Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-06, 18:59
  #1
Medlem
Finns det faktiskt läckor av nationella provet i matematik? Jag håller på med matematik 1b just nu och skulle gärna vilja se ifall det faktiskt finns. Svaren intresserar mig inte så mycket som frågorna generellt. Jag vet att kursen ganska nyligen ändrades, vilket gjorde att mycket av dom tidigare nationella proven som finns tillgängliga (från 2016...) har blivit ganska irrelevanta. Jag ska snart skriva provet och jag skulle gärna vilja ha en aning om vad för sorts frågor som kommer att komma upp. Samt, ifall dom är lika vad som har funnits i dom tidigare proven som blivit tillgängliga via Skolverket eller inte. Jag har redan gått igenom provet från 2016, 2014 och 2013. Det känns som sagt var ganska meningslöst eftersom att mycket av vad jag går igenom, inte längre gäller.
Citera
2023-05-06, 19:31
  #2
Medlem
ninjaekorres avatar
Vet inte hur det fungerar egentligen men om lärarna har tillgång till de hela tiden bör de bli läckt. Om lärarna får tillgång till proven vid provdag blir det svårare.
Citera
2023-05-06, 20:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaekorre
Vet inte hur det fungerar egentligen men om lärarna har tillgång till de hela tiden bör de bli läckt. Om lärarna får tillgång till proven vid provdag blir det svårare.

Alltså provet behöver inte ens vara aktuellt. Jag vill bara se ett prov som har funnits efter förändringarna i kursen. Det duger.
Citera
2023-05-07, 07:26
  #4
Medlem
Det finns inga prov tillgängliga som är utfärdade efter 2021, dels pga. att provet var inställt 2021-2022 och dels pga provsekretess. Jag ser heller inte syftet med att plugga nationella prov, då dessa inte är tentor utan testbatteri. Ändringarna är dessutom inte ens av den art som påverkar eleven i fråga, förutom att lite centralt innehåll har flyttats ned från 2b till 1b när den grundläggande aritmetiken försvann från 1b.

Plugga din elevbok och sedan gör provet. Att sitta och plugga läckta NP är bara vanskligt.
Citera
2023-05-07, 14:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns inga prov tillgängliga som är utfärdade efter 2021, dels pga. att provet var inställt 2021-2022 och dels pga provsekretess. Jag ser heller inte syftet med att plugga nationella prov, då dessa inte är tentor utan testbatteri. Ändringarna är dessutom inte ens av den art som påverkar eleven i fråga, förutom att lite centralt innehåll har flyttats ned från 2b till 1b när den grundläggande aritmetiken försvann från 1b.

Plugga din elevbok och sedan gör provet. Att sitta och plugga läckta NP är bara vanskligt.

Vadå inte påverkar eleven i fråga? Frågorna ska tydligen vara helt annorlunda från tidigare. Om du tittar på NP I matematik 1b från 2012, 2013, 2014, 2016 etc. Frågorna är väldigt lika varandra. Så jag tycker verkligen att plugga tidigare NP är värt det ifall man har någon information om vad för sorts frågor som kommer att komma upp.
Citera
2023-05-07, 17:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Vadå inte påverkar eleven i fråga? Frågorna ska tydligen vara helt annorlunda från tidigare. Om du tittar på NP I matematik 1b från 2012, 2013, 2014, 2016 etc. Frågorna är väldigt lika varandra. Så jag tycker verkligen att plugga tidigare NP är värt det ifall man har någon information om vad för sorts frågor som kommer att komma upp.

Frågorna som kommer upp är precis av likartade typ som i din matematikbok. Alla NP har olika teman varje år och därför är inte frågorna mer lika än vad de är i din bok. Nej, en stor majoritet av ändringarna berör inte eleven.
Oavsett vad kommer du inte kunna få ta del av några prov då dessa har strikt provsekretess. Läcker ett nyligen utfärdat prov så kommer en annan version av provet att användas istället.
Citera
2023-05-13, 16:16
  #7
Medlem
VikingCarrots avatar
Antar att kursplanen fortfarande är densamma? I så fall borde det inte vara så fruktansvärt stor skillnad på proven, åtminstone inte sett till vilka kunskaper som krävs.
Citera
2023-05-13, 21:26
  #8
Medlem
Den som har dela gärna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback