Citat:
Ursprungligen postat av
Mister-Twister
Hej.
Jag kommer, med allra största sannolikhet, bli hemlös inom den närmaste tiden och försöker klura ut hur jag ska lösa livspusslet när det väl sker. Jag har en del grejer i min ägo som kan hjälpa mig bl.a. tält, stormkök och liknande. Min tanke och önskan är att kunna ha ett camp/tältplats i skogen som jag kan gömma med en pressening och lämna ostört under dagen när jag ger mig in mot centrum för att ordna med mat osv.
Är det möjligt att ha ett mer "permanent boende" i skogen eller blir man anmäld och/eller bortkörd? Vilket område omkring Göteborg bör jag söka mig till för att detta ska vara möjligt? Övriga tips om hur man klarar av livet som hemlös mottages med glädje!
Må bäst
Jobbigt, har du haft kontakt med socialen?
Om inte- ta kontakt med dom i första hand och förklara läget.
Mitt första tips egentligen är - härbärge! Det finns i alla större städer. Där kan man (oftast) duscha tvätta få frukost ladda telefon gå på toa osv. Så det är mitt första råd.
Men- om du ändå skulle behöva/eller vill- bo ute ett tag, så är mitt tips att skaffa ett gymkort- så du kan duscha, gå på muggen, ladda telefonen, basta och kanske fördriva ett par timmar på gymmet regniga och kalla dagar. Och fylla på vattenflaskor.
Ta kontakt med stadsmissionen i Göteborg för att få hjälp med mat och kläder. Vissa har även tvättmaskin, alternativt kan de hänvisa till vart man kan tvätta. De brukar även ha fri frukost/ och fri lunch, ladda telefon, och gemensamt umgänge på dagarna typ 8-12 också.
Min mamma har nyligen varit hemlös i över 1 år och hon var på härbärget 19-08. Sen gick hon till missionen(själva stället för hemlösa hette något speciellt, men tror det är missionen som driver stället) där hon var 8-12. Sen gick hon till soc/kommunhuset/solade på stranden om bra väder, ringde samtal, osv till 17- då gick hon till gymmet och bastade/duschade/laddade telefon, sen till härbärget kl 19 igen.
De brukar även kunna hjälpa till med att ta kontakt med soc/ myndigheter osv också.
Även kyrkan kan hjälpa med kontakt med soc, mat kläder osv men det är vanligt att de samverkar med stadsmissionen.
Utöver soc, tvättande, duschande, vatten, mat och toalett så är ett stormkök såklart bra, som du säger, vattentätt tält, osv.
På din fråga om man ”får” tälta på en plats en längre tid- så har jag ingen aning.
Morsan valde ibland att inte va på härbärget för hon ville va ifred och slippa flytta på sig hela tiden- och då tältade hon ibland på samma plats ett tag, sen bytte, stannande, och bytte, osv , och jag vet inte vad anledningen var, om det var för att hon va tvungen-eller om hon bara ville ha miljöombyte.
Juste- en cykel är bra att ha.
Dels för att kunna ta sig fram enklare, men även för att kunna packa på cykeln för att slippa bära.
Hoppas allt löser sig för dig, det gör det alltid till slut- det gäller bara att inte ”försvinna in i mängden” och att ha tålamod, kontakta soc och stadsmissionen gång på gång o visa att du finns och att du vill ha hjälp lixom. Vara lyhörd.
Vet ingenting om din situation för övrigt om du jobbar osv - men om inte - så kanske du skulle se till att skaffa nåt slags jobb och söka bostad under tiden, parallellt med soc osv- för att öka chanserna till att det ska gå fort.
Se till att inte vara blöt för länge, speciellt inte om fötterna.
Googla typ ”hemlös Göteborg” eller något i förebyggande för att se vad det finns för möjligheter.
Kortfattat- härbärge, soc, stadsmissionen, kyrkan, gymkort, försvinn inte in i mängden, be om hjälp, ta hjälpen, håll dig torr och varm. Och ren. Glöm inte att ladda telefonen och dricka ordentligt med vatten.
Jag håller tummarna. Du klarar detta!