2023-05-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Aha, intressant.
Fast i min hemstad har det ändrats markant sedan början av 2010 ungefär.
Det har skett mer än ett antal beväpnade butiksrån, knivmord och knivskärningar i massor. Skjutningar och sprängningar.
Öppen narkotikaförsäljning mitt i centrum. Plus en hel del allmänna överfall och personrån.
Det är inte alls samma lilla stad längre.
Tro mig.
Fan va jobbigt isf. Öppen narkotikaförsäljning mitt i centrum t.o.m.?? Första gången jag hör om sånt utanför Kristiania. Låter som ett polisiärt problem. Ring dom och ligg på, uppmana vänner och bekanta att göra detsamma.
Statistiken är ju dock densamma ändå, den påverkas ju inte hur du eller jag upplever våra närmiljöer.
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
En intressant länk til dig Robbinist när vi ändå är inne på ämnet om brottslighet.

Rakt från Flashback
Tackar, men jag vet inte om "Rakt från Flashback" är någon merit direkt. Det här är ju galenskapernas och konspirationernas högborg.

Så du länkar till nån som påstår, att han kände nån polis eller två, som han påstår ha sagt (förmodligen i en privat sättning) att polisen var på väg att tappa kontroll redan för 10 år sen? Och att den eller dom poliserna menade att f.d. Rikspolischefen Eliasson hade gjort policy inom hela poliskåren att hålla detta hemligt för allmänheten?

Förstår jag dig rätt?

Och i så fall så menar du att .. vad? Att poliskårens statistiker eller SCB, och alla andra myndigheter också lyder under Eliassons PM och matar därför systematiskt in överlagt falsk information till såväl andra myndigheter, statsledningen och folket? Värsta bananrepubliken
Senast redigerad av Robbinist 2023-05-06 kl. 00:12.
Citera
2023-05-06, 00:02
Medlem
*dubbelpost*
Senast redigerad av Robbinist 2023-05-06 kl. 00:06.
Citera
2023-05-06, 19:33
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Vi behöver inte Foodora eller liknande. Bättre för folkgemenskapen, folkhälsan, miljön och Sverige i stort om skiten läggs ner och folk börjar leta sig ut istället för att sitta hemma och äta.

Vi med småbarn kanske inte har tid att sitta och åka en kvart bort för att hämta mat?
Citera
2023-05-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Vi med småbarn kanske inte har tid att sitta och åka en kvart bort för att hämta mat?
Ni med småbarn?

Vad gjorde alla ni med småbarn innan Foodora fanns? Svalt ni?
Ta med barnen och gör det till en gemensam grej. Bra för både motionen och plånboken, precis som man gör när man är på semester utomlands.

Och har man brist på tid kan man ju alltid strunta i det. Man kan göra makaroner med ketchup, ingen dör av det. Man måste inte äta på restaurang på daglig basis. Det går att överleva ändå.
Citera
2023-05-09, 14:59
Medlem
wuuaas avatar
Tycker folk är lite väl negativa i tråden. Låter som det kan ha en viss påverkan om man samtidigt också stryper möjligheterna till spårbyten via att ansöka om asyl också. Vilket också migrationsministern nämnde att de kommer göra under presskonferensen. Lägg till på det att vi kommer ha en lista över yrken när utredningen är klar som helt kommer utesluta vissa kategorier, och baserat på inriktningen så kommer det riktas mot främst invandrare från MENA som knappast behövs i Sverige.

En sak jag dock inte förstår med detta lagförslag är, gäller denna förändring bara helt nya ansökningar eller även förlängningar? Det har ju en stor betydelse för hur stor påverkan förslaget har.

Säg att du har en migrant som har ett två-årigt arbetstillstånd i Sverige som löper ut i slutet av detta året. Kommer de då att behöva nå upp till kravet om 26500 i lön om de skickar in en ansökan om förlängning? Eller kommer detta bara gälla ansökningar från invandrare som aldrig har fått ett arbetstillstånd tidigare.

Jag hoppas på det förra, för i sådana fall kan ju reformen ha en stor effekt så att mängder av MENA-invandrare med låg lön helt plötsligt står utan tillstånd när deras nuvarande har löpt ut. Det kan ändå bidra till ett visst tryck att återvandra.

Någon som har koll vad som gäller här?
Citera
2023-05-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Tycker folk är lite väl negativa i tråden. Låter som det kan ha en viss påverkan om man samtidigt också stryper möjligheterna till spårbyten via att ansöka om asyl också. Vilket också migrationsministern nämnde att de kommer göra under presskonferensen. Lägg till på det att vi kommer ha en lista över yrken när utredningen är klar som helt kommer utesluta vissa kategorier, och baserat på inriktningen så kommer det riktas mot främst invandrare från MENA som knappast behövs i Sverige.

En sak jag dock inte förstår med detta lagförslag är, gäller denna förändring bara helt nya ansökningar eller även förlängningar? Det har ju en stor betydelse för hur stor påverkan förslaget har.

Säg att du har en migrant som har ett två-årigt arbetstillstånd i Sverige som löper ut i slutet av detta året. Kommer de då att behöva nå upp till kravet om 26500 i lön om de skickar in en ansökan om förlängning? Eller kommer detta bara gälla ansökningar från invandrare som aldrig har fått ett arbetstillstånd tidigare.

Jag hoppas på det förra, för i sådana fall kan ju reformen ha en stor effekt så att mängder av MENA-invandrare med låg lön helt plötsligt står utan tillstånd när deras nuvarande har löpt ut. Det kan ändå bidra till ett visst tryck att återvandra.

Någon som har koll vad som gäller här?
OM förslaget blir verklighet så gäller det ju självklart alla nya arbetstillstånd.Från tredje land.
Alltså inga specialregler bara för att du haft tillstånd innan.
Citera
2023-05-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Fan va jobbigt isf. Öppen narkotikaförsäljning mitt i centrum t.o.m.?? Första gången jag hör om sånt utanför Kristiania. Låter som ett polisiärt problem. Ring dom och ligg på, uppmana vänner och bekanta att göra detsamma.
Statistiken är ju dock densamma ändå, den påverkas ju inte hur du eller jag upplever våra närmiljöer.

Jag tror du förstår vad jag menar med ”öppen” försäljning. Sker helt öppet kanske blir tydligare?
Lokala polisstationen har stängt sedan 20-25 år i samhället. Tyvärr.

Statistiken om brottslighet anser jag vara tillrättalagd. Dels de olika brottens art, vilken skulle vara intressant att veta.
Sen gäller den ”per capita” vilket innebär att brottsligheten skulle kunna fördubblas numerärt innan det syns som en ökning mot antal invånare i statistiken.
Citera
2023-05-12, 06:03
Ännu en "nyhet" ska presenteras som är kopplad till arbetskraftsinvandring kl: 08.30.

Pressträff med Maria Malmer Stenergard och Mikael Ribbenvik (2023-05-12)
https://www.regeringen.se/pressmedde...ael-ribbenvik/
Citat:
YT: https://www.youtube.com/watch?v=YP4H8sPqmJo
Senast redigerad av explorers 2023-05-12 kl. 06:12.
Citera
2023-05-12, 12:14
Medlem
Regeringen presenterar enhet för arbetskraftsinvandring

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...aftsinvandring

Målet är att främja internationell kvalificerad arbetskraft och underlätta processen för företag med återkommande arbetskraftsbehov från tredje land.

Va innebär detta? Att fler jobb kommer försvinna till folk från låglöneländer?

Åkerierna, naturbruket, i viss mån byggbranschen har ju sedan länge "outsourcat" arbetstillfällen i Sverige till utländska aktörer för att slippa betala svenska löner.

Är det bra att regeringen nu underlättar detta?
Va gör SD?
Va finns det för positivt med detta, förutom att företag som skövlar svenska skogaroch gruvor inte behöver anställa lokalbefolkning eller låta pengarna vara kvar i landet efter att marken surnat eller naturresurserna är slut?
Citera
2023-05-12, 12:28
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Va innebär detta? Att fler jobb kommer försvinna till folk från låglöneländer?
Istället för att sitta och vänta på att invandrare, som kom för 20 år sen ska utbilda sig och ta jobben, så väljer man att låta företag ta in färdigutbildad personal.
Vården skulle verkligen tjäna på detta. Enda problemet jag ser är väl om man betalar dem längre än svenskar. Men har de samma lön så lär det vara bra för alla; företagen får sin personal och alla som kan och vill ta jobben gör det på samma villkor.
Citera
2023-05-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Istället för att sitta och vänta på att invandrare, som kom för 20 år sen ska utbilda sig och ta jobben, så väljer man att låta företag ta in färdigutbildad personal.
Vården skulle verkligen tjäna på detta. Enda problemet jag ser är väl om man betalar dem längre än svenskar. Men har de samma lön så lär det vara bra för alla; företagen får sin personal och alla som kan och vill ta jobben gör det på samma villkor.

Men vården är väl inte en sektor "med återkommande behov av arbetskraft från tredje land"? Jag vet att många invandrare jobbar där men det här låter i mina öron mer som bärplockare från Thailand, byggare och lastbilschaufförer från Polen etc etc.

Sektorer som i princip inte anställer svenskar och där det inte finns kollektivavtal.
Citera
2023-05-12, 12:48
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men vården är väl inte en sektor "med återkommande behov av arbetskraft från tredje land"? Jag vet att många invandrare jobbar där men det här låter i mina öron mer som bärplockare från Thailand, byggare och lastbilschaufförer från Polen etc etc.

Sektorer som i princip inte anställer svenskar och där det inte finns kollektivavtal.
Då folk inte tar dessa enkla jobb så måste de ta in personal. Bygg och lastbilschaufförer är en sak, men tycker att sommarjobbande ungdomar kunde plocka bär - men icke.

Jag tog vården som ett exempel då man läst om vilka konstiga val de gör; anställer en massa chefer med höga löner medans det är brist på sjuksköterskor då dessa har låga löner. Istället för att göra om systemet så lär de vilja få in färdigutbildade från utlandet - för samma eller lägre lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in