2023-05-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Flera års kötid i Stockholm... Nej det är väl tjugo år eller mer om man vill bo centralt.

Visst, 20 år om man ska bo centralt, kanske 10 år om man kan bo i en kranskommun och 5 år om man kan tänka sig pendla från ytterstationerna typ Märsta. Problemet kvarstår att man måste fortfarande bo någonstans tills man kan få en hyresrätt som fyller ens behov.
Citera
2023-05-13, 17:19
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
För att man får… hävstång!

Historisk värdeutveckling på bostadsrätter är ca 6,5% per år

Börsen är 10%

Till en bostad tillåts man ta lån på 85% till relativt låga räntor. Får att räkna lågt kan vi räkna att avkastningen bara är 2% högre än räntan, ett riktigt mardrömsscenario om vi tittar på de senaste 20 åren.

Säg då att du har 500 000 kr. Ett alternativ är att sätta dessa på börsen. 50 000 avkastning är fint!

Det andra alternativet är att använda det som handpenning till ett bolån. 500 000 blir då en total investering av 3 333 333 kr. Den årliga avkastningen blir då 66 666 kr.
Men det räcker inte där! Vi får ju ränteavdrag också, av de årliga 127 499 kr vi betalar i ränta i exemplet så får man tillbaka 38 249 spänn, bara för att folk ska köpa bostäder typ?

Avkastningen blir alltså 104 915 kr här mot dina 50 000 kr på börsen.

Det är klart man även kan låna för att investera på börsen, men det är läskigt tycker folket.

Exakt! Sedan slipper man bo med annat hyrespatrask som inte har pengar till BR eller hus.

Vi har tyvärr inte marknadshyra i Sverige utan hyrorna baserar sig på lägenhetens standard. Läget är ovidkommande tyvärr. Så retrostil innebär lägre standard och lägre hyra jämfört med om den vore mer modern.

När bostaden sedan säljs sker det till 22% skatt (och man får dessutom göra avdrag på vinsten för alla gjorda investeringar). Därefter kan man bo i en schysst renoverad hyresrätt med många miljoner på banken efter, låt säga 20 års ägande.

Har poängen kommit fram nu alla hyresdunkare? Har poletten trillat ned?
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2023-05-13 kl. 17:41.
Citera
2023-05-13, 18:12
Medlem
krachons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Framförallt är din typiskt unikt svenska kissnödighet märkvärdig.

Du äger inte ens ditt boende, du delar ägandeskapet med ett kooperativt för att du inte har råd att äga ditt boende. Du kommer antagligen aldrig ha råd, baserat på din info. Ingen annanstans i världen är detta ett problem. Du har svag ekonomi, men ingen bryr sig. Det går ingen nöd på dig.

Men eftersom du har den unika svenska kissnödigheten så har du ett enormt behov av att istället för att fokusera på saker du är bra på (du har inga pengar att skryta med) så måste du fokusera på att du har någon bekant något kvarter bort som har ännu sämre ekonomi än du har. "Haha, Bertil har en hyresrätt med mögel i väggarna, jag är minsann mer framgångsrik än Bertil, inget mögel i väggarna här inte!".

Magiskt äckligt.

Men han skrev att köpt en BR för 500 tkr och den är värd 1 mkr.

Becknar han av kvarten och flyttar in hos Berra i hyreslängan, så har han drygt 500 tkr mer i handen än vad Bertil har.
Citera
2023-05-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag köpte min lägenhet för 500.000 2015. Idag är den värd ca 1 miljon. Har 385.000 kvar på bolånet, och betalar idag ca 500 kronor i månaden i ränta. När lånet löper ut, blir det väl runt 1400 i ränta. Avgiften ligger på 4400 per månad. 2 ROK, 60 kvadratmeter. Gammal välskött lågbelånad HSB förening, så inga hyreshöjningar att vänta. Stambyte och fönsterbyte gjordes för ca 10 år sedan. Inga större ingrepp behövs/är planerade i närtid.

Tycker jag gjorde en bra affär. Om 1-2 år kommer priset öka igen.

Det är få som lånar upp 85% när dom köper bostad. Många får hjälp av föräldrar, så i många fall är belåningsgraden 50-60%.

Jag förstår att folk i svettiga hyresrätter har svårt att greppa det här med bostadsrätter. Något måste man väl maskera sin avundsjuka med antar jag.
+1 på den. Hyresrätt är ju det dummaste som finns. Varför slänga pengar i papperskorgen varje månad för en lägenhet där du måste be om lov/betala för större arbete än hänga upp en tavla? Man kan visserligen säga upp avtalet utan vidare eftertanke vilket passar oekonomiska vänsterpartister.

Med bostadsrätt får du tillbaka dina pengar om du säljer vid rätt tid och du betalar av ditt lån varje månad istället för att kasta bort pengar till värden. Dessutom tar man stora underhållskostnader gemensamt. Det enda man behöver göra är att se till att föreningen är bra. Valet är självklart. Frågan borde istället vara bostadsrätt eller äganderätt? Har man det på det torra och har en stabil situation med jobb och hälsa så är äganderätt nog att föredra.
Citera
2023-05-14, 10:17
Medlem
Citat:
Jag köpte min lägenhet för 500.000 2015. Idag är den värd ca 1 miljon. Har 385.000 kvar på bolånet, och betalar idag ca 500 kronor i månaden i ränta. När lånet löper ut, blir det väl runt 1400 i ränta. Avgiften ligger på 4400 per månad. 2 ROK, 60 kvadratmeter. Gammal välskött lågbelånad HSB förening, så inga hyreshöjningar att vänta. Stambyte och fönsterbyte gjordes för ca 10 år sedan. Inga större ingrepp behövs/är planerade i närtid.

Tycker jag gjorde en bra affär. Om 1-2 år kommer priset öka igen.

Det är få som lånar upp 85% när dom köper bostad. Många får hjälp av föräldrar, så i många fall är belåningsgraden 50-60%.

Jag förstår att folk i svettiga hyresrätter har svårt att greppa det här med bostadsrätter. Något måste man väl maskera sin avundsjuka med antar jag.
Fast sen då? När du gjort din goda affär och sålt för att få ut den där vinsten (för annars har du ju inte tjänat ett skit på det), ska du då bo under en bro eller i ett tält? Ska du köpa något likvärdigt eller bättre som också stigit lika mycket eller mer i pris och där försvann din ”vinst” direkt. Ska du köpa något billigare som då är mindre/sämre skick/sämre läge som haft likvärdig prisutveckling eller kanske lite sämre relativt till det tidigare priset, ja du har ju realiserat en del av vinsten iaf. men köpt ett sämre boende. Så planerar alla dessa briljanta bostads”investerare” att köpa ner sig eller vad är den briljanta planen, sitta och skryta hur mycket något ökat i värde utan att kunna realisera det?
Citera
2023-05-21, 20:07
Medlem
Det är inte alls konstigt.
Man köper en ny lägenhet för att slippa budgivning på en gamla lägenheter. Som ofta blir dyra.
Man köper en ny lägenhet för att slippa renovering och dyra överraskningar, som fuktskador och mögel. Man köper en ny lägenhet för att få vissa garantier och service.
Investerar du flera miljoner så brukar hyran bli runt 3000 - 3500 kr/mån för en tvåa.
7000 kr/mån verkar vara för en fyrrummare?

Jag tror att de som köper en nyproducerad lägenhet oftast är gamla som säljer sina hus
De vill bo centralt, tryggt och utan jobbiga renoveringar. De betalar kontant.
Allt ska vara nyckelfärdigt när de flyttar in.
yngre som tar dyra lån kanske tar större risker, pga hög ränta och amorteringar.
Men de vet vad de får och i bostadsbristen måste man ha någonstans att bo.
En dyrare bostadsmiljö kanske ger lugna och skötsamma grannar.
Ett billigare område kanske har fler störande grannar. Bara en fundering.

Köper du en lägenhet för 3-4 miljoner, egna pengar, så är dessutom pengarna relativt säkra i dagsläget. Du investerar dina pengar i en bostad istället för att ha de i byrålådan.
inflationen gör att priset på bostaden ökar. Men värdet på det i byrålådan sjunker.
Att investera i fonder känns kanske lite osäkert i dessa tider.

Äldre säljer sina hus pga allt arbete med renoveringar och trädgård
Finns mycket dolda avgifter i hus. Som man ofta inte tänker på.
Man ska beskära träd, klippa, täta, hindra vattensamlingar med brunnar, dränering.
Man ska byta takpannor och träpaneler, måla stora partier regelbundet mm
Citera
2023-05-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ja, det är ju precis det jag menar. Syrran och hennes kille fick hjälp med 700k till deras handpenning, likaså har hennes kompisar, och mina kompisar fått hjälp av föräldrar eller farföräldrar vid köp. Jag själv fick hjälp med. Tror du hoppas att folk är så högt belånade, men det är väldigt sällan så.

Tror du blandar ihop kontantinsats och handpenning? Eller kostade verkligen bostaden 7 miljoner?
Citera
2023-05-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
När det gäller Kinesiska muren var hela upplägget kriminellt.
Med Oskar Properties var mycket tveksamt.
När man köper en BR skall man alltid granska föreningen och fastigheten noggrant, i annat fall kan man råka riktigt illa ut.

Brf Ida var rent kriminellt med en korrupt styrelse som attesterade bluffakturor. Kinesiska Muren (Brf Taxeringsrevisorn 2) hade ett märkligt upplägg där ett bolag var medlem och ägde ett antal av bostadsrätterna och konstiga stadgar som gav detta bolag majoritet på stämman så det tillsatte styrelse efter eget tycke. Huruvida det var kriminellt vet jag inte men man ska definitivt läsa stadgarna innan man köper.

Brf Ida var nog svårare för en köpare att se att något var fel, normala stadgar och till synes normal styrelse. Att förstå att posterna i årsredovisningen var högre än det jobb som utförts på fastigheten är ju inte lätt att upptäcka.
Citera
2023-05-22, 08:27
Medlem
Citat:

Nu bor jag iofs i villa, men bostadsrätt, du äger ju inte ens den.
Citera
2023-05-22, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jag känner faktiskt inte en enda människa idag (mer än som bekant) som har mindre pengar än du
Jag som är ganska rik och umgås med rika människor känner flera som har mindre pengar än han har, du måste ha en extremt liten umgängeskrets
Citera
2023-05-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag som är ganska rik och umgås med rika människor känner flera som har mindre pengar än han har, du måste ha en extremt liten umgängeskrets
Jag kanske är äldre än 19 bara. När vi var 19-20 var en del miljonärer och en del luspanka.
Citera
2023-05-22, 14:08
Medlem
Skulle aldrig vilja ha en bostadsrätt.

Känner mig rätt nöjd men min hyresrätt och det jag skulle betalat i ränta och avgift på en bostadsrätt lägger jag undan på aktier.
Skulle ha panik varenda dag om jag visste att jag hade miljoner i skulder.
Villa kan jag förstå då du faktiskt äger den och kan göra i princip vad du vill med den utan att fråga men bostadsrätt är ett helvetes fenomen du äger ju förfan inte ens den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in