2023-05-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Då folk inte tar dessa enkla jobb så måste de ta in personal. Bygg och lastbilschaufförer är en sak, men tycker att sommarjobbande ungdomar kunde plocka bär - men icke.

Jag tog vården som ett exempel då man läst om vilka konstiga val de gör; anställer en massa chefer med höga löner medans det är brist på sjuksköterskor då dessa har låga löner. Istället för att göra om systemet så lär de vilja få in färdigutbildade från utlandet - för samma eller lägre lön.

Så istället för att förändra systemet så underlättar man för företag som driver ner lönerna genom att anställa utländsk arbetskraft?

Det finns många i Sverige som vill ha ett jobb men inte har råd att flytta närmare jobbtillfällen pga av hyreshöjningarna eller pendla pga drivmedelspriserna.

Hur känner du som SDare inför det här, är du nöjd?
Citera
2023-05-12, 13:10
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Så istället för att förändra systemet så underlättar man för företag som driver ner lönerna genom att anställa utländsk arbetskraft?

Det finns många i Sverige som vill ha ett jobb men inte har råd att flytta närmare jobbtillfällen pga av hyreshöjningarna eller pendla pga drivmedelspriserna.

Hur känner du som SDare inför det här, är du nöjd?
Jag känner inte till detaljerna så kan jag inte uttala mig angående lönerna. Jag hoppas förstås att alla får samma ingångslön så utländska och svenska arbetstagare söker på samma villkor samtidigt som företagen har tillgång till all personal de behöver.

Du som vänsterbliven har tagit in 1 miljon bidragstagare som förstör vårat land; jag antar att du är nöjd?
Citera
2023-05-12, 13:31
Regeringens besked: Ny enhet för högkvalificerad arbetskraftsinvandring

Citat:
En ny enhet för internationell rekrytering av arbetskraft med fokus på högkvalificerad arbetskraft. Det presenterade regeringen på fredag morgon.Det ska vara enkelt att ansöka om arbetstillstånd och det ska gå snabbt att få besked, säger migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) vid en pressträff.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...aftsinvandring

Maria Malmer Stenergard (M): ”Sverige ska ha ’rätt’ invandring”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...tt-invandring/
Citat:
Regeringen vill ändra ”snabbspår” för arbetskraftsinvandring
Senast redigerad av explorers 2023-05-12 kl. 13:58.
Citera
2023-05-12, 13:42
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Då folk inte tar dessa enkla jobb så måste de ta in personal. Bygg och lastbilschaufförer är en sak, men tycker att sommarjobbande ungdomar kunde plocka bär - men icke.

Finns väl gott om ungdomar som både plockar och säljer jordgubbar? Om de inte vill plocka andra bär lär det vara en löne- och arbetsmiljöfråga.
Citera
2023-05-12, 13:43
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Finns väl gott om ungdomar som både plockar och säljer jordgubbar? Om de inte vill plocka andra bär lär det vara en löne- och arbetsmiljöfråga.
Tydligen inte gott nog eftersom de måste flyga in personal från Thailand.
Citera
2023-05-12, 13:45
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Tydligen inte gott nog eftersom de måste flyga in personal från Thailand.

Ja, för lönerna är bra för en thailändare, men inte värdiga för någon som bor i Sverige.
Citera
2023-05-12, 14:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...aftsinvandring

Målet är att främja internationell kvalificerad arbetskraft och underlätta processen för företag med återkommande arbetskraftsbehov från tredje land.

Va innebär detta? Att fler jobb kommer försvinna till folk från låglöneländer?

Åkerierna, naturbruket, i viss mån byggbranschen har ju sedan länge "outsourcat" arbetstillfällen i Sverige till utländska aktörer för att slippa betala svenska löner.

Är det bra att regeringen nu underlättar detta?
Va gör SD?
Va finns det för positivt med detta, förutom att företag som skövlar svenska skogaroch gruvor inte behöver anställa lokalbefolkning eller låta pengarna vara kvar i landet efter att marken surnat eller naturresurserna är slut?
Sd är väl med på detta.
Detta avser kvalificerad personal vad jag förstod av texten eller?
Sådan vi inte har eller kan få på kort sikt.
Är viktigt att få in utländsk bemanning där svensk saknas.
Inte ens byggbranschen hade vi inte klarat oss utan denna bemanning av t ex polacker och litauer.
Men jag undrar om deras övriga politik kan få ner antalet arbetskraftsinvandrare till en acceptabel nivå då den är skrämmande hög
Citera
2023-05-12, 14:38
Medlem
Citat:
Jag känner inte till detaljerna så kan jag inte uttala mig angående lönerna. Jag hoppas förstås att alla får samma ingångslön så utländska och svenska arbetstagare söker på samma villkor samtidigt som företagen har tillgång till all personal de behöver.

Du som vänsterbliven har tagit in 1 miljon bidragstagare som förstör vårat land; jag antar att du är nöjd?

Självklart handlar det om att företagen inte vill betala svenska löner.
Varför tror du annars dom flyger in Thailändare som länsar svenska skogar åt dom?

Pengarna och resurserna ska tydligen ut ur Sverige till varje pris.

Du svarade inte på frågan, är du som SDare nöjd med detta?
Citera
2023-05-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Sd är väl med på detta.
Detta avser kvalificerad personal vad jag förstod av texten eller?
Sådan vi inte har eller kan få på kort sikt.
Är viktigt att få in utländsk bemanning där svensk saknas.
Inte ens byggbranschen hade vi inte klarat oss utan denna bemanning av t ex polacker och litauer.
Men jag undrar om deras övriga politik kan få ner antalet arbetskraftsinvandrare till en acceptabel nivå då den är skrämmande hög

Va är det för utländsk arbetskraft?

Är det till Amazons å Facebooks serverhallar dom fick bygga gratis på svensk mark och med skattelättnader mot att det skulle skapas arbetstillfällen?

Jag kan faktiskt inte se något positivt med detta. Du får jätteärna upplysa mig, men var snälla lite mer specifik än "arbetsmarknaden skriker efter expertis"
Citera
2023-05-12, 15:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield

Sälja jordgubbar ja, för det är ett degjobb. Men är det verkligen många ungdomar som plockar jordgubbarna?? Svenska ungdomar och unga vuxna kan inte tänka sig ett skitjobb, därför är det omöjligt att få bären plockade om det inte flygs in thailändare. Vad jag vet betalas avtalsenliga löner, däremot jobbas det säkerligen många timmar under tiden de är här.
Citera
2023-05-12, 16:40
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Pressträff kl: 11, nyhet presenteras om arbetskraftsinvandring (2023-05-04)

/Moderator
Citera
2023-05-12, 17:01
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Regeringens besked: Ny enhet för högkvalificerad arbetskraftsinvandring

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...aftsinvandring

Maria Malmer Stenergard (M): ”Sverige ska ha ’rätt’ invandring”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...tt-invandring/
Helt bedrövligt att det tagit över ett decennium att fatta detta. Nu sitter vi med en halv miljon improduktiva muslimer istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in