Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-07, 16:59
Medlem
Fjäder höger fram på en Volvo V50 brast. Pratade med olika verkstäder och läste på nätet och verkar vara 50/50 där hälften säger att man absolut måste byta båda men andra säger att byt bara om den är trasig. En meck jag litar på i närheten sa "det är lite försäljningsknep, jag menar om en fram gått sönder, ska du byta båda två bak då också för de KANSKE går sönder också?"

Nu drar bilen lite till vänster. Är det nåt farligt? Har en gammal skruttbil som jag inte vill lägga massa pengar på så hellre att den drar lite till vänster och jag sparar några tusenlappar, bara den går igenom besiktningen och går att köra. Jag kör bilen väldigt lite. Kanske typ 300 mil per år. Men om det ställer till det rejält kanske man ska byta vänster fjäder också? Gissar att jag kommer få olika åsikter som svar.
Citera
2023-05-07, 17:32
Medlem
bo-jerrys avatar
Du behöver en framvagnsinställning. Inget som är enkelt hemma. Det behöver mätas med laser hos en verkstad. Det händer när man inte får tillbaka fjäderbenet i samma läge som innan.
Citera
2023-05-07, 17:36
Medlem
goofers avatar
Den fjäder som du satt dit ny kommer vara spänstig och fin och hålla bilens originalhöjd.

Den gamla trötta på andra sidan har säkert sjunkit ihop några centimeter, men framförallt kommer den vara mjukare när bilen fjädrar.

Byt omgående den andra också, allt annat är så vansinnigt dumsnålt för byter du båda behövs oftast inga andra inställningar justeras då allt hamnar på samma höjd.

Och den smarta hade också bytt stötdämpare när man ändå river ner.

Visst ett par laxar extra men värdet av nya dämpare fram kan aldrig överskattas.
Citera
2023-05-07, 17:44
Medlem
Ha ha ha. Du pratat med har ingen aning.
Om du mäter från mark till skärmkant är bilen numera högre där fjädern är bytt..
Man bytar båda för att den ska bete sig likadant på båda sidor samt att bilen får samma höjd.
Ska man byta bara en bytar man en beg iallafall så man förhoppningsvis kommer i typ samma höjd.
Frågan är även om du satt allt rätt o lagret är ok , kan ju vara det som gör att det drar åt ena hållet ..
Citera
2023-05-07, 17:47
Medlem
Jag har precis bytt på en v50 och kan konstatera att den nya fjädern är lite längre än den gamla.
Så det verkar som att fjädrarna tappar sin spänst med åren.
I detta fallet skilde de sig ca 10 mm, men jag ska ta reda på om det drar åt något håll eller om toe har ändrat sig.
Citera
2023-05-07, 18:00
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det är stor skillnad på ny och gammal fjäder!
Byt den andra också.
Det är billiga grejer om man köper på rätt ställe.
Citera
2023-05-07, 18:05
Medlem
che3s avatar
Som du nu har fått vetskap om så byter man alltid bägge fjädrarna på samma hjulaxel.
Citera
2023-05-07, 18:06
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det är stor skillnad på ny och gammal fjäder!
Byt den andra också.
Det är billiga grejer om man köper på rätt ställe.

Jag har oxå bara bytt en fjäder fram och bilen gick som vanligt, det beror nog på hur sliten fjädern är eller om din men har sabbat nån inställning vid bytet, man måste ju plocka bort hela fjäderbenet för att byta fjädern.
Citera
2023-05-07, 18:12
Medlem
Conams avatar
En V50:i kostar man inte på i onödan, är du helt säker på att den inte drog före också?
Citera
2023-05-07, 18:28
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Jag har oxå bara bytt en fjäder fram och bilen gick som vanligt, det beror nog på hur sliten fjädern är eller om din men har sabbat nån inställning vid bytet, man måste ju plocka bort hela fjäderbenet för att byta fjädern.

Att du inte märker skillnad betyder inte att det märks skillnad.
Det finns folk som kör med kassa stötdämpare utan att känna det.
Ts ska givetvis byta båda sidorna.
Citera
2023-05-07, 18:34
Medlem
Man kan faktiskt fixa toe ganska bra om man har en kompis el dylikt ,så att man mäter i framdäckets skåror.
Får man under 0,5 mm mellan fram och baksida på/mellan framhjulen så kan man vara ganska nöjd..
Det gör dock inget om det är lite längre på framsidan, för hjulen drar ihop sig vid framhjulsdrift..
Så gjorde jag för ca 1 år sedan och slitaget är ännusålänge jämt på framhjulen..
Det enda man ska passa sig för är att inte ha i för lite luft för då kan man bli lurad av att det slits på ytterkanterna, och tro då att man har fel toe..
Ni som är på hugget kan ju dementera ovanstående om ni tycker att det är åt fel..
Citera
2023-05-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dju
Fjäder höger fram på en Volvo V50 brast. Pratade med olika verkstäder och läste på nätet och verkar vara 50/50 där hälften säger att man absolut måste byta båda men andra säger att byt bara om den är trasig. En meck jag litar på i närheten sa "det är lite försäljningsknep, jag menar om en fram gått sönder, ska du byta båda två bak då också för de KANSKE går sönder också?"

Nu drar bilen lite till vänster. Är det nåt farligt? Har en gammal skruttbil som jag inte vill lägga massa pengar på så hellre att den drar lite till vänster och jag sparar några tusenlappar, bara den går igenom besiktningen och går att köra. Jag kör bilen väldigt lite. Kanske typ 300 mil per år. Men om det ställer till det rejält kanske man ska byta vänster fjäder också? Gissar att jag kommer få olika åsikter som svar.

Försäljingsknep?
Vad sägs som att alla delar som upphängning och styrförmåga är en extremt viktig säkerhetsaspekt.
Om du kan ha på ditt samvete att du i en situation eventuellt orsakar dödliga skador för att du är snål så fine. Varför tror du besiktning exsisterar?
För att bilar i undermåligt skick är en trafikfara både för föraren och medtrafikanter.
Senast redigerad av AboveTheLinee 2023-05-07 kl. 18:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in