2023-05-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det stavas klassisk halmdockeretorik - vänsterns specialitet.

Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.

De förvrängda argumenten framställs som absurda och blir därför lätta att argumentera mot. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan.

Jag tycker nog det är tämligen uppenbart att en stor del extremhöger av alla de slag, tycker synd om sig själva. Är ett jävla gnällande på Flashback ex. över invandring, feminism, hbtq rättigheter, "vänstern" etc etc... och "tycka synd om sig själv" öppet...är nu synonymt med .....offerkofta.
Citera
2023-05-14, 12:49
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tycker nog det är tämligen uppenbart att en stor del extremhöger av alla de slag, tycker synd om sig själva. Är ett jävla gnällande på Flashback ex. över invandring, feminism, hbtq rättigheter, "vänstern" etc etc... och "tycka synd om sig själv" öppet...är nu synonymt med .....offerkofta.

Brukar inte ni i vänstern beteckna all högerkritik som ”hat”? Eller är det situationsberoende? Annars tror jag nog att många på min sida uppfattar vänsterns retorik om ”offerkofta” och ”kränkthet” som ren projicering. Nåja, mästare på att smeta epitet och undvika saklig diskussion är vänstern i alla fall.
Citera
2023-05-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Brukar inte ni i vänstern beteckna all högerkritik som ”hat”? Eller är det situationsberoende? Annars tror jag nog att många på min sida uppfattar vänsterns retorik om ”offerkofta” och ”kränkthet” som ren projicering. Nåja, mästare på att smeta epitet och undvika saklig diskussion är vänstern i alla fall.
Njae..vi betraktar nog hat som hat.

men visst, mycket av högerextremismen i världen är ju nu centrerat kring att hata "andra" vare sig det nu handlar om andra etniciteter, nationer, religioner, kön eller sexualiteter.

Ni kan ju kalla ert hat mot feminism ex. och viljan att återta kontrollen över kvinnors kroppar, frihet och liv ex...som"kritik" jag väljer nog mer att betrakta det för vad det faktiskt är, en form av hat.
Citera
2023-05-14, 13:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Att vilja döda sina fiender är inte att "tycka synd om sig själv".
Citera
2023-05-14, 13:24
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Njae..vi betraktar nog hat som hat.

men visst, mycket av högerextremismen i världen är ju nu centrerat kring att hata "andra" vare sig det nu handlar om andra etniciteter, nationer, religioner, kön eller sexualiteter.

Ni kan ju kalla ert hat mot feminism ex. och viljan att återta kontrollen över kvinnors kroppar, frihet och liv ex...som"kritik" jag väljer nog mer att betrakta det för vad det faktiskt är, en form av hat.

Men vänsterns ”goda hat” räknas förstås inte.

Du ger ju uttryck för nästan exakt det jag skrev genom att du stämplar all kritik mot vänstern som ”hat”. Det i sin tur skvallrar om hur lättkränkta och känsliga ni är. Vilket ni sen projicerar på högern.
Citera
2023-05-14, 15:02
Medlem
Citat:
Men vänsterns ”goda hat” räknas förstås inte.

Du ger ju uttryck för nästan exakt det jag skrev genom att du stämplar all kritik mot vänstern som ”hat”. Det i sin tur skvallrar om hur lättkränkta och känsliga ni är. Vilket ni sen projicerar på högern.

fast jag stämplar nu inte all kritik mot vänstern som hat.
Det finns ju tom internt kritik inom vänstern och det finns kritik mot vänstern som ex rör ekonomi, eller liknande och som knappast går kallas för hat.
Citera
2023-05-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att vilja döda sina fiender är inte att "tycka synd om sig själv".

Nej men att tycka synd om sig själv för att man inte får lov/ har möjligheter att utrota allt och alla man inte gillar är det.

Putin är ju typexemplet på en högerextremist som tycker extremt synd om sig själv för att alla är emot honom och hans lilla vision över ett storslaget Storryssland, med hans själv som tsar.

Ingen hejd på Hitlers gnällande över förlusten i första världskriget och hur synd det är om alla arier när judar existerar etc.

Behöver jag ta upp Trump, Erdogan och Orban också?

är det några som verkligen klär sig i offerkoftor, inbillade sådana dessutom, eftersom det inte finns en tillstymmelse till reellt offer nånstans så är det ju högerextrema.
Senast redigerad av Merapi 2023-05-14 kl. 15:34.
Citera
2023-05-14, 15:49
Medlem
Endevils avatar
Citat:
fast jag stämplar nu inte all kritik mot vänstern som hat.
Det finns ju tom internt kritik inom vänstern och det finns kritik mot vänstern som ex rör ekonomi, eller liknande och som knappast går kallas för hat.

Så vilken högerkritik mot vänstern skulle du inte vilja sätta stämpeln ”hat” på då?
Citera
2023-05-14, 19:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej men att tycka synd om sig själv för att man inte får lov/ har möjligheter att utrota allt och alla man inte gillar är det.

Putin är ju typexemplet på en högerextremist som tycker extremt synd om sig själv för att alla är emot honom och hans lilla vision över ett storslaget Storryssland, med hans själv som tsar.

Ingen hejd på Hitlers gnällande över förlusten i första världskriget och hur synd det är om alla arier när judar existerar etc.

Behöver jag ta upp Trump, Erdogan och Orban också?

är det några som verkligen klär sig i offerkoftor, inbillade sådana dessutom, eftersom det inte finns en tillstymmelse till reellt offer nånstans så är det ju högerextrema.
Varför citerar du mig? Inget av det du skriver har någon relevans med mitt inlägg.
Citera
2023-05-15, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Varför citerar du mig? Inget av det du skriver har någon relevans med mitt inlägg.

Därför att du citerade/ svarade mig.
Citera
2023-05-15, 09:47
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Därför att du citerade/ svarade mig.

Ville du inte svara på min enkla fråga?

(FB) Varför har offerkoftan blivit ultrakonservativas främsta vapen?
Citera
2023-05-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ville du inte svara på min enkla fråga?

(FB) Varför har offerkoftan blivit ultrakonservativas främsta vapen?

Ok min egen förenklade definition.
Hat i denna kontext = angrepp på någons varande/ identitet/ existens i motsats till någons agerande.

Extremhögern och dylik extremism... definieras enligt mig av just hat mot andra grupper, antingen det nu rör sig om homofobi, misogyni eller etnicitet.

Syns tydligt på flashback...vad sitter "högern" här och debatterar? jepp..begränsa kvinnors och homosexuellas rättigheter, invandrarhat etc etc...

Vänsterns "hat" riktas i regel mot agerande i form av förtryck, utnyttjande och dylikt...dvs agerande och inte mot andra gruppers själva varande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in