Nu får jag säkert mothugg av en viss skribent som tycker att jag ser psykopater i varenda buske.
Men detta uttalande av Am*ns mentor är ändå rätt talande (aktbilaga 145 s.433):
Citat:
M*lin ombeds beskriva Am*n
M*lin berättar att Am*n har visat ett starkt ledarskap i klassen och han uppfattades som enormt obehaglig och olustig.
Han använde sig av ett ledarskap genom härskarteknik.
Han har även själv berättat att han nyttjar just härskarteknik för att nå dit han vill.
Han har utvecklat ett sätt att kontrollera andra personer utan att de ibland ens var medvetna om det.
Många uppfattade Am*n som karismatisk och självständig, han var retorisk stark.
Han kunde ibland försöka att förråda någon, för att höja sig själv.
Han älskade att höra sin röst
Men M*lin beskriver det som att stämningen utan Am*n i klassrummet var lugn och harmonisk men när Am*n klev in i klassrummet så ändrades det.
Folk var rädda för honom och ingen sa emot.
M*lin berättar att hon tidigt identifierade Am*n som oerhört obehaglig med psykopatiska drag. M*lin säger att Am*n är en vidrig person.
Så här säger han själv i polisförhör (aktbilaga 143 s.140, min fetning):
Citat:
FL: Dina känslor då, var det mer för nån av dom här eller?
MT: Vissa... Alltså känsl... känslor spelar egentligen ingen roll tycker jag alltså det... men sen... det där, alltså kä... alltså allt... känslorna är bara en transaktion, du vet, man kan sätta på och stänga av. Så du vet jag... Jag vet inte vad ska svara liksom.
och på s.170:
Citat:
BFL: Tycker du det är svårt och veta hur du känner? Att det är svårt och få tag i känslorna?
MT: Nej, men jag vet inte va... hur jag bör känna du vet alltså... vad ska jag känna. Samtidigt så tror jag inte heller på det här med känslor och så men... och ja... Det är min uppfattning men...
BFL: Men är inte känslor som regn, att det bara kommer när det kommer och så får man...?
MT: Nej, det tror jag inte.
BFL: Nej.
MT: Tror... jag tror inte det funkar så. Det hade varit ganska enkelt om det var så (skrattar till).
BFL: För dig är känslor nåt som man kan stänga av och...?
MT: S... stäng... och sätta på.
BFL: Är det lätt och stänga av och sätta på?
MT: Ja, men sen är det ju också beroende på situation, eh, alltså... måste ju... tänka logiskt liksom, det är väl det. Man säger väl alltid agera inte på dina känslor, eller? Så...