• 1
  • 2
2023-05-09, 15:46
Medlem
Truckdrivers avatar
Hej!

Med post kommer att mitt registreringsnummer registrerats för fortkörning i Belgien. Den här bilen har körförbud och är avställd men får fortkörningsböter för 71 på en 70 sträcka.
En länk till en sida för överklagan där man antingen erkänner att man kört bilen och anger varför man ändå inte tänker betala eller åberopar att någon annan kört som då ska bevisas. Därifrån ska ett dokument skrivas ut och skickas med post.
Det finns inga mailadresser och det enda telefonnumret kostar 10 euro och verkar bara kunna förklara hur man ska betala.

Även om det hotas med betydligt högre böter om man försöker överklaga och inte får rätt tänkte jag ge dem en match. Jag har skickat in pappersöverklagan där man var tungen att kryssa i att man kört för att överhuvudtagat kunna skriva ut formuläret. Väntar snart på nästa bot med säkert dubbla beloppet.

Jag är tacksam för tips på hur man tampas med en Belgisk myndighet?
Citera
2023-05-09, 15:53
Medlem
vitalsignss avatar
Ring Transportstyrelsen i Sverige och fråga. Troligtvis har du med en bedragare att göra snarare än belgiska myndigheter.
Citera
2023-05-09, 16:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truckdriver
Hej!

Med post kommer att mitt registreringsnummer registrerats för fortkörning i Belgien. Den här bilen har körförbud och är avställd men får fortkörningsböter för 71 på en 70 sträcka.
En länk till en sida för överklagan där man antingen erkänner att man kört bilen och anger varför man ändå inte tänker betala eller åberopar att någon annan kört som då ska bevisas. Därifrån ska ett dokument skrivas ut och skickas med post.
Det finns inga mailadresser och det enda telefonnumret kostar 10 euro och verkar bara kunna förklara hur man ska betala.

Även om det hotas med betydligt högre böter om man försöker överklaga och inte får rätt tänkte jag ge dem en match. Jag har skickat in pappersöverklagan där man var tungen att kryssa i att man kört för att överhuvudtagat kunna skriva ut formuläret. Väntar snart på nästa bot med säkert dubbla beloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
Ring Transportstyrelsen i Sverige och fråga. Troligtvis har du med en bedragare att göra snarare än belgiska myndigheter.
Mycket stor chans att Vitalsigns har rätt.

Om han mot förmodan inte har det så har du nog tyvärr ingen större chans att stöta på en Flashbackanvändare som är insatt i belgisk trafiklagstiftning och processrätt.
Citera
2023-05-09, 16:15
Avstängd
Severlohs avatar
Snälla säg inte att du betalade för att skicka in ”överklagan”? Detta är ett uppenbart bedrägeri.
Citera
2023-05-09, 16:20
Medlem
Som ren anekdot så fotades min son i min bil när han körde för fort i tyskland, jag svarade med att skicka in en kopia på mitt pass och sa att det måste vara något fel. (fartkamerans bild stämde inte med mitt passfoto) Blev inget mer av det. Men det var tyskland det, Det är svårt att driva in böter över landsgränser så jag skulle inte göra någonting.
Citera
2023-05-09, 16:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Som ren anekdot så fotades min son i min bil när han körde för fort i tyskland, jag svarade med att skicka in en kopia på mitt pass och sa att det måste vara något fel. (fartkamerans bild stämde inte med mitt passfoto) Blev inget mer av det. Men det var tyskland det, Det är svårt att driva in böter över landsgränser så jag skulle inte göra någonting.
Det är väldigt lätt att driva in dem inom EU, är jag rädd. Så om det mot förmodan skulle vara riktiga böter så är det bäst att ta hand om det hela.
Citera
2023-05-09, 16:23
Medlem
Citat:
Hej!

Antagligen har nån bil från ett annat land samma regnummer. Finska plåtar tas ibland för svenska av systemen.
Citera
2023-05-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är väldigt lätt att driva in dem inom EU, är jag rädd. Så om det mot förmodan skulle vara riktiga böter så är det bäst att ta hand om det hela.

Men jag tycker aldrig att man hör talas om något fall där någon blivit stämd i domstol. Får man krav från Kronofogden så bestrider man kravet och då måste de ju ta det till tingsrätten. Vilket jag tvivlar på att det sker.

I TS fall tyder mycket på att det rör sig om något slags bedrägeriförsök. Jag skulle aldrig ha hört av mig till avsändaren i det här fallet.

OBS! Mina juridiska kunskaper grundar sig helt och hållet på vad jag läst på Flashback.
Citera
2023-05-09, 16:43
Medlem
Citat:

Jag har skickat in pappersöverklagan där man var tungen att kryssa i att man kört för att överhuvudtagat kunna skriva ut formuläret. Väntar snart på nästa bot med säkert dubbla beloppet.

Tycker du inte att detta var mycket märkligt? Jag tvivlar på att brevet kommer från en Belgisk myndighet, men jag kan ha fel…

Om man googlar på ”fake speed ticket belgium” så hittar man en del intressant, bl a detta: https://www.safeonweb.be/en/news/fak...federal-police
Senast redigerad av Mirko.Kostelic 2023-05-09 kl. 16:46.
Citera
2023-05-09, 16:54
Medlem
Har man ens skyldighet att svara på sådant här?
Vill de något så får de skicka en delgivningsman.
Citera
2023-05-09, 17:00
Medlem
Sån jävla uppenbar scam. Jag bara väntade på att du skulle fråga hur du ska jävlas tillbaka men du tror seriöst att det kan vara på riktigt??!!
Citera
2023-05-09, 17:29
Medlem
Kallamakaronens avatar
Bedrägeri så det visslar om det.

Betala inte.

Polisanmäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera