Citat:
Ursprungligen postat av
PissaMedMig
Jag har depression, ångest och RSD (rejection sensetive dysphoria) och min bästa vän kommunicerar på ett sätt som gör mig orimligt ledsen varje dag, både online och i verkligheten. Allt han säger gör mig inte ledsen, men det är så pass ofta att jag ibland tycker det är plågsamt att skriva och umgås med honom för jag är rädd att bli sårad. Jag vet om att han inte menar att såra mig för han vet om mitt mentala tillstånd, jag misstänker också starkt autism hos honom, men det blir jag ändå..
Vad gör man i en sån här situation? Det händer oftast när vi chattar, borde jag sluta ta kontakt med honom online? Eller är det bättre att säga hur det är till honom? :/
Jag vet redan om att min reaktion är överdriven, det hjälper inte att säga till mig själv ”sluta vara så lättstött”. Jag har försökt, det gör det faktiskt bara värre..
Du kan försöka distansera dig lite till vännen. Hitta en våglängd som funkar för dig. Försök umgås IRL istället och känn på skillnaden. Ta upp seriösa ämnen och visa vad du tycker är intressant. Balansera din reaktion, när du stör dig på honom/känner dig sårad, med att även du lär ha sidor som din vän kan störa sig på. Så ser vänskaper ut. Och ni är inte gifta, han är en vän, men ditt liv står inte och hänger på just honom. Umgås med fler. När det gått en tid tror jag du kommer uppskatta dessa sidor hos honom, dess jargong, och inse att en del av reaktionerna du har idag ligger hos dig och inte hos din vän. Om inte, så kan du försöka prata med honom om vad du känner dig sårad över, och se om ni kan forma om er vänskap.
Ett tips på vägen är att inte ta allt så allvarligt. Skratt är avväpnande. Fokusera på allt ni har gemensamt!
Vänskapsrelationer är inte statiska. Dom kan förändras över tid. Men vänskaper är viktiga, så håll hårt i dom även om ni ses mer sällan. Man behöver vänner i sitt liv.