I Sverige är den rasist som anser att man kan dela in människor i olika raser. Så har jag förstått det. Då blir det ju väldigt märkligt när man internationellt (bl.a. i USA) använder begreppet race i officiella, även statistiska, sammanhang.
Betyder inte engelskans race ras på svenska? Har jag missat något?
Fördelen med att klassificera medborgare utifrån ras, som t.ex. i USA, är att man kan visa på ojämlikheter ur en mängd olika perspektiv. I PK-Sverige, där man är rasist om man hävdar att det finns raser, har vi ingen statistik som visar att olika "raser" diskrimineras.
Dessutom, när det gäller alla andra däggdjur talar man om raser baserat på utseende, egenskaper och kynne. Det går enkelt att avla fram en ny hund- eller kattras om man selekterar föräldrarna noga i 10-20 generationer.
Att australnegerer levt isolerade i ca 50 000 år innebär att de hunnit med 2 000 generationer innan engelsmännen hittade Australien. Alldeles självklart kan man beteckna australnegrer som en ras inom arten Homo sapiens.
Jag får heller inte ihop att det inte är några problem alls med att officiellt påstå att östafrikaner är väldigt duktiga på at springa långt. Det är till och med PK-OK att koppla detta till deras kroppskonstitution. Inget konstigt med detta.
MEN... Så fort vi kommer in på andra egenskaper än fysiska företräden... Då tar det hus i helvete.
Alla vet ju att ashkenazi-judar är den smartaste folkgruppen, att araber som grupp är den mest inavlade och mest korkade, att asiater som grupp är intelligentare än européer, osv... Detta kan gemene man se i verkligheten. Kolla på Nobelprisstatistiken! Jag vågar inte lyfta fram den själv, för då skulle jag bli anklagad för rasism - och det vill jag inte utsätta mig för. Men kolla själv på Google
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...obel_laureates
Det ligger både en och två hundar begravda i denna fråga. Vem försöker lura vem?