2023-05-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Har tittat på de flesta filmerna, men klarar knappt av att se de där två människorna Särskilt inte P.

Du måste se ned på dem för att kunna titta på dem. Det är hysteriskt att någon skulle blotta sitt kassa liv på det här sättet helt öppet och det måste du uppskatta när du kollar på dem.

20 bast, 5 barn, ingen utbildning, deltidsjobb på Coop. Hur kan du inte gapskratta?
Citera
2023-05-10, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag gick igenom en mängd klipp även om jag inte sett alla från början till slut, för några dagar sedan. I ett inlägg uppger Amanda att hon insjuknade i förlossningsdepression efter att ha fått Nelly varpå hon hos psykolog fått hjälp med intyg på att det för Noahs bästa vore lämpligast om pojken vistades på förskolan de dagar hon var hemma. När hon sedan inskolat Nelly kom beslutet att inkludera även flickan de dagar Amanda var hemma från arbetet. Hon arbetar tydligen inte full tid vilket innebär att hon en månad upplevde en särskilt "hög" lön när hon fick ut 17 000 en månad. Så situationen ter sig i mina ögon som ensamstående med psykisk ohälsa och dålig ekonomi.

Jag har själv vuxit upp i ett hem med en förälder med psykisk ohälsa och har även sett flertalet andra familjer med detsamma och upplever att samhället är mycket ignorant överlag. Rörande min egen ursprungliga familj är det över trettiofem år av orosanmälningar utan att några ordentliga insatser skett förutom avlastningshem när jag var i förskoleåldern (jag är då medelålders idag) och en mycket dålig fosterhemsplacering under en kort period vilket även visar på hur illa det är när allt ser "oklanderligt ut" för socialtjänsten. Det påstås till och från att de arbetar annorlunda idag vilket är skitsnack taget ur luften från människor som själva inte arbetade förr och då inte kan jämföra. Det händer fortfarande ingenting i familjer med psykisk ohälsa mer ön att föräldrar som är sjuka uppvisar det som symptom genom att de ständigt har negativa saker att säga om barnen i hushållet, skola etc. Det är ett symptom på den vuxnas mentala hälsa oavsett om det är förälder, familjehem eller skolpersonal osv då det knappast finns barn som allt är fel på och jag är ärligt talat jäkligt trött på att saker aldrig förändras.

De här kvinnorna söker hjälp och ibland hör vi även om fäder som gör detsamma innan saker går väldigt fel. De flesta föräldrar vill inte vara dåliga föräldrar men en sjukdomsbild kan göra dem allvarligt dysfunktionella och även slutligen utagerande mot barn de anser är "problematiska". Man kan jämföra med att föräldrar kan irritera sig på att barn har sönder saker eller spiller, målar på väggarna eller klipper i kläder mot att jag inte ser det som skäl att ens skälla på dem. Föräldrar och vuxna med psykisk ohälsa kan då istället överreagera och få utbrott och även tappa kontrollen över dem själva då det blir en gigantisk sak för dem. I mina ögon är det en sak kanske som ändå är oviktig i mitt liv, som inte påverkar något och som kan ersättas med något annat. För andra kan det vara en ekonomisk fråga och deras uppfattning kan vara att barnen vet bättre eller kan mer än vad som precis skett. Föräldrar i dåligt skick kan tolka det hur galet som helst, som illvilja eller något deras tålamod inte kan hantera alls.

Man måste börja förstå i samhället att föräldrar med psykisk ohälsa överlag har lägre kapacitet att sköta vardagen. Att de samtidigt arbetar behöver absolut inte innebära att de klarar sig bättre än den som är hemma på heltid. Tvärtom kan vissa uppleva att de är utsatta för större stress och fler påfrestningar i vardagslivet.(när man är hemma har man ständigt en möjlighet att kunna ladda batterierna och återhämta sig).

Det här fallet har klart och tydligt kunnat undvikits genom att fler insatser gjorts. En förälder i dåligt skick blir inte magiskt botad av utökad förskola. Att bygga nätverk kring barn är bland de viktigaste uppgifter ett samhälle har.

Psykisk ohälsa är ett brett begrepp som inte vanligtvis medför problem av den natur du beskriver, exempelvis innefattar begreppet apatiska sängliggande deprimerade mödrar, ömsinta och sköra fäder med ångestsyndrom, krigstraumatiserade vårdnadshavare med flyktingbakgrund som investerar hela sina själar i sin familj och barn, med flera. Det vanligaste är inte att föräldrar med psykisk ohälsa har negativa saker att säga om sina barn. Det vanligaste är inte att föräldrar med psykisk ohälsa överreagerar och får utbrott för småsaker. Den typ av psykiska ohälsa du beskriver låter i mina öron inte som den genomsnittlige vårdnadshavaren med psykisk ohälsa.
Citera
2023-05-10, 05:52
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi22
Gabriel och Helia är hos sin mamma efter att Gabriel vårdats två dygn på sjukhus för sina skador och Nelly och Noah är hos sin pappa.

Tack - vad skönt att höra att de lever ❤️
Vet du något mer om status på deras välmående nu? Jag tänker främst på att barnen bodde väl knappt hos dem innan?

Kan inte låta bli att fundera på hur A o P har de i häktet. Att gå från stor familj, jobb, flytt, underbar årstid, massa vloggade- till total isolering.. eller så kanske de inte har restriktioner så de kanske tillåts läsa tidningen
Citera
2023-05-10, 05:54
Citat:
Ursprungligen postat av Hippielina
Låter ju väldigt illavarslande om barnen plockats ur förskolan. Tack och lov att saker uppdagades och fick ett slut.

Vittnesförhör med P:s föräldrar (där barnen vistades tidigare iaf), den här barnvakten Tommy (vem han nu är?) m fl borde ju indikera på om misstankar om missförhållanden funnits tidigare.

Det är överlag helt obegripligt att misshandla sina barn, och om det visar sig vara sadistiska inslag med tortyr är det ju ännu mörkare. Hoppas på långa fängelsestraff. Det är ju två brottsoffer, dessutom små totalt värnlösa barn, i händerna på sina vårdnadshavare som ska stå för skydd och trygghet. Det borde rendera i åtskilliga år på kåken.

Vilka är P föräldrar? Nån som vet?
Citera
2023-05-10, 07:33
Medlem
Såg att någon i hennes kommentarsfält på instagram skrev att det gjorts flera orosanmälningar tidigare, så omgivningen måste ju haft någon slags misstanke om vad som skedde bakom stängda dörrar.
Citera
2023-05-10, 09:01
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinntimmret
Tack - vad skönt att höra att de lever ❤️
Vet du något mer om status på deras välmående nu? Jag tänker främst på att barnen bodde väl knappt hos dem innan?

Kan inte låta bli att fundera på hur A o P har de i häktet. Att gå från stor familj, jobb, flytt, underbar årstid, massa vloggade- till total isolering.. eller så kanske de inte har restriktioner så de kanske tillåts läsa tidningen

Det finns ju olika slags restriktioner, vanligt är ju att man ibörjan av en förundersökning inte tillåts kontakta någon och i vissa fall inte har tillgång till medier (TV, radio, dagstidning).
I detta fall kanske det inte finns någon risk att mgm hotar vittnen, förmår anhöriga att förstöra bevis eller liknande så jag skulle bli förvånad om de har kontaktrestriktioner någon längre tid och restriktioner ang media ser jag ingen anledning till åklagaren att sätta.
Citera
2023-05-10, 09:10
Medlem
Vad jag har hört ska dom ha fulla restriktioner. Men om det är fallet det vet jag inte riktigt
Citera
2023-05-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamiapappapia
hon är mamma till dem. Se hennes insta och tiktok. Dem hade börjat med varannan helg

Hon har en låst tiktok va ? Hittar inte henne! Vad söker man på ?
Citera
2023-05-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamiapappapia
Bilden på A insta från 31 mars har den lilla tjejen, p dotter, en blåtira.

Det stämmer . Hela hennes vänstra öga har fått sig en smäll.
Citera
2023-05-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Man ser även något som ser ut som ett stort blåmärke precis under skjortärmen på höger arm.

Jaaa ! 🥲 det ser ut som dom blivit bundna i handlederna 🥲🥲
Citera
2023-05-10, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Jaaa ! 🥲 det ser ut som dom blivit bundna i handlederna 🥲🥲
Vad faaaan är det här för sjuka jävlar egentligen?!?!

Svenskar i lilla jävla Kungsör!

Måtte lagstiftningen skärpas rejält för sån här jävla skit och måtte soc få bättre befogenheter!
Citera
2023-05-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homelocker
Du måste se ned på dem för att kunna titta på dem. Det är hysteriskt att någon skulle blotta sitt kassa liv på det här sättet helt öppet och det måste du uppskatta när du kollar på dem.

20 bast, 5 barn, ingen utbildning, deltidsjobb på Coop. Hur kan du inte gapskratta?
Med tanke på vad de gjort mot barnen.
Därför har jag svårt att se dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in