2023-05-09, 20:22
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan någon förklara - varifrån kommer pengarna.

Lätt att säga lågränta o förlängda betalningstider - köpebostäderna
blir sällan betalda osv

MEN

Levde alla skuldsatta bostadsköpare som prinsar förr - om inte hur kan
de stegrade köpebostäderna finna köpare
Bankerna trycker pengar, MSM påminner ständigt om det nya "bostadskarriär". Det går ut på att ständigt köpa ett dyrare exklusivare boende för att visa att du är något.

Människor köper det med hull och hår, lånar och budar med bankens pengar. Ett modernt pyramidspel där den som tagit sig vatten över huvudet sitter med Svarte Petter när budgivningsfesten avstannat.
Citera
2023-05-09, 20:34
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Jag har också tänkt på detta hur det är möjligt. I mina trakter har jag försökt hittat ett litet hus som inte ligger FÖR långt ut i skogen vilken har blivit omöjligt. Hittade en liten stuga på 65 kvadrat som kostade 250 000:- för 8 år sen. Nu hade dom satt ut stugan på försäljning för 900 000:- utgångspris och folk budar som idioter. Just nu över miljonen. Det är fan helt sanslöst. Bostäderna som säljs för dessa priser är inte ens värt pengarna. Jag tror folk är för dumma och är villiga att lägga hur mycket pengar som helst för något utan att tänka om, då kan folk sälja såhär dyrt

Säger det igen, Flashback inför en spärr för lantisar och löst folk så vi kan få riktiga diskussioner kring bostadspriser...

1 miljon är naturligtvis ingen kostnad överhuvudtaget är du en alkoliserad hemlös? Även på med en minimumlön borde detta vara en baggis?

I sthlm är 6,5-7 miljoner någon form av medelklass standard, personligen undrar jag hur folk kan ha råd med 10-15 milj i dessa tider även med höga löner.
Citera
2023-05-09, 20:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Kan någon förklara - varifrån kommer pengarna.

Pengarna som du lånar av din bank (för de flesta lånar ju till sin bostad) finns till största delen inte förrän du skriver på lånehandlingarna. Då skapar banken pengar, med förväntningen att bostaden är värd att ha som säkerhet, samt förväntningen att du kommer att ha råd att betala på lånet. Tror inte banken på dig och bostadens värde så får de inte låna ut några pengar, men om deras kalkyl går ihop så kan de skapa i stort sett hur mycket pengar som helst.
Citera
2023-05-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är lånade pengar det handlar om.
Det har varit extremt billigt att låna pengar och är fortfarande om man ser det på längre sikt.
Idag 4-5% ränta. Går du tillbaka till sent 80 tidigt 90tal pratar vi 10-15% ränta.
Samtidigt som vi har haft perioder med 0 amortering, vilket gjort att folk kunnat låna mer och mer. Fram till mitten av 90talet var det 75% kontant sen skulle lånet amorteras på 30år. Dessutom gjordes fastighetsskatten om. Så det har varit möjligt att låna mycket pengar även med normala inkomster.

Så det har aldrig funnits smarta människor som betalat hela bostaden cash - utom de som köper
bostäder för 40-50 mkr
Citera
2023-05-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Bankerna trycker pengar, MSM påminner ständigt om det nya "bostadskarriär". Det går ut på att ständigt köpa ett dyrare exklusivare boende för att visa att du är något.

Människor köper det med hull och hår, lånar och budar med bankens pengar. Ett modernt pyramidspel där den som tagit sig vatten över huvudet sitter med Svarte Petter när budgivningsfesten avstannat.

Så det är bara idioter som köper cash???

Så de som köper bostäder för 40-60 mkr är m a o idioter för de köper cash
Citera
2023-05-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Pengarna som du lånar av din bank (för de flesta lånar ju till sin bostad) finns till största delen inte förrän du skriver på lånehandlingarna. Då skapar banken pengar, med förväntningen att bostaden är värd att ha som säkerhet, samt förväntningen att du kommer att ha råd att betala på lånet. Tror inte banken på dig och bostadens värde så får de inte låna ut några pengar, men om deras kalkyl går ihop så kan de skapa i stort sett hur mycket pengar som helst.

Men så har det väl alltid varit - o när det gäller BR från 1981
Citera
2023-05-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är lånade pengar det handlar om.
Det har varit extremt billigt att låna pengar och är fortfarande om man ser det på längre sikt.
Idag 4-5% ränta. Går du tillbaka till sent 80 tidigt 90tal pratar vi 10-15% ränta.
Samtidigt som vi har haft perioder med 0 amortering, vilket gjort att folk kunnat låna mer och mer. Fram till mitten av 90talet var det 75% kontant sen skulle lånet amorteras på 30år. Dessutom gjordes fastighetsskatten om. Så det har varit möjligt att låna mycket pengar även med normala inkomster.

Den disponibla inkomsten har ökat med 60% sedan nittiotalet det är också en förklaring.

Anledningen till att bostadspriserna inte kraschar utan t.o.m. hämtat sig lite senaste månaderna beror på att de som köpt faktiskt haft råd.

Sedan har räntan hållits för låg för länge delvis pga pandemin vilket blåste upp priserna en del extra de senaste åren.
Citera
2023-05-09, 23:08
Medlem
För att folk betalar var som helst för att inte bo i nära miljonprogrammen. Så är det i alla bananrepubliker, nu även i Sverige.
Citera
2023-05-10, 00:39
Medlem
en villa för 2 millar kostar någonstans runt 11-12k med dagens ränta med max belåning inklusive amortering. för 2 personer är det överkomligt med vilket vanligt knegarjobb som helst, 5-6k vardera, som referns kostar en studentlägenhet 5000/månaden så förstår inte riktigt varfär ni klagar. men detklart, ska ni tvångt bo i stockholmsområdet är det väl klart som fan det blir dyrt

ni som klagar på att det är dyrt, ni har nog helt enkelt inte råd, eller så har ni ingen partner, för då blir det rätt tufft.

nu babblar jag för mig själv, men jag är student, 22 bast och jobbar extra, sparat ihop 500k och bor hemma, och det ska jag fortsätta med i ett år till minst, kommer då ha över 600k med 2 år kvar på högskolan. därefter tar ränta på ränta effekten vid, och jag kommer ha över en miljon sparat innan jag är 28. det är så man tar sig in på marknaden. saken är ju den att de flesta inte vill göra som mig, spara pengar är inte roligt, jag lever ganska miserabelt
Senast redigerad av DrillBitTTT 2023-05-10 kl. 00:52.
Citera
2023-05-10, 02:14
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Japp, så är det. Även i mitt fall, och till 95% av syskon, kompisar och bekanta. Det är lite där hyresråttorna gör bort sig när dom jublar över ökad ränta, och tror att folk sitter belånade till 99% och lägger ut sin bostad till REA-pris direkt. Många får hjälp av föräldrar/farföräldrar och har kanske en belåningsgrad på 50-60%, då dom ofta (i dom fall jag känner till) fått en rätt stadig summa till kontantinsats.

Jag personligen skulle inte ha råd att sälja även om räntorna blev skyhöga.

Amorterar väldigt mycket och har alltid gjort. Stiger räntorna så amorterar jag bara mindre.

Dvs. jag har en buffert som läggs på amortering som går att ta ifrån ifall räntorna stiger.
Citera
2023-05-10, 07:09
Medlem
Citat:
Så det har aldrig funnits smarta människor som betalat hela bostaden cash - utom de som köper
bostäder för 40-50 mkr

Har natrurligtvis varit så: Men pratar vi fastigheter har det nog varit ovanligt i alla fall bland vanligt folk: Även min morfars far som köpte en gård 1895 lånade pengar men då inte så mycket utan det handlade om ca 500 sek.
Men givetvis finns och har det funnits sådana människor, men jag skulle säga att de är och har varit få.
Pratar vi BR är det en annan femma: Då var nog kontant det vanligaste fram till en bit in på 80talet.(Även om många fick låna av familjen tidigare).
Jag har själv köpt 3 BR samtliga kontant: 2 under 80talet och 1 under senare delen av 90talet. Men inte fastigheter då har jag lånat till en del av köpeskillingen, den senaste hade varit möjligt att betala kontant men samtidigt vill man ha en skaplig buffert om nåt skall hända och med räntor som skvalpat runt 1% har det varit billigt att låna.
Citera
2023-05-10, 08:43
Medlem
Men borde det inte vara så att ju lääägree pris desto fler cashköpare

o

ju hööögreee pris desto färre cashköpare o hööögree lån

men verkligheten är tvärtom när vi talar om de (riktigt) dyra objekten o
då talar vi både om villor o BR.

Har aldrig själv sett roooliíigheeten i att inteckna mina framtida löner -
för det är ju vad man gör.

Samtidigt kan man säga att man intecknar sina framtida löner för mat o i förekommande
fall hyra - men det man då betalar är ju allt - räntorna skall ju betalas fortlöpande + skulden

Fastighetsbolaget Olle Engkvist hade 120 miljoner IN i hyresintäkter o NOLL i belåning-
detta var i o f s över tid - men hur kan man konkurrera o svälta ut ett sånt bolag

Hur kan man svälta ut den som har en stoor betald BR med NOLL i avgift - det borde ju
vara målsättningen för alla o inte bara låna inteckna framtida löner o ha skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in