2023-05-10, 07:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den finns inte - men man kan använda den?

Säg t ex BPD. En del kan vara farligt och impulsivt beteende. Detta är inte en diagnos. BPD är en diagnos men farligt och impulsivt beteende är inte en diagnos, men en del som kan förekomma med BPD och man kan arbeta med denna.
Citera
2023-05-10, 07:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Säg t ex BPD. En del kan vara farligt och impulsivt beteende. Detta är inte en diagnos. BPD är en diagnos men farligt och impulsivt beteende är inte en diagnos, men en del som kan förekomma med BPD och man kan arbeta med denna.

Men då pratar man om det impulsiva beteendet. Man benämner det inte "FOIB - farligt och impulsivt beteende", för då framställer man det som om det vore ett separat fenomen, skilt från de andra diagnoser som satts.
Citera
2023-05-10, 20:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men då pratar man om det impulsiva beteendet. Man benämner det inte "FOIB - farligt och impulsivt beteende", för då framställer man det som om det vore ett separat fenomen, skilt från de andra diagnoser som satts.

När jag var 14 så hade jag HOCH. Och ja det har en egen förkortning trots att det inte är en diagnos utan bara en del av en diagnos.

Men du ser ju inte skogen för alla träden. Har du gjort en autismutredning? Det känns som man kan resonera med dig ibland men sedan snöar du in på små små detaljer och inget annat betyder något.
Citera
2023-05-10, 20:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
N
Men du ser ju inte skogen för alla träden. Har du gjort en autismutredning? Det känns som man kan resonera med dig ibland men sedan snöar du in på små små detaljer och inget annat betyder något.

Jag går bara igång på saker som stör mig, typ när människor har sin egen psykiska hälsa som specialintresse. Det är ju sjukt självupptaget att det förtjänar att påpekas.
Har faktiskt aldrig gjort autismutredning, men jag har varit med och genomfört ett hundtal.
Citera
2023-05-10, 21:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är inte en diagnos som används i Sverige. Jag tror att du är sån där som ställer diagnos på dig själv på internet.

Det är snarare ett begrepp som beskriver ett känslosymtom som är typiskt för ADHD/autismspektra. I detta fall beskriver begreppet känslostormar som kan relateras till avvisning. Att en del människor tenderar att använda sådana här begrepp som om de vore diagnoser är märkligt men tycks vara symtomatiskt för vår tid.
Citera
2023-05-14, 09:21
Medlem
Ziggy.Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissaMedMig
Jag har depression, ångest och RSD (rejection sensetive dysphoria) och min bästa vän kommunicerar på ett sätt som gör mig orimligt ledsen varje dag, både online och i verkligheten. Allt han säger gör mig inte ledsen, men det är så pass ofta att jag ibland tycker det är plågsamt att skriva och umgås med honom för jag är rädd att bli sårad. Jag vet om att han inte menar att såra mig för han vet om mitt mentala tillstånd, jag misstänker också starkt autism hos honom, men det blir jag ändå..

Vad gör man i en sån här situation? Det händer oftast när vi chattar, borde jag sluta ta kontakt med honom online? Eller är det bättre att säga hur det är till honom? :/

Jag vet redan om att min reaktion är överdriven, det hjälper inte att säga till mig själv ”sluta vara så lättstött”. Jag har försökt, det gör det faktiskt bara värre..

Du kan försöka distansera dig lite till vännen. Hitta en våglängd som funkar för dig. Försök umgås IRL istället och känn på skillnaden. Ta upp seriösa ämnen och visa vad du tycker är intressant. Balansera din reaktion, när du stör dig på honom/känner dig sårad, med att även du lär ha sidor som din vän kan störa sig på. Så ser vänskaper ut. Och ni är inte gifta, han är en vän, men ditt liv står inte och hänger på just honom. Umgås med fler. När det gått en tid tror jag du kommer uppskatta dessa sidor hos honom, dess jargong, och inse att en del av reaktionerna du har idag ligger hos dig och inte hos din vän. Om inte, så kan du försöka prata med honom om vad du känner dig sårad över, och se om ni kan forma om er vänskap.

Ett tips på vägen är att inte ta allt så allvarligt. Skratt är avväpnande. Fokusera på allt ni har gemensamt!

Vänskapsrelationer är inte statiska. Dom kan förändras över tid. Men vänskaper är viktiga, så håll hårt i dom även om ni ses mer sällan. Man behöver vänner i sitt liv.
Senast redigerad av Ziggy.Stardust 2023-05-14 kl. 09:26.
Citera
2023-05-14, 09:22
Medlem
Citat:
Jag har depression, ångest och RSD (rejection sensetive dysphoria) och min bästa vän kommunicerar på ett sätt som gör mig orimligt ledsen varje dag, både online och i verkligheten. Allt han säger gör mig inte ledsen, men det är så pass ofta att jag ibland tycker det är plågsamt att skriva och umgås med honom för jag är rädd att bli sårad. Jag vet om att han inte menar att såra mig för han vet om mitt mentala tillstånd, jag misstänker också starkt autism hos honom, men det blir jag ändå..

Vad gör man i en sån här situation? Det händer oftast när vi chattar, borde jag sluta ta kontakt med honom online? Eller är det bättre att säga hur det är till honom? :/

Jag vet redan om att min reaktion är överdriven, det hjälper inte att säga till mig själv ”sluta vara så lättstött”. Jag har försökt, det gör det faktiskt bara värre..
Säg som det är!
Citera
2023-05-15, 06:05
Medlem
Lisauppsala87s avatar
Jag har samma problem, fast med en tjej på jobbet. Allt är så himla jobbigt och hon mår så dåligt och gråter stup i kvarten för ingenting. De tar energi som fan. Mitt jobb är redan utmattade. Behöver ej hennes negativa gnällande om allt hela tiden. Hon mår dåligt men vem fan gör inte det? Det är aldrig något som är bra.
Har slutat svarat på hennes sms. Ska snart byta jobb som tur är, hade inte orkat längre.
Så prata helst med din vän och var ärlig. Eller bara va en fitta som mig och ghosta.
Citera
2023-08-24, 12:15
Medlem
SodaFointains avatar
ja det för den min kompis kallade mig samma saker han själv var. han sa man var galen, mupp och mentala problem. allt han själv är. han är bipolär och kallat en dumma saker och säger jag ej får han att mår bra när han inte får mig att må bra heller!
Citera
2023-08-24, 12:19
Medlem
SodaFointains avatar
Han blev konstigt efter 7 månader. Sa inte ens hej då längre. Jag undrade ett tag om hans tjej var en häxa och förhäxat han då han sa han skulle bli ihop med en häxa. Kallat en dumma saker då jag ej ville gå på en sak hans tjej skulle med på då jag var kär i han och svartsjuk och ville va ensam med honom som förut då han och jag bara umgicks efter vi träffats på psyket när vi var inne för psykiska ohälsa! Sen dess började han va dum mot en. Sa han ej vill va vän med en och sa han sket i hur man mådde!
Citera
2023-08-24, 12:21
Bannlyst

Det fantastiska med att bli äldre är att man inser att man inte måste omge sig med människor man egentligen inte ill ha i sitt liv, du beskriver en relation som stressar dig och orsakar "lidande", klipp med fanskapet bara.

Vidare ska man inte ha dialoger i textformat, det är upplagt för missförstånd då man missar tonläge och annat, det avsändaren tycker är ett skämt uppfattar du som en förolämpning, i text ska du bekräfta ankomst och liknande, ingenting annat
Citera
2023-08-24, 15:02
Bannlyst
Citat:

Bryt innan han skadar dig ytterligare! Autister är oförmögna till empati och han kan omöjligt känna med dig utan kommer fortsätta som HAN vill ha det. Du tar skada av hans sätt och kommer fortsätta ta skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in