2023-05-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissaMedMig
Psykologen på vårdcentralen sa att han tyckte det var en bättre idé att vänta med att behandla ångesten/depressionen för att många av de problemen troligen har att göra med ett fall av odiagnostiserad adhd.

Uppenbarligen hade psykologen fel, ring upp och fråga om du kan börja med ssri idag/sålänge...

du kommer in en en klubb med 1`000`000 medlemmar, ungefär så många käkar det i sverige...
Citera
2023-05-08, 14:00
Medlem
PissaMedMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ibland får man släppa taget om vänner som inte är bra för en och som inte får en att må bra. Det är bara så.

Jo såklart, jag håller med, men det är så svårt när vi oftast har det väldigt bra ihop. Det känns som att det bara är jag som fuckar upp allt genom att vara så dålig på att reglera mina känslor. Jag kanske ska försöka mentalt distansera mig från honom.
Citera
2023-05-08, 14:02
Medlem
PissaMedMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Uppenbarligen hade psykologen fel, ring upp och fråga om du kan börja med ssri idag/sålänge...

du kommer in en en klubb med 1`000`000 medlemmar, ungefär så många käkar det i sverige...

Jag kanske borde göra det
Citera
2023-05-08, 14:04
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Jag försöker ofta göra det, ta en paus från att umgås liksom, men vi är ju närmare vänner med varandra än med några andra. Jag önskar att jag hade hårdare skinn så jag bara kunde slå bort kommentarerna, men de rör för ömma och oläkta punkter hos mig. Jag kanske testar att ta ett break i någon vecka.
Nu lyssnar du på mig.
Inget kostar mer än din mentala hälsa. Försök att undvika eller kapa bort helt.

Din kompis tar upp mycket plats i ditt huvud och det är dags att du gör nånting åt det. För din skull.
Citera
2023-05-08, 14:08
Medlem
Citat:
Jag har depression, ångest och RSD (rejection sensetive dysphoria) och min bästa vän kommunicerar på ett sätt som gör mig orimligt ledsen varje dag, både online och i verkligheten. Allt han säger gör mig inte ledsen, men det är så pass ofta att jag ibland tycker det är plågsamt att skriva och umgås med honom för jag är rädd att bli sårad. Jag vet om att han inte menar att såra mig för han vet om mitt mentala tillstånd, jag misstänker också starkt autism hos honom, men det blir jag ändå..

Vad gör man i en sån här situation? Det händer oftast när vi chattar, borde jag sluta ta kontakt med honom online? Eller är det bättre att säga hur det är till honom? :/

Jag vet redan om att min reaktion är överdriven, det hjälper inte att säga till mig själv ”sluta vara så lättstött”. Jag har försökt, det gör det faktiskt bara värre..

1 Du kanske kan beskriva ungefär något av det han säger som gör dig ledsen.
2 Ta genast kontakt med vården om att du vill utreda om du bär svårigheter som du borde få en diagnos för.

Passa på nu att gå ut lite i solen.
MVH/
Citera
2023-05-08, 17:02
Medlem
PissaMedMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Nu lyssnar du på mig.
Inget kostar mer än din mentala hälsa. Försök att undvika eller kapa bort helt.

Din kompis tar upp mycket plats i ditt huvud och det är dags att du gör nånting åt det. För din skull.

Jag har bestämt mig för att inte kontakta honom mer än absolut nödvändigt. Men han betyder för mycket för mig för att kapa kontakten helt.
Citera
2023-05-08, 17:27
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Jag har bestämt mig för att inte kontakta honom mer än absolut nödvändigt. Men han betyder för mycket för mig för att kapa kontakten helt.
Ditt hälsa, ditt val. Låter iaf som en bra idé.
Citera
2023-05-09, 20:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag har depression, ångest och RSD (rejection sensetive dysphoria)

Det är inte en diagnos som används i Sverige. Jag tror att du är sån där som ställer diagnos på dig själv på internet.
Citera
2023-05-09, 21:43
Medlem
CompressorVanes avatar
Riktiga vänner ger dig energi, de stjäl den inte av dig. Samma är du för dem.

Energitjuvar dumpar man.
Citera
2023-05-10, 04:56
Medlem
Kavajfyllos avatar
TS, dricker du alkohol/är alkoholist? Då kan saker och ting bli deppiga. Man bygger långsamt in sig i helvetet.
Citera
2023-05-10, 06:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är inte en diagnos som används i Sverige. Jag tror att du är sån där som ställer diagnos på dig själv på internet.

Den finns ingenstans. Däremot kan man använda den om personen med ADHD har misslyckats med vänskaper och uppgifter till den grad att hen alltid tror på misslyckande.

Att inte kunna reglera känslor kan vara del.

Det är iallafall ett resultat av att vara överkänslig. Så länge man vet att det ligger hos en själv är det ju bra, vissa skyller denna på att alla andra gör fel mot dem.
Citera
2023-05-10, 07:20
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Den finns ingenstans. Däremot kan man använda den om personen med ADHD har misslyckats med vänskaper och uppgifter till den grad att hen alltid tror på misslyckande.

Den finns inte - men man kan använda den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in