2023-05-03, 18:27
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Att Sverige skulle lämna EU skulle medföra flera nackdelar, både ekonomiska och politiska.

Som exempel, säkerhetspolitiska konsekvenser: EU-samarbetet innebär också ett närmare samarbete kring säkerhetspolitik och försvar. Ett utträde ur EU skulle kunna påverka Sveriges samarbete med andra EU-länder kring säkerhetspolitiska frågor och försvaret av Europa.

Andra faktorer som kan påverkas av ett svenskt utträde från EU är exempelvis forskning och utbildning, arbetsmarknad och arbetsrätt, miljö och klimat och mycket mer.

Jag ser gärna att vi går över till euro så fort som möjligt.

Finns en hel del fördelar så som ,

Förenkla handeln

Euron är den valuta som används i de flesta EU-länderna. Om Sverige skulle införa euron skulle det förenkla handeln med andra EU-länder, eftersom företag och konsumenter inte längre skulle behöva byta valutor när de handlar över gränserna. Det skulle också minska kostnaderna för valutaväxling och därmed sänka handelskostnaderna.

Större stabilitet

Euron är en relativt stabil valuta, vilket kan ge ökad stabilitet för den svenska ekonomin. Genom att använda euron som valuta skulle Sverige bli mindre sårbar för valutasvängningar och riskerna för spekulation mot kronan skulle minska.

Ökad investeringsvilja
Att använda euron skulle kunna öka investeringsviljan i Sverige, eftersom det skulle göra det enklare och mindre riskfyllt för utländska investerare att placera sina pengar i svenska företag och industrier.

Ökad transparens
Att införa euron skulle göra det lättare att jämföra priser och kostnader i Sverige med andra EU-länder, eftersom valutan skulle vara densamma. Det skulle öka transparensen på den svenska marknaden och underlätta för konsumenter och företag att göra välgrundade beslut.
M.m.
Grym analys!

Vad tycker du: är EU värdefullt för Sverige? Om det är värdefullt, hur mycket skulle Sverige mista genom att inte vara med i EU?

Notera att jag inte frågade efter kostnaden att lämna EU. Bara vad det kostar att vara utanför EU som Norge och Schweitz är.

Jag kanske låter hård i min frågeställning. Men att lämna EU är en engångskostnad. Medan att vara utanför är något som rullar på. Om du förstår vad jag menar.
Citera
2023-05-03, 18:30
Medlem
Pungpuckels avatar
Kul när man påstår att folkviljan är för EU.
Underlaget: En folkomröstning för 28 år sedan.

Men Europa har förändrats ganska kraftigt under 28 år, är det inte dags att revidera en aning?? Neeej.. säger de kroknästa, ni skrev ju under här hehehe...
Citera
2023-05-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ja. Precis det är också därför de har typ 0,1 procent av rösterna
Man vill inte ha tänkande väljare, därför slutade sossarna sterilisera de svagsinta och gjorde dem till väljare istället, det är därför 7-klövern blomstrar
Citera
2023-05-03, 18:33
Medlem
XEXXE69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så, det skulle inte hända utan EU? Skulle tvärtom bli betydligt mer sådant, då människor skulle bli fattigare.
=
Macron och EU pappersvändare skulle sabotera Frankrike även i framtiden? A ok.
Citera
2023-05-03, 18:34
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Du har fel inställning till EU. Du är allt för skeptisk lagd….

Kom ihåg! Att som enkel samhällsmedborgare har du inte speciellt mycket att säga till om varken om vi är med i EU eller står utanför.

Se bara våra svenska politiker, de skrämmer mig iaf allra mest.

Deras största intresse är att sko sig själva.
Om det finns oro att politiker skor sig i Sverige, vad blir då oron att EU-kommissionärer skor sig på EU?

Ingen insyn, ingen medial granskning på djupet.

EU är inte bra ur detta hänseende heller. Om makten är på lokal nivå finns en sportslig chans att den kan granskas av myndigheter som ombudmannamyndigheterna och med media.

Lyfter vi detta över nationell nivå: vem/vad granskar EU? Vilka motverkande makter finns att granska EU?
Citera
2023-05-03, 18:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Problemet är att det skulle göra Sverige känsligt och utelämnat ekonomiskt under en lång tid framöver.
Eu kommer kanske pressa Sverige på olika sätt om vi gå ur i framtiden.

Det bästa vore ju om man kunde förändra EU från insidan och minska dess makt på medlemsländer.
Det tror jag är absolut lättast politiskt.
Att går ur är i det närmaste omöjligt.

Behövs en nationell resning i EU där länderna i högre grad blir självbestämmande, samt blir mindre beroende av energi och matproduktion.

Just nu har vi extremt sårbara samhällen som är för beroende av omvärlden.
Blir vi mindre beroende av bas saker så tror jag även ekonomin blir stabilare, skiter det sig någon annanstans så dras andra i mindre grad med.
Går omvärlden bra så är det mycket lättare för ett enskilt land att resa sig.

Ju fler som lämnar desto mindre "problematiskt" är det att stå utanför.

Jag tror att EU redan passerat sin medelålder och inom en inte allt för avlägsen framtid kommer vara något folk läser om i historieböckerna. Tror inte att Sverige kommer vara näst på tur att lämna men när tillräckligt många lämnat kommer inte de vanliga argumenten för att stanna kvar längre ha någon som helst tyngd ens i den mest oinsatta hjärnan.

Tyskland har länge varit EUs starkaste ekonomi men i och med Ryssland/Ukraina-krisen faller det landet som en sten (Tyskland utan gas från Ryssland kommer att vara tillbaka på 70-talsnivå inom ett par år.). Det finns bara två EU-länder som har tillräckliga och hållbara geografiska förutsättningar för att kunna vara helt självförsörjande (Frankrike och Sverige.) och så som utvecklingen i världen ser ut just nu är det kanske läge för Sverige och svenskarna att börja se om sitt eget i stället för att försöka skopa vatten ur ett sjunkande skepp som sprungit läck på så många ställen att det är mer i det våta än det torra...

Den globala utvecklingen är betydligt mer komplex och på väg in ett paradigmskifte vi inte sett motsvarigheten till sedan WWII tog slut och tids nog är det bara att gilla läget och börja anpassa sig efter en föränderlig värld. Den som lever får se, men jag sätter inget hopp över huvud taget till EU som hållbart i och med "kollapsen av hela globaliseringsprojektet" som sker just nu och går i allt snabbare takt.

Allt är temporärt och även detta kommer att gå över...
Citera
2023-05-03, 18:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du har fel inställning till EU. Du är allt för skeptisk lagd….

Kom ihåg! Att som enkel samhällsmedborgare har du inte speciellt mycket att säga till om varken om vi är med i EU eller står utanför.

Se bara våra svenska politiker, de skrämmer mig iaf allra mest.

Deras största intresse är att sko sig själva.
Du tänkte att de ska få fortsätta med det genom EU och att även andra politiker som vi inte ens kan välja, också ska göra det, förutom att de ska pumpa in mer folk här tills man utarmat landet.

För att förhindra att de som inte själva vill gå i träldom, protesterar, ska man fortsätta att bestämma vilka lagar vi ska stifta och vilka vi ska få rösta på, så de politiker du själv påstår du blir skrämd av, får sitta för evigt.
Låter inte direkt lysande.

Har du några idéer hur vi skulle kunna bli friare under EU och minska deras makt över landet. Eller är det liksom inte något du eftersträvar egentligen, utan väljer hellre ett hårdare tryck mot befolkningen från unionen.
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-03 kl. 18:44.
Citera
2023-05-03, 18:51
Medlem
DaEzzs avatar
De senaste årens utrikes och säkerhetspolitiska utveckling i vår omvärld har med önskvärd tydlighet visat att "alliansfri" betyder sårbar och "neutral" betyder ensam.

Små länder som Sverige är inte bara ekonomiskt utan existentiellt sårbara inför yttre hot. Man kan önska att det inte vore så, men det är så.

Att Åkesson sedan driver en stendöd fråga dvs Swexit trots att han inte ens har stöd för det bland sina egna väljare (bara en tredjedel av SD´s väljare vill lämna EU)....ja, vad kan det bero på när det kommer från någon dvs Åkesson själv, som ju inte kunde välja mellan Putin och Biden när han fick frågan?

Hela SD är nedlusat med Putinvurmare och potentiella Quislingar, Åkesson personligen är spelmissbrukare och pillerknaprare dvs en säkerhetsrisk och det finns skäl att se över vart hans verkliga lojaliteter ligger.
Citera
2023-05-03, 18:55
Avstängd
EU är numera vänsterextremt. Alltså Fascister och inte konstigt varför de helt plötsligt vill styra allt för alla länder.

EU baserades på något helt annat kring handel.

Så ja antingen får vi Vänsterextremt Fascistiska som styr from EU oavsett vad vi röstar för här, eller går ur skiten och får kontroll på landet och Demokratin igen.

Vänsterextrema har förstört Europa nog nu med sin Feminism och Fascism.
Citera
2023-05-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Små länder som Sverige är inte bara ekonomiskt utan existentiellt sårbara inför yttre hot. Man kan önska att det inte vore så, men det är så.

Du har fallit fullt ut för indoktrineringen.
Sverige är inte ett litet land. Speciellt inte inom EU, utan snarare ett av dom större till ytan. Befolkningsmässigt lite glesare, men vem fasen behöver ett land som är som en sardinburk?
Citera
2023-05-03, 19:34
Medlem
Aakerbocks avatar
Jag kan bara komma på en fördel med att vi gick med i den där fina unionen (=EU). Det är att olivoljan blev billigare.....
Skyll inte på mig....jag röstade NEJ!
Citera
2023-05-03, 19:35
Medlem
Vi kommer aldrig att lämna EU. Vi är en exportnation. Så länge vi är nettogivare kan vi styra och ställa dock, vill vi inte ha kvotflyktingar från EU så tackar vi bara nej. Inte mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in