• 1
  • 2
2023-04-27, 16:55
Medlem
Hur avslöjar man enklast och billigast närvaro av en övervakningskamera? Jag vill inte köpa någon specialutrustning och tror/hoppas det går att lösa med enklare medel.

Kameran kan stå såväl inomhus (riktad ut genom ett fönster) som utomhus. Jag är själv utomhus.

Det finns appar som sägs kunna scanna av omgivningen men jag har svårt att tro att de ger något alls i en miljö där det minst finns 20 lokala privata WIFI inom räckhåll. Hur ska man kunna skilja en ev. WIFI-styrd kamera från dessa nät? Den är kanske dessutom inte ens styrd via WIFI.

En helt vanlig rätt ny mobiltelefon klarar rött ljus som är bortom vad våra ögon kan se. Kan en mobil se IR-ljus? Jag hittade en artikel om detta men det verkar inte funka för min mobil och mina fjärrkontrollers. https://www.theverge.com/23550845/sm...oid-ios-how-to

Om jag behöver köpa något skriv ner vad i så fall! Helst då lättmanövrerad och fungerande. Det finns prylar som går på 2G exempelvis men de kan vi glömma. Ska jag köpa nått så måste prylen funka längre än så.

Tack på förhand
Citera
2023-04-27, 17:04
Medlem
Greenspams avatar
Enklast är att använda ögonen.
Modulära linser som är gömda är svåra att upptäcka eller om de är bakom spegelglas.
Citera
2023-04-27, 17:12
Medlem
Såg att det finns en sådan grej som lyser grönt ljus som visar var kamera linser sitter, du släcker rummet så det är svart sen använder du den för att hitta kamera linser, de kommer lysa rött har jag för mig ifall du hittar en.
Hur bra de fungerar kan jag inte svara på
Citera
2023-04-27, 19:28
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Hur avslöjar man enklast och billigast närvaro av en övervakningskamera? Jag vill inte köpa någon specialutrustning och tror/hoppas det går att lösa med enklare medel.
Har du kollat in om dessa kan vara något du är ute efter?
Citera
2023-04-27, 19:46
Medlem
paskharens avatar
Att använda en ficklampa borde vara billigast. Lys lite när det är mörkt så kommer linserna reflektera tillbaka.
Citera
2023-04-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatherAllanLay
Har du kollat in om dessa kan vara något du är ute efter?
Tack för tipset. Jag har kikat på liknande siter men har ingen bra erfarenhet av det som leveras. Två minikameror gick inte att få igång alls. En IR-kamera som ska gå att styra per mobil går endast att koppla upp sig mot helt stokastiskt. Dvs noll nytta

Och ingen returrätt brukar finnas och dåliga om någon manual alls
Citera
2023-04-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Att använda en ficklampa borde vara billigast. Lys lite när det är mörkt så kommer linserna reflektera tillbaka.
Det är svårt med en kamera innanför glasruta. Reflexen slår där först och främst.
Citera
2023-04-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Enklast är att använda ögonen.
Modulära linser som är gömda är svåra att upptäcka eller om de är bakom spegelglas.
Det går inte att gå så nära. Glas ofta framför aktuell kamerorna. De placeras lite olika efter dagsformen gissar jag.
Citera
2023-04-28, 02:18
Medlem
Köp en UV-lampa. Finns ficklampor på Wish för typ femtiolappen. Funkar utmärkt för det ändamålet om det gäller en radie på 20-ish meter i mörker. Säg tio meter; absolut.
Citera
2023-04-28, 20:03
Medlem
Det funkar faktiskt med mobilen. I alla fall på nära håll.
Citera
2023-04-28, 20:51
Medlem
Har du en mobil, eller app?, som kan visa irkänslig bild så funkar det.

Upptäckte nyss att min mobil inte har det, men har en videokamera som visar sånt.
Vill mi nas att en tidigare mobil kunde visa det...

Skumt att den fu kanonen är bortplockad på mi nyare mobil..

Men det du söker är irkänslig kamera/video.
Citera
2023-04-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Har du en mobil, eller app?, som kan visa irkänslig bild så funkar det.

Upptäckte nyss att min mobil inte har det, men har en videokamera som visar sånt.
Vill mi nas att en tidigare mobil kunde visa det...

Skumt att den fu kanonen är bortplockad på mi nyare mobil..

Men det du söker är irkänslig kamera/video.
En hyfsat ny mobil räcker. Jag testade med min fjärrkontroller till TVn. Den syns alldeles utmärkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in