2023-05-12, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misternicee
Jag vet inte om det kommer från ingenstans. Har lidit till och från av det nu i säkert 3-4 år. Just nu är det som värst. Har lidit av mycket ångest och tror att min hjärna och kropp är slutkörd. Man kan ju inte leva i fight and flight stadiet i månader och sen förvänta sig att allt ska stå rätt till i hjärnan? Men oavsett hur detta har kommit att bli så mår jag så fruktansvärt dåligt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Ska man bara gå all in på medicinering för att kunna ha ett drägligt liv? Vet inte hur jag ska klara detta
Ja först måste du släcka ångesten och även ha en fungerande behandling för övriga måendet.
Det går att vända det helt. För fem år sedan satt jag och skrev ner affirmationer om nuet så fort jag mådde minsta bra och idag är jag välmående. Det går knappt att minnas hur illa det en gång var och det känns som om jag har en helt annan människa för så stor förändring är det. Ett annat liv om än inre liv (inte mycket i det yttre livet har förändrats).
Citera
2023-05-12, 20:30
Bannlyst
Prova att skriva ner det som orsakar att du mår dåligt, sen jobbar du på de saker som faktiskt orsakar att du mår dåligt.
Det brukar hjälpa, man måste hitta problemet för att kunna hitta lösningen
Citera
2023-05-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Ja först måste du släcka ångesten och även ha en fungerande behandling för övriga måendet.
Det går att vända det helt. För fem år sedan satt jag och skrev ner affirmationer om nuet så fort jag mådde minsta bra och idag är jag välmående. Det går knappt att minnas hur illa det en gång var och det känns som om jag har en helt annan människa för så stor förändring är det. Ett annat liv om än inre liv (inte mycket i det yttre livet har förändrats).
Vad gjorde du när du mådde dåligt? På vilket sätt mådde du dåligt?
Citera
2023-05-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forstpoplats
Prova att skriva ner det som orsakar att du mår dåligt, sen jobbar du på de saker som faktiskt orsakar att du mår dåligt.
Det brukar hjälpa, man måste hitta problemet för att kunna hitta lösningen
Ska skriva ner lite. Tack
Citera
2023-05-12, 21:12
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Detta är andra gången jag mår såhär fast värre denma gången.

Hade en liknande period av utbrändhet, overklighetskänslor osv. Kommer ihåg att det började försvinna så smått men sen kom en ny period av ångest och nu är jag tillbaka i helvetet.

Var det vid samma tid förra gången ? Dvs- övergången från vinter till vår ? Vår och försommardepressioner är jättevanliga, för att sedan gå helt över mitt i sommaren.
Senast redigerad av Upplyften 2023-05-12 kl. 21:15.
Citera
2023-05-12, 21:21
Medlem
Citat:
Vad gjorde du när du mådde dåligt? På vilket sätt mådde du dåligt?
Det känns som om jag mådde dåligt på tusen olika vis. Extrem ångest (som behandlats medicinskt bort) depressioner, ilska och sorg, trauman och en ständig overklighetskänsla. Det sista var antagligen traumabaserat då det bara plötsligt försvann efter många år. För sju år sedan upphörde känslan och har bara kommit tillbaka några dagar när folk dött. Jag levde i den känslan förr. Sedan så har jag arbetat otroligt mycket med personlig utveckling, mindfulness och lagt mycket tid och energi på att läsa och hitta på egna saker och skrivit mycket på papper kring vad jag är glad för. Tacksam. Vad jag är nöjd med i mitt liv, hem, mig själv. Ibland har jag fått aha-upplevelser när jag lärt mig något nytt men det utgör mindre än en procent av allt bdet mesta kommer av att jag själv brutit mina mönster av tankar och känslor och ersatt dem med nya och även accepterat alla känslor jag har haft. Kontakt med psykiatrin har gett 0% positiva resultat och snarare varit direkt skadligt då mina vårdkontakter bemött mig fel och inte efter mina behov. Dock fick jag ju diagnoser vilket gav mig rätt till ersättning och med det skuldsanering och också ett boende. Det var såklart vad som påverkat mest av allt i mitt tillfrisknande. Ett säkert boende utan störda hyresvärdar och en tryggad ekonomi. Tyvärr så blir inte ett helvetes liv fixat i en fingerknäppning men jag kommer en dag arbeta istället för att leva sjukskriven det är jag säker på. Innan dess inser jag att jag förtjänat min sjukskrivning efter allt jag tvingats genomlida och det inte längre en stress i det. Jag vilar upp mig tills jag är helt läkt.
Citera
2023-05-12, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Det känns som om jag mådde dåligt på tusen olika vis. Extrem ångest (som behandlats medicinskt bort) depressioner, ilska och sorg, trauman och en ständig overklighetskänsla. Det sista var antagligen traumabaserat då det bara plötsligt försvann efter många år. För sju år sedan upphörde känslan och har bara kommit tillbaka några dagar när folk dött. Jag levde i den känslan förr. Sedan så har jag arbetat otroligt mycket med personlig utveckling, mindfulness och lagt mycket tid och energi på att läsa och hitta på egna saker och skrivit mycket på papper kring vad jag är glad för. Tacksam. Vad jag är nöjd med i mitt liv, hem, mig själv. Ibland har jag fått aha-upplevelser när jag lärt mig något nytt men det utgör mindre än en procent av allt bdet mesta kommer av att jag själv brutit mina mönster av tankar och känslor och ersatt dem med nya och även accepterat alla känslor jag har haft. Kontakt med psykiatrin har gett 0% positiva resultat och snarare varit direkt skadligt då mina vårdkontakter bemött mig fel och inte efter mina behov. Dock fick jag ju diagnoser vilket gav mig rätt till ersättning och med det skuldsanering och också ett boende. Det var såklart vad som påverkat mest av allt i mitt tillfrisknande. Ett säkert boende utan störda hyresvärdar och en tryggad ekonomi. Tyvärr så blir inte ett helvetes liv fixat i en fingerknäppning men jag kommer en dag arbeta istället för att leva sjukskriven det är jag säker på. Innan dess inser jag att jag förtjänat min sjukskrivning efter allt jag tvingats genomlida och det inte längre en stress i det. Jag vilar upp mig tills jag är helt läkt.

Vilken medicin använder du? Kände du att du inte ville leva?
Citera
2023-05-12, 21:50
Medlem
Ziggy.Stardusts avatar
Gå till läkaren. Får du inte hjälp gå till en annan. Var tydlig med att du mår dåligt och var inte rädd för att ta emot medicinsk hjälp. Det finns mycket bra preparat där ute som kan få dig upp till en anständig nivå. Du är inte ensam och du kommer klara detta också.
Citera
2023-05-12, 21:57
Medlem
Citat:
Vilken medicin använder du? Kände du att du inte ville leva?
Jag äter diazepam mot ångest men det går många månader mellan att jag tar det numera.

Jag äter inte mediciner bara för sömnen och den medicinen påverkar inte mitt mående på något vis. Innan åt jag lamitrical och det tog tid men sedan började den fungera. Kommer äta den igen i framtiden då jag mådde utmärkt sen på den. Kände harmoni hela tiden och sällan depressiva episoder eller vad man ska kalla mina svackor.

Jo såklart men inte fan tänker jag ta livet av mig för att människor gjort mig sjuk genom vad de gjort mot mig. Jag berättar hellre om vad de gjort och lever vidare.

Jag läste precis att flickor/kvinnor får emotionella problem av trauman och allvarliga händelser. Pojkar/män får beteendestörningar istället. Vi verkar (är) sjukare medan männen blir störda. Jag tror att det stämmer. Som kvinna orkar man när man inte orkar, genomlida hur länge som helst och därför överlever vi. För det blir bättre. Til slut blir det det.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-05-12 kl. 21:59.
Citera
2023-05-12, 22:27
Medlem
Konfucius2s avatar
Alkohol och droger gör susen! Se livet som en lång jävla fest… dö kommer vi allihopa så allt är bara en tidsfråga och då kan ska man inte tänka så jävla mycket och bekymra sig.
Citera
2023-05-12, 22:28
Medlem
Citat:
Hej! Jag mår just nu så fruktansvärt dåligt att tankarna har börjat gå till att jag inte orkar leva längre.

Vad kan jag göra för att orka stå ut med denna mörka period tills det förhoppningsvis blir bättre?

Snälla hjälp mig.
Varför skulle någon hjälpa dig? Rent nyfiken. Mörk period? Åh nej. Vad jobbigt för individ(?) dig?
Citera
2023-05-12, 22:31
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Har haft långvarig ångest förut som jsg tror har satt sina spår i min hjärna och kropp. Jag menar 5 månader av ångest varje dag blir man väl helt förstörd av? Utbränd milt uttryckt

Okej, men vad är det liksom för tankar som dyker upp när du känner så?
Är du allmänt trött och nedstämd, utan några särskilda tankar som går runt runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in