• 1
  • 2
2023-05-02, 09:53
Medlem
Hej.
Jag kommer, med allra största sannolikhet, bli hemlös inom den närmaste tiden och försöker klura ut hur jag ska lösa livspusslet när det väl sker. Jag har en del grejer i min ägo som kan hjälpa mig bl.a. tält, stormkök och liknande. Min tanke och önskan är att kunna ha ett camp/tältplats i skogen som jag kan gömma med en pressening och lämna ostört under dagen när jag ger mig in mot centrum för att ordna med mat osv.

Är det möjligt att ha ett mer "permanent boende" i skogen eller blir man anmäld och/eller bortkörd? Vilket område omkring Göteborg bör jag söka mig till för att detta ska vara möjligt? Övriga tips om hur man klarar av livet som hemlös mottages med glädje!
Må bäst
Citera
2023-05-02, 10:06
Vill du bli hemlös?

Du lär bli bortkörd om folk ser ditt camp.
Bodde i Pilegården några år och då var det ett gäng som bodde i tält/camp i någon dunge där i säkert över ett halvår utan att bli bortkörda iofs.
Citera
2023-05-02, 10:20
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Twister
Hej.
Jag kommer, med allra största sannolikhet, bli hemlös inom den närmaste tiden och försöker klura ut hur jag ska lösa livspusslet när det väl sker. Jag har en del grejer i min ägo som kan hjälpa mig bl.a. tält, stormkök och liknande. Min tanke och önskan är att kunna ha ett camp/tältplats i skogen som jag kan gömma med en pressening och lämna ostört under dagen när jag ger mig in mot centrum för att ordna med mat osv.

Är det möjligt att ha ett mer "permanent boende" i skogen eller blir man anmäld och/eller bortkörd? Vilket område omkring Göteborg bör jag söka mig till för att detta ska vara möjligt? Övriga tips om hur man klarar av livet som hemlös mottages med glädje!
Må bäst
Jobbigt, har du haft kontakt med socialen?
Om inte- ta kontakt med dom i första hand och förklara läget.
Mitt första tips egentligen är - härbärge! Det finns i alla större städer. Där kan man (oftast) duscha tvätta få frukost ladda telefon gå på toa osv. Så det är mitt första råd.
Men- om du ändå skulle behöva/eller vill- bo ute ett tag, så är mitt tips att skaffa ett gymkort- så du kan duscha, gå på muggen, ladda telefonen, basta och kanske fördriva ett par timmar på gymmet regniga och kalla dagar. Och fylla på vattenflaskor.
Ta kontakt med stadsmissionen i Göteborg för att få hjälp med mat och kläder. Vissa har även tvättmaskin, alternativt kan de hänvisa till vart man kan tvätta. De brukar även ha fri frukost/ och fri lunch, ladda telefon, och gemensamt umgänge på dagarna typ 8-12 också.
Min mamma har nyligen varit hemlös i över 1 år och hon var på härbärget 19-08. Sen gick hon till missionen(själva stället för hemlösa hette något speciellt, men tror det är missionen som driver stället) där hon var 8-12. Sen gick hon till soc/kommunhuset/solade på stranden om bra väder, ringde samtal, osv till 17- då gick hon till gymmet och bastade/duschade/laddade telefon, sen till härbärget kl 19 igen.
De brukar även kunna hjälpa till med att ta kontakt med soc/ myndigheter osv också.
Även kyrkan kan hjälpa med kontakt med soc, mat kläder osv men det är vanligt att de samverkar med stadsmissionen.
Utöver soc, tvättande, duschande, vatten, mat och toalett så är ett stormkök såklart bra, som du säger, vattentätt tält, osv.
På din fråga om man ”får” tälta på en plats en längre tid- så har jag ingen aning.
Morsan valde ibland att inte va på härbärget för hon ville va ifred och slippa flytta på sig hela tiden- och då tältade hon ibland på samma plats ett tag, sen bytte, stannande, och bytte, osv , och jag vet inte vad anledningen var, om det var för att hon va tvungen-eller om hon bara ville ha miljöombyte.
Juste- en cykel är bra att ha.
Dels för att kunna ta sig fram enklare, men även för att kunna packa på cykeln för att slippa bära.
Hoppas allt löser sig för dig, det gör det alltid till slut- det gäller bara att inte ”försvinna in i mängden” och att ha tålamod, kontakta soc och stadsmissionen gång på gång o visa att du finns och att du vill ha hjälp lixom. Vara lyhörd.
Vet ingenting om din situation för övrigt om du jobbar osv - men om inte - så kanske du skulle se till att skaffa nåt slags jobb och söka bostad under tiden, parallellt med soc osv- för att öka chanserna till att det ska gå fort.
Se till att inte vara blöt för länge, speciellt inte om fötterna.
Googla typ ”hemlös Göteborg” eller något i förebyggande för att se vad det finns för möjligheter.
Kortfattat- härbärge, soc, stadsmissionen, kyrkan, gymkort, försvinn inte in i mängden, be om hjälp, ta hjälpen, håll dig torr och varm. Och ren. Glöm inte att ladda telefonen och dricka ordentligt med vatten.
Jag håller tummarna. Du klarar detta!
Citera
2023-05-02, 10:26
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Vill du bli hemlös?

Du lär bli bortkörd om folk ser ditt camp.
Bodde i Pilegården några år och då var det ett gäng som bodde i tält/camp i någon dunge där i säkert över ett halvår utan att bli bortkörda iofs.

Zigenare säkert. Det är rasistiskt att köra bort dessa nämnligen.

OnT:

Vill du vara ifred både från människors blickar och från myndigheter så skall du välja en plats där folk inte går särskilt ofta helt enkelt, dels för att undvika att bli sedd men också för att inte "störa" någon.

Större dungar nära motorvägen eller liknande är ett bra tips till exempel. Sämsta tänkbara är ställen som Skatås eller liknande.

Skog i och runt industriområden kan funka med.

Var ett gäng gubbar som bodde i en dunge på Majorna-sidan av Älvsborgsbron uppe på berget där vägen cirklar runt. De var kvar där ett bra tag. Om jag minns rätt så sprack det pga att folk såg deras tvättlinor med kläder från bilfönstret till slut.
Senast redigerad av TheJacket 2023-05-02 kl. 10:29.
Citera
2023-05-02, 10:31
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Twister
Hej.

Må bäst
En fråga (frivilligt att svara )
Hur vart du hemlös?
Citera
2023-05-02, 11:04
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Zigenare säkert. Det är rasistiskt att köra bort dessa nämnligen.

OnT:

Vill du vara ifred både från människors blickar och från myndigheter så skall du välja en plats där folk inte går särskilt ofta helt enkelt, dels för att undvika att bli sedd men också för att inte "störa" någon.

Större dungar nära motorvägen eller liknande är ett bra tips till exempel. Sämsta tänkbara är ställen som Skatås eller liknande.

Skog i och runt industriområden kan funka med.

Var ett gäng gubbar som bodde i en dunge på Majorna-sidan av Älvsborgsbron uppe på berget där vägen cirklar runt. De var kvar där ett bra tag. Om jag minns rätt så sprack det pga att folk såg deras tvättlinor med kläder från bilfönstret till slut.

Haha hur kunde du gissa rätt?

Men Sisjön/Askim har rätt bra ställen, kanske.
Alltså den sunkiga delen av Askim. Givetvis inte bland överklassens villor.
Citera
2023-05-02, 11:08
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Haha hur kunde du gissa rätt?

Men Sisjön/Askim har rätt bra ställen, kanske.
Alltså den sunkiga delen av Askim. Givetvis inte bland överklassens villor.

Haha ja, nästan så att fördomar finns av en anledning .
Citera
2023-05-02, 11:51
Medlem
sebastian66s avatar
Hur kan det komma sig att du kommer att bli hemlös? Har du inget arbete du kan hitta en lägenhet. Det bästa är att du kan köpa en husvagn. Sedan kanske du kan ställa upp en husvagn på en camping. Man kan inte leva seriöst ute i skogen Det kan vara svårt att tvätta kläder och duscha till exempel.. Sedan kan du komma och massa luffare och Zigenare och köra dig i röven. Kan du inte ta kontakt med dina föräldrar? Du kanske kan berätta hur gammal du är? Har du ingen flickvän du kan flytta till? Det borde finnas möjligheter för att lösa detta.
Citera
2023-05-02, 12:03
Medlem
Se till att få tag på bra amfetamin så du orkar drifta
Citera
2023-05-02, 12:47
Medlem
CalzoneItalias avatar
Finns ju härbärgen i Gbg där man får en filt o grejer och kan sova på madrass. Sen får dom käk också.
Citera
2023-05-02, 13:05
Medlem
Rocinhas avatar
Om du har råd, köp en bil att bo i. Helst en skåpbil.

Finns billiga ute på Blocket, visserligen med en del motorfel, för runt 10,000 - 20,000 kr.

De kan man enkelt bo i. Den behöver inte rulla.
Massvis med folk väljer att bo i dom, det kallas för "vanlife".
Sök "vanlife renovation" på YouTube för att se hur de bygger om bilarna enkelt och billigt.

Går att renovera de riktigt bra för under 5000kr.
Bygg om med plywood inuti så har du ett litet kök, en säng, osv...

Allt som allt kan du köpa det för runt 15,000 - 25,000. Med bra isolering.

Så om du har så mycket pengar, skaffa en bil.

Här har vi en för 21,500. Såklart prutar man, ner till 17,500 kanske.

https://www.blocket.se/annons/gotebo...05hk/108479213

VW Caddy är en bra bil att bygga om. Kolla på YouTube, "VW Caddy vanlife", massvis med folk som bor i dem. Få inspiration av hur de kan se ut. Kostar inte mycket att bygga om. Riv bort gamla golvet osv, lägg in isolering i väggarna och taket, in med lite plywood, bygg en sängram och lägg madrass på.

Kan få ihop allt, med den bilen jag länkade ovan, för runt 27,000 kr. Prutar man på bilen ner till runt 17,500kr kan du komma undan med rubbet för under 25,000kr.

Exempel på hur det kan se ut efter renovering:
https://youtu.be/xEGTtdSXqN0

Duscha kan du göra på gym/badhus.
Eller med en vattenflaska bara.
Toaletter finns överallt i restauranger m.m.
Men ha en campingtoa i bilen för nödfall.

Det är inte så svårt. Massvis med folk lever så. De reser även runt hela europa.

Du behöver ingen lyxig sån bil. Ha den så billig som det bara går. Tak över huvudet är viktigast.

Med en bil har du iaf privacy och frihet. Hade utan tvekan valt det över något gemensamt boende med folk du inte känner, som ofta har problem.
Senast redigerad av Rocinha 2023-05-02 kl. 13:24.
Citera
2023-05-02, 13:36
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Fitness 24/7 har öppet dygnet runt om man har kort, dock vet jag att de kör en irriterande ljudsignal om man är där på natten (på vissa anläggningar), detta är troligen någonting som de har hittat på för att göra livet obekvämt för de hemlösa.

Till alla som skriver tips så tror jag att ni ska veta att soc och diverse moralkärringar läser här inne. Precis som med gubbarna som hängde tvätt så lär de skicka dit myndighetspersoner och köra bort de hemlösa. Det bästa kanske är att homesteada en övergiven industrilokal genom att knäcka upp någon dörr? Sen kan man ju spika dit lite reglar och hänga på ett hänglås dit man själv har nyckeln, så man får vara i fred. Då har man ju ett eget "hem" även om det saknas el och rinnande vatten. Vatten kan man ha på gymmet och el till att ladda mobilen (som sagt) kan man också nalla på gymmet.

Det stora problemet är mat för de som inte har någon inkomst. De flesta containrar är låsta för att de inte vill ha folk som dumpstrar, det är i och för sig förståeligt mtp att sopbilarna annars kan mala folk till döds av misstag. Om man har en bra relation till sin lokala ICA-handlare kanske man kan få lite utgånget bröd och annan mat som inte går att sälja. Lidl bör man nog undvika eftersom de har blivit ertappade med att förgifta mat som de hemlösa fick.

Amfetamin och andra droger bör man dock undvika eftersom det är dyrt, har man ont om pengar så är det bättre att man lägger det lilla man har på konserver som går att äta direkt ur bruk. Då får man så många kalorier som man behöver för att överleva. En sked som är lätt att diska bör man ha med sig över allt, det brukar man kunna komma över på second hand men man kan ibland komma över någon plastsked hos vissa gatukök.

Glöm inte hygienen! Åtminstone tänderna bör vårdas då man annars kan få tandtroll och liknande. Att duscha någon gång ibland gör en fräsch och det kan vara värt att göra sig det extra besväret. Använd gärna ett hänglås där du låser in andra grejer om du duschar på gym.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in