023-05-10, 19:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Stenåldersmänniskan levde enligt vissa källor minst lika länge som vi gör idag i genomsnitt. Och det utan all teknologi vi behöver för att hålla igång våran domesticerade livsstil.
.
Haha..kan man få ta del av dessa källor?
Medellivslängden för stenåldersmänniskan var betydligt lägre än idag, jag har hört mellan 20-30 år. Detta berodde främst på hög barnadödlighet, sjukdomar och farliga arbetsförhållanden.
Paleolitikum, eller äldre stenåldern bestod 75 % av dödsfallen av infektion, inklusive diarrésjukdomar som resulterade i uttorkning och svält. Den förväntade livslängden var cirka 33 år enligt https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5719695/
En studie publicerad i tidskriften Nature 2016, som undersökte det neandertaliska genomet visade att neandertalare hade en förväntad livslängd på omkring 40 år.
----------------------------------
Så det lutar åt 30 år i snitt kanske med stora variationer.
Men levde man minst lika länge som människan idag som du påstår?
Visa på det om du kan, jag misstror din kunskap på området.
Vad vi kan lära oss frågar tråden....
ja att folk dog av enkla orsaker förr och att vi har det jävligt bra nu.
Citera
2023-05-10, 19:52
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Haha..kan man få ta del av dessa källor?
Medellivslängden för stenåldersmänniskan var betydligt lägre än idag, jag har hört mellan 20-30 år. Detta berodde främst på hög barnadödlighet, sjukdomar och farliga arbetsförhållanden.
Paleolitikum, eller äldre stenåldern bestod 75 % av dödsfallen av infektion, inklusive diarrésjukdomar som resulterade i uttorkning och svält. Den förväntade livslängden var cirka 33 år enligt https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5719695/
En studie publicerad i tidskriften Nature 2016, som undersökte det neandertaliska genomet visade att neandertalare hade en förväntad livslängd på omkring 40 år.
Så det lutar åt 30 år i snitt kanske med stora variationer.
Men levde man minst lika länge som människan idag som du påstår?
Visa på det om du kan, jag misstror din kunskap på området.
Vad vi kan lära oss frågar tråden....
ja att folk dog av enkla orsaker förr och att vi har det jävligt bra nu.

Dina biaserade källor tar jag med en nypa salt. Det har också framkommit att neandertalare och senare andra jägare och samlare hade bättre fotografiskt minne, bättre tandhälsa, kunde röra sig fortare, var starkare osv. än genomsnittet idag som för all del kanske lever längre men kan livslängd verkligen mätas i hälsa?

Du var tvungen att leta länge nu efter en källa att besvara mig med märker jag.

Att vi har det bättre idag och att urtiden måste framstå som enbart hemsk och eländig är ju halmdockan som inte får brinna upp för er. Det är vad det som idag kallas vetenskap, antropologi och forskning egentligen är. Agenda-driven.

Kan "forskningen" verkligen bevisa att folk dog som flugor i diarrè och infektioner som du och din källa vill hävda eller är detta bara ännu en utav era hypoteser? För ni vill ju inte tro att de hade någon som helst medicinsk kunskap alls. Ni vill ju helst tro de inte kunde något och bara uppfann elden av en ren slump också. Att de tillverkade musikinstrument (benflöjten) och var väldigt fulländande bildkonstnärer (grottmålningarna) vill ni ju helst förtränga och skoja bort som "primitivt" också.

Samtidigt finns det också än idag 80-åringar i full vigör som jagar lejon ute på savannen.
Senast redigerad av torstenferdinand 2023-05-10 kl. 20:15.
Citera
2023-05-10, 20:29
Medlem
ManAvOrdnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vikingen upplevde sällan 40 års-dagen.
Allmän pension infördes 1913. Vid den tiden var medellivslängden cirka 55 år för män. Pensionsåldern var satt till 67 år, men endast ett fåtal personer levde till den åldern vid den tiden.
Dessutom var det ingen garantipension för de flesta av de som nådde gränsen och inte hade betalat in pensionsavgifter
Nu är medelåldern ca 81 år och man får gå i pension vid 64 år.
Vi kan lära oss att åsikten om hur bra man har det kan nyanseras en smula ibland.

Det är en myt att folk dog så tidigt förr. Det var främst den höga spädbarnsdöden som drog ner medellivslängden.

Visst, livet var fysiskt slitigare då men vem har sagt att detta skulle vara negativt? Tvärtom tror jag.

Folk mår sämre psykiskt idag även om vi har det bättre materiellt sett.
Citera
2023-05-10, 22:00
Medlem
Citat:
Du glömmer medvetet bort båda världskrigen och totalitära regimer under 1900-talets allra värsta våldsvågor nu och hur nära i tiden detta ändå fortfarande ligger.

25% utav befolkningen hann Pol Pot avverka i Kampuchea till exempel. Det är mindre än 50 år sedan. 25% utav Belarus befolkning dukade under på östfronten under andra världskriget.

Sedan har du enbart Jemen som exempel i nutid också.
Nej, som exempel så dödade andra världskriget ungefär 2,5% av befolkningen på den tiden.
Mongolerna tog kål på runt 10% av världens människor under deras härjningar.

Vad du räknar upp nu hände väldigt frekvent under medeltiden som exempel.

Det finns dokumentärer, artiklar mm där allt detta nämns.

Människan var betydligt mer våldsammare för än vad vi är idag.
Som exempel var mord per capita under 1600 talet 10-77 dråp per 100 000 invånare och då är det ändå osäkert då vi kan anta att det var vanligt att man gjorde sig av med kroppar och kom undan mycket lättare med mord än idag där motsvarande siffra är drygt 1,3 dråp per 100 000 invånare.
Nu snackar vi förstås Sverige.
Vidare så är det ännu värre under vikingatiden och medeltiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in