• 1
  • 2
2023-05-01, 13:38
Medlem
https://www.svd.se/a/P4eBWp/handelsb...ang-till-swish

Folk som tror att myndigheter inte kan sätta en jävla massa käppar i hjulet för bitcoins utveckling och tillgänglighet borde vakna upp.

För det är precis såhär det kommer se ut om man på allvar börjar ta tag i hårdhandskarna.
Alla som sysslar med kryptovalutor kommer bli bannade från banken.

Precis som många gånger förr hänvisar man i safellos fall till att krypto används till illegal verksamhet.

Har bara användt Safello nån gång men förstår ju det tar mycket längre tid nu när man måste göra banköverföring. 2 dagar om det är olika banker.

Men är det inte konstigt att det är först nu det sker? Safello har ändå hållit på i många år
Citera
2023-05-01, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf

Folk som tror att myndigheter inte kan sätta en jävla massa käppar i hjulet för bitcoins utveckling och tillgänglighet borde vakna upp.

För det är precis såhär det kommer se ut om man på allvar börjar ta tag i hårdhandskarna.

Precis som många gånger förr hänvisar man i safellos fall till att krypto används till illegal verksamhet.

Har bara användt Safello nån gång men förstår ju det tar mycket längre tid nu när man måste göra banköverföring. 2 dagar om det är olika banker.

Men är det inte konstigt att det är först nu det sker? Safello har ändå hållit på i många år

Ja men varför lägger dom inte bara ner sin verksamhet då om dom ändå inte vill att folk skall handla eller köpa kryptovaluta då. Jag har också använt Safello vid ett par tillfällen för några år sedan innan "man visste bättre" men dom är ju oavsett alldeles för "dyraaa". Finns bra många andra tjänster som tar mindre avgifter för sådant.
Citera
2023-05-01, 13:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

När krypto används som betalningsmedel så är det ju i 99% av fallen någonting illegalt.
Vilka legala konsumtionsvaror brukar folk köpa för kryptovaluta? Inga.

I stort sett kan man säga att krypto bara används för illegala transaktioner, eller ren ekonomisk spekulation.
Inget av dem är önskvärda, vilket oundvikligen kommer att leda till att de förbjuds/görs omöjliga.
Citat:
"Lagstiftningen måste hinna ikapp".
Byråkratins kvarnar maler långsamt.
Citera
2023-05-01, 14:16
Medlem
Localbitcoin och paxful förra året.
Coinex blev bannade i USA i år.
Safello blir avstängda från swish.

Möjligt man börjat dra åt skruvarna nu.
Btcx ligger väl risigt till dom också kan jag tänka mig.
Citera
2023-05-01, 15:13
Medlem
JustZlatans avatar
Pengar har väl alltid används till kriminell verksamhet. Dessutom har alla svenska banker också hållit på med kriminell verksamhet.
Citera
2023-05-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Pengar har väl alltid används till kriminell verksamhet. Dessutom har alla svenska banker också hållit på med kriminell verksamhet.

Skillnaden är att dem får hålla på, så länge dem inte blir upptäckta av grävande journalister/läckor.
Citera
2023-05-01, 16:33
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Localbitcoin och paxful förra året.
Coinex blev bannade i USA i år.
Safello blir avstängda från swish.

Möjligt man börjat dra åt skruvarna nu.
Btcx ligger väl risigt till dom också kan jag tänka mig.
Btcx följer väl numera(sedan något år eller två) KYC dvs lagen emot penningtvätt och du behöver både identifiera dig med BankID samt att de håller koll på transaktionerna av skatteskäl.
Så de lär vara kvar även om de tagit bort möjligheterna för Swish likt safello.
*Edit Swish fungerar visst fortfarande hos dessa men jag stötte på problem med dessa efter jag växlat över 10k med Swish.
Senast redigerad av Loekskal 2023-05-01 kl. 16:37.
Citera
2023-05-01, 17:18
Medlem
Citat:

Jag är absolut med på att det handlar om att försöka täppa till vägarna in i framför allt bitcoin. Det är bedrövligt att bankerna lagligt (?) tillåts dra undan mattan för ett företag på det här sättet.

Dock kommer dessa ansträngningar att vara fåfänga, om målet är att stoppa bitcoin och få fiatbanksystemet att överleva. Ingen av dessa två saker är möjlig i längden.

Om man tror att detta kommer att bli ett allvarligt problem framledes bör man se till att skaffa en försvarlig mängd bitcoin redan nu, medan det fortfarande är tämligen enkelt.
Citera
2023-05-01, 17:33
Bannlyst
Jag har blivit avstängd från Safello tidigare.

så nu vet dom i alla fall själva hur det känns att bli avstängd !
Citera
2023-05-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Jag har blivit avstängd från Safello tidigare.

så nu vet dom i alla fall själva hur det känns att bli avstängd !

Sant, det drabbade ingen oskyldig. Icke desto mindre är det bisarrt att vi tillåter bankerna att sabotera för både näringslivet och privatpersoner genom att egenmäktigt stänga ner olika konton, utan någon som helst rättslig prövning.

Bitcoiniseringen fixar detta. Ingen kan utestängas från bitcoinnätverket.
Citera
2023-05-01, 18:33
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
När krypto används som betalningsmedel så är det ju i 99% av fallen någonting illegalt.
Vilka legala konsumtionsvaror brukar folk köpa för kryptovaluta? Inga.

I stort sett kan man säga att krypto bara används för illegala transaktioner, eller ren ekonomisk spekulation.
Inget av dem är önskvärda, vilket oundvikligen kommer att leda till att de förbjuds/görs omöjliga.

"Lagstiftningen måste hinna ikapp".
Byråkratins kvarnar maler långsamt.

Jag handla mat, köpte prylar och gick på krogen för mina, och jag misstänker att det fortfarande är legalt och göra det? Drog in ca 200:- per dag.
Citera
2023-05-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Btcx följer väl numera(sedan något år eller två) KYC dvs lagen emot penningtvätt och du behöver både identifiera dig med BankID samt att de håller koll på transaktionerna av skatteskäl.
Så de lär vara kvar även om de tagit bort möjligheterna för Swish likt safello.
*Edit Swish fungerar visst fortfarande hos dessa men jag stötte på problem med dessa efter jag växlat över 10k med Swish.

Man måste väl ha bank id för att använda safello också vad jag minns, när man reggar sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in