2023-05-13, 23:11
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Samhällsdrivna verksamheter bör ej låna ut sina lokaler eller bjuda in extrema personer/grupper.
Dvs. kommunala bibliotek bör helt och hållet säga nej till drag-queen-sagostunder.
Ett förhållningssätt som skattefinansierade verksamheter borde ha är om något passar här och nu, för t.ex. 10/50/100 år sedan eller framåt i tiden samt nu fast i andra länder, dvs. står sig över rum och tid, då kan man betrakta det hela som ett säker kort.

Om drag-queens, drag-queen-intresserade föräldrar med barn vill arrangera drag-queen-sagostunder kan de själva hyra en lokal och betala för hela kalaset själva. Då slipper alla som inte alls är intresserade finansiera det hela.
Turligt nog för dig är det i det här fallet ingen som har bjudit in några extrema grupper. Vad det i stället rör sig om är två svenska drag-artister som turnerar runt i landet med en föreställning som går ut på att de läser sagor för barn, oftast på bibliotek vad jag förstår.

Drag som kulturellt fenomen kan spåras tillbaka till antiken, så verksamheten uppfyller ditt tidskrav långt bättre än mycket av bibliotekens övriga verksamhet. För att använda dina ordalag är verksamheten alltså ett säkert kort. Bra va? (-:
Citera
2023-05-14, 05:35
Avslutad
Hade varit intressant med en omröstning i tråden, någon som vet hur man fixar en sådan?
Citera
2023-05-14, 07:01
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag känner en sådan enorm tacksamhet till dig för detta. Tack, verkligen. Så storsint. Vi får finnas, och du är till och med beredd att gå med på att vi inte ska vara lovligt byte.

Det funkar inte riktigt så. Att du påstår dig godta HBTQ-personers rätt att alls få existera ger inte dig rätt att börja diktera vilka värderingar som ska vägleda samhällets kulturinstitutioner. Om du inte gillar Drag Queen Story Hour föreslår jag att du inte skickar dit dina ungar, så blir det mer plats över för barn till föräldrar som inte tror att det värsta som kan hända deras ungar är att höra sagor från en drag-artist. Problemet löst.

Jag tror att personen du svarar försöker poängtera skillnaden mellan homofobi/transfobi och att kritisera dragqueen story hour. Vi som framför kritik mot det detta fenomen och andra övertramp från HBTQ-lobbyn blir som regel kallade homofober eller transfober. Då vill man gärna poängtera att så inte är fallet, innan man börjar kritisera något. För att slippa få fula epitet kastade på sig.

Vidare så betyder inte kritik att man "dikterar villkor". Det här är en diskussion om vilka kulturaktiviteter som är lämpliga att finansiera med skattepengar. Du är en av de få på din sida av frågan som orkar delta i debatten i detta forum, och det vore synd att se dig falla tillbaka på den håll-käften argumentation som är så vanlig bland regnbågsmänniskor.
Citera
2023-05-14, 07:29
Medlem
Nu verkar Jimmie ändrat sig. Drag ska accepteras och förhöjas!
Citera
2023-05-14, 08:07
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag tror att personen du svarar försöker poängtera skillnaden mellan homofobi/transfobi och att kritisera dragqueen story hour. Vi som framför kritik mot det detta fenomen och andra övertramp från HBTQ-lobbyn blir som regel kallade homofober eller transfober. Då vill man gärna poängtera att så inte är fallet, innan man börjar kritisera något. För att slippa få fula epitet kastade på sig.
Jag tror att personen vars avsikter du har gett dig själv mandat att uttolka är kapabel att föra sin egen talan.
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Vidare så betyder inte kritik att man "dikterar villkor". Det här är en diskussion om vilka kulturaktiviteter som är lämpliga att finansiera med skattepengar. Du är en av de få på din sida av frågan som orkar delta i debatten i detta forum, och det vore synd att se dig falla tillbaka på den håll-käften argumentation som är så vanlig bland regnbågsmänniskor.
Jag argumenterar inte för din skull – du får med andra ord tycka vad du vill om hur jag argumenterar. Jag unnar dig den rätten på samma sätt som cocavanilla unnar mig och andra HBTQ-personer rätten att leva.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2023-05-14 kl. 08:21.
Citera
2023-05-14, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Jag tycker så här.

Självklart ska ni få finnas. Ni ska inte förbjudas. Ni ska få ha er pride osv. Ni ska inte trakasseras eller hotas.

Pride har gjort sitt och ska inte få ta över som de gjort. HBTQ och RFSU-folket har inget att lobba för längre, de har fått sina rättigheter, och hat och hot är förbjudet enligt lag. De kan inte bli mer skyddade och hyllade än vad de redan är, de har övervikt överallt och nu behövs en motpol så att vi kan återgå till sans, balans och förnuft. En heterovecka hade behövts, där kärnfamiljen hyllas.
Citera
2023-05-14, 08:19
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu verkar Jimmie ändrat sig. Drag ska accepteras och förhöjas!
Vad är det du syftar på nu?
Citera
2023-05-14, 09:00
Medlem
Citat:
Mm, fast nu var det ju det här du påstod:

Jag behöver antagligen förklara för dig att ditt påstående om att drag queens "lånat sin stil kvinnliga prostituerade [sic!]" inte riktigt kastar ljus över ditt påstående att det är horor som läser böcker för barn i det här fallet. Du behöver inte försöka mer; jag är nöjd med att konstatera att ditt påstående saknar substans.

Haha lilla hen, ditt babbel saknar helt logik.

Om en skäggig man ser ut som en hora, så är det rimligt att kalla vederbörande för...en hora. Och då kallar sig för hora. Skamlös Vinhora. Det är ju inte ens mitt påhitt.

Vad är så bra med att män utklädda som prostituerade kvinnor läser sagor för barn? Det är tydligen extremt viktigt för er. Haha vad är ni rädda för?

"William blev traumatiserad för han fick inte se manshoror läsa sagor när han var liten"

Jag gissar att du är pedofil och älskar blandningen av prostitution och barn.
Citera
2023-05-14, 09:07
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Haha lilla hen, ditt babbel saknar helt logik.

Om en skäggig man ser ut som en hora, så är det rimligt att kalla vederbörande för...en hora. Och då kallar sig för hora. Skamlös Vinhora. Det är ju inte ens mitt påhitt.

Vad är så bra med att män utklädda som prostituerade kvinnor läser sagor för barn? Det är tydligen extremt viktigt för er. Haha vad är ni rädda för?

"William blev traumatiserad för han fick inte se manshoror läsa sagor när han var liten"

Jag gissar att du är pedofil och älskar blandningen av prostitution och barn.
Vi kan ta det igen: Jag tycker att ungar ska få gå på grejer de tycker är roliga, så länge det handlar om arrangemang som kan genomföras på ett säkert sätt. För mig är det helt irrelevant i sammanhanget om underhållarna har på sig dam- eller herrkläder, peruk eller clownnäsa.
Om det visar sig att ungarna inte gillar Drag Queen Story Hour, eller om arrangemanget visar sig medföra någon form av risk för deras hälsa, tycker jag inte att biblioteken borde arrangera dem.

Det finns föräldrar som tror att deras barn tar skada av att höra drag queens läsa sagor. De behöver inte ta sina barn till Drag Queen Story Hour. Men så länge ingen kan visa på någon faktisk risk med arrangemanget ser jag ingen anledning att ta det här ifrån de ungar som vill gå på det.

Därför välkomnar jag folk från din sida att förklara för mig vilken objektivt observerbar risk barnen löper genom att gå på det här. I stället kommer mest pedofilanklagelser från t ex dig (jag fetade den senaste här ovanför), och det säger en hel del om hur lite ni har på fötterna i den här frågan.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2023-05-14 kl. 09:58.
Citera
2023-05-14, 09:20
Medlem
Citat:
Turligt nog för dig är det i det här fallet ingen som har bjudit in några extrema grupper. Vad det i stället rör sig om är två svenska drag-artister som turnerar runt i landet med en föreställning som går ut på att de läser sagor för barn, oftast på bibliotek vad jag förstår.

Drag som kulturellt fenomen kan spåras tillbaka till antiken, så verksamheten uppfyller ditt tidskrav långt bättre än mycket av bibliotekens övriga verksamhet. För att använda dina ordalag är verksamheten alltså ett säkert kort. Bra va? (-:
Ett säkert kort?
Så det hade fungerat i Sverige för t.ex. 100 år sedan?
Det fungerar i typ Argentina, Kina, Kirgizistan, Moçambique, Polen?
Nej precis, drag-queen-barnsagostunder är inte något som står sig över tid och rum utan är mest en översexualiserad (förhoppningsvis) dagsslända.
En sagotant a la Astrid Lindgren hade stått sig över rum och tid på ett helt annat sätt. Dessutom hade vi sluppit det extrema, det sexuella, det politiska, och dessutom hade då barnen, boken, sagan verkligen kommit i första fokus.
Citera
2023-05-14, 09:24
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Ett säkert kort?
Så det hade fungerat i Sverige för t.ex. 100 år sedan?
Det fungerar i typ Argentina, Kina, Kirgizistan, Moçambique, Polen?
Nej precis, drag-queen-barnsagostunder är inte något som står sig över tid och rum utan är mest en översexualiserad (förhoppningsvis) dagsslända.
En sagotant a la Astrid Lindgren hade stått sig över rum och tid på ett helt annat sätt. Dessutom hade vi sluppit det extrema, det sexuella, det politiska, och dessutom hade då barnen, boken, sagan verkligen kommit i första fokus.
Du vill att svenska bibliotek bara ska få syssla med sånt som ingen höjer på ögonbrynen över i Moçambique? OK. Jag håller inte med dig.
Citera
2023-05-14, 09:28
Medlem
Citat:

Det är ju ett av problemen. Att de får ha sin sagostund på bibliotek som är samhällsdrivna. De kan med fördel hyra en helt egen lokal och ha sina sagostunder där. Kommunala bibliotek bör fokusera på sin kärnverksamhet, utöver detta endast soeka med "säkra kort", dvs. det som verkligen står sig över tid och rum och också så ideologiskt/kulturellt/politisk/religiöst/sexuellt icke-extremt som möjligt.
Som sagt dragsrottningarna och deras barnfamiljssupporters kan lösa detta helt själva, hyra en helt egen icke-samhällsdriven lokal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in