• 3
  • 4
2023-05-10, 08:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Jag har också tänkt på detta hur det är möjligt. I mina trakter har jag försökt hittat ett litet hus som inte ligger FÖR långt ut i skogen vilken har blivit omöjligt. Hittade en liten stuga på 65 kvadrat som kostade 250 000:- för 8 år sen. Nu hade dom satt ut stugan på försäljning för 900 000:- utgångspris och folk budar som idioter. Just nu över miljonen. Det är fan helt sanslöst. Bostäderna som säljs för dessa priser är inte ens värt pengarna. Jag tror folk är för dumma och är villiga att lägga hur mycket pengar som helst för något utan att tänka om, då kan folk sälja såhär dyrt

Folk vill ha en "billig" sommarstuga kanske och att köpa en stuga närmare en storstad kan kosta både 2-4 miljoner och ändå får du bara ett liknande torp som du just pratar om.
Citera
2023-05-10, 11:05
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Säger det igen, Flashback inför en spärr för lantisar och löst folk så vi kan få riktiga diskussioner kring bostadspriser...

1 miljon är naturligtvis ingen kostnad överhuvudtaget är du en alkoliserad hemlös? Även på med en minimumlön borde detta vara en baggis?

I sthlm är 6,5-7 miljoner någon form av medelklass standard, personligen undrar jag hur folk kan ha råd med 10-15 milj i dessa tider även med höga löner.

Tell me you live in Stockholm without telling me you live in Stockholm.

Bara för att en villa kostar en viss summa i Tyresö betyder inte det att det kostar lika mycket långt ute på vischan. Det är lite uppenbart eller hur?
Citera
2023-05-10, 12:04
Medlem
Köpte första lägenhet 2005, en tvåa i bra område för strax under 700k. Innan det bodde jag hemma hos föräldrarna. Kontantinsatsen var 10% alltså ca 70k.

Boende hemma i stort sett gratis och med heltidsjobb (ca 30k/mån på den tiden, idag ca 44k/mån) sparade jag ihop till den på några månader. Jag bodde i den lägenheten i 16 år och under den tiden gick priserna bara upp. Sålde 2021 med 1,5 miljon i vinst. Det blev en bra kontantinsats till nästa större lägenhet som kostade 3,7 miljoner. Tillsammans med sparkapital landade vi på drygt 1,5 miljon kronor i lån.

Så hade vi råd. Hoppade in på bostadsmarknaden så fort jag kunde i princip. Inte för att jag såg bostaden som en investering utanför att jag ville välja var jag skulle bo.
Citera
2023-05-10, 19:23
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Så det är bara idioter som köper cash???

Så de som köper bostäder för 40-60 mkr är m a o idioter för de köper cash
Absolut inte om ens realöneökning alternativt tillgångar täcker det. Om inte så kanske man borde sett köpen med nyktrare ögon.
Citera
2023-05-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Köpte första lägenhet 2005, en tvåa i bra område för strax under 700k. Innan det bodde jag hemma hos föräldrarna. Kontantinsatsen var 10% alltså ca 70k.

Boende hemma i stort sett gratis och med heltidsjobb (ca 30k/mån på den tiden, idag ca 44k/mån) sparade jag ihop till den på några månader. Jag bodde i den lägenheten i 16 år och under den tiden gick priserna bara upp. Sålde 2021 med 1,5 miljon i vinst. Det blev en bra kontantinsats till nästa större lägenhet som kostade 3,7 miljoner. Tillsammans med sparkapital landade vi på drygt 1,5 miljon kronor i lån.

Så hade vi råd. Hoppade in på bostadsmarknaden så fort jag kunde i princip. Inte för att jag såg bostaden som en investering utanför att jag ville välja var jag skulle bo.

O vad hade 3.7 mkr lägenheten kostat 2005 dåå - 10 mkr eller drygt 1 mkr??
Citera
2023-05-10, 21:45
Medlem
Citat:
O vad hade 3.7 mkr lägenheten kostat 2005 dåå - 10 mkr eller drygt 1 mkr??

Om jag går efter vad jag sålde för så hade den väl kostat omkring 1,5. Jag förstår din poäng, tröskeln på bostadsmarknaden är högre nu och lönerna har inte stigit i samma grad, absolut.

Men då kanske man kan skrapa ihop kontantinsats till en etta för 1 - 1,5 mkr någonstans i alla fall och börja där, så att man åtminstone är med på tåget sen när det är dags att byta upp sig?
Citera
2023-05-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Om jag går efter vad jag sålde för så hade den väl kostat omkring 1,5. Jag förstår din poäng, tröskeln på bostadsmarknaden är högre nu och lönerna har inte stigit i samma grad, absolut.

Men då kanske man kan skrapa ihop kontantinsats till en etta för 1 - 1,5 mkr någonstans i alla fall och börja där, så att man åtminstone är med på tåget sen när det är dags att byta upp sig?

Du har fel - man skall köpa sista lägenheten/lägenheten för liiiveet först

Bekant till mig köpte via ombildning 270 kvm 1981 för 1 miljon - mycket pengar då
men de har den fortfarande kvar - idag är avgiften NOLL o de har inget behov av annan bostad
OBS de var förstagångsköpare eftersom de hade hyresorätt tidigare
Citera
2023-05-11, 01:03
Medlem
Citat:

Bekant till mig köpte via ombildning 270 kvm 1981 för 1 miljon - mycket pengar då
men de har den fortfarande kvar - idag är avgiften NOLL o de har inget behov av annan bostad

Ja en ombildning har väl alltid varit en bra affär, men då krävs en gnutta tur också. Det var nog en bra affär 1981 men hur ska man agera idag då? Hyresrätterna växer inte på träd precis.

EDIT: Ja det hade varit en bättre affär att köpa lgh 2 direkt med facit i hand. Men jag hade inte de pengarna då, som ung och singel. Det blev aktuellt först med två inkomster och barn.
Senast redigerad av Blodpixel 2023-05-11 kl. 01:07.
Citera
2023-05-11, 01:11
Medlem
Citat:

1 miljon kr 1981 motsvarar 3,6 miljoner kr i dagens penningvärde. Lät dyrt först sen såg jag att den var på hela 270 kvm.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in