Citat:
Ursprungligen postat av
Revoltera
Alla sorts ultrakonservativa från islamiska jihadister och islamister till politiska despoter som Trump och Putin använder offerkoftan som sitt främsta vapen och skyller allting på att andra är dumma mot dem och att de bara försvarar sig själva.
Hur, när och varför blev detta den favoriserade taktiken?
Jag tror inte att det handlar om någon medveten taktik. Det är snarare ett psykologiskt försvar. När konservativa och traditionella personer ständigt hånas, censureras, utesluts och förlöjligas av den liberala mobben för att de försvarar sociala värderingar, är det inte konstigt att de börjar känna sig nedslagna.
Att sedan håna dem för att de spelar ”offer” efter att man redan trampat på dem är bara att sparka på den som redan ligger. Den liberala mobben ägnar sig åt socialt blodssport och många vet om det. De går in i debatter med konservativa inte för att söka sanning utan för att positionera sig socialt inför andra liberaler:
”Kolla, jag krossade den där bakåtsträvaren, kolla hur duktig jag är.” Det handlar om att samla billiga statuspoäng.
I det ljuset är det inte konstigt att konservativa känner sig som offer. Det är en verklig känsla som bottnar i en verklig erfarenhet av hur dynamiken faktiskt ser ut.