2023-04-29, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
En hyfsat ny mobil räcker. Jag testade med min fjärrkontroller till TVn. Den syns alldeles utmärkt

Vilken inställning använder du?
Citera
2023-04-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Vilken inställning använder du?
Ingen alls. det står iofs i nattläge mest jämnt. Men jag såg även IR-ljuset i filmläge dvs helt normal exponering.

Jag siktade rakt mot källan. Någon beam i sidled har jag inte testat och jag tror inte det går.
Citera
2023-04-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ingen alls. det står iofs i nattläge mest jämnt. Men jag såg även IR-ljuset i filmläge dvs helt normal exponering.

Jag siktade rakt mot källan. Någon beam i sidled har jag inte testat och jag tror inte det går.

Ok, nattläge är anledningen.
Ska se om jag ens har det.. fann det inte tidigare iaf. Skumt.

Men tack för infon.
Citera
2023-04-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ok, nattläge är anledningen.
Ska se om jag ens har det.. fann det inte tidigare iaf. Skumt.

Men tack för infon.
Ja nattläge är lite speciellt. Jag tror den tar en serie bilder och "multiplicerar" dem eller liknande (jag har gjort liknande med lagerhantering i Photoshop - dvs multiplicerar lager på lager eller lägger ihop med andra lagerblandningseffekter)
Citera
2023-04-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ja nattläge är lite speciellt. Jag tror den tar en serie bilder och "multiplicerar" dem eller liknande (jag har gjort liknande med lagerhantering i Photoshop - dvs multiplicerar lager på lager eller lägger ihop med andra lagerblandningseffekter)

Nu är du ute och cyklar. Nattläge.har inger med vad du nyss skrev.. är "fotograf" sedan länge med systemkameror och videokameror så jag vet.

Därför jag frågade om nyare telefoner. Min har inte nattläge, kanske måste upp i prisklass för det..?
Citera
2023-04-29, 23:51
Medlem
psykoshippiens avatar
IR-kamera är billigast. En äldre modell kostar inte många kronor idag, mest då ingen använder band längre. Dyrast tordes vara en som mäter frekvenser, då kan du dock pinpointa både mikrofoner, kameror, radiovågor från telecom och gömd lagring. Men . rätta mig om jag har fel, det är olagligt att använda, då det även kan användas för att störa speicifik trafik.
Citera
2023-04-30, 10:22
Medlem
Citat:
Nu är du ute och cyklar. Nattläge.har inger med vad du nyss skrev.. är "fotograf" sedan länge med systemkameror och videokameror så jag vet.

Därför jag frågade om nyare telefoner. Min har inte nattläge, kanske måste upp i prisklass för det..?
Resultatet skiljer sig rejält från en exponering med lång slutartid med en handhållen (mobil)kamera. Någon slags bearbetning sker vid nattläget (även om mobilfabrikanterna inte verkar vara speciell villiga att tala om hur detta görs). Exempelvis minimeras rörelseoskärpan rejält.
Citera
2023-04-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
IR-kamera är billigast. En äldre modell kostar inte många kronor idag, mest då ingen använder band längre. Dyrast tordes vara en som mäter frekvenser, då kan du dock pinpointa både mikrofoner, kameror, radiovågor från telecom och gömd lagring. Men . rätta mig om jag har fel, det är olagligt att använda, då det även kan användas för att störa speicifik trafik.
Tack för tipset men inköp behövs inte. En hyfsat ny mobil avslöjar IR-ljuset. Jag har testat med mina fjärrkontrollers hemma och egen övervakningskamera. Jag hade kameran i fel läge då jag skrev inlägget

Nej man får inte störa trafik men jag tror inte det är olagligt att använda en sådan enhet för att leta kamera bara man låter bli att störa den.
Citera
2023-04-30, 10:37
Medlem
Citat:

Här är Samsungs förklaring "Night mode uses multi-frame processing to combine 30 images into one clear photo. The extra light captured by the phone's camera sensors will help your photos appear bright and enhanced." https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00086006/#:~:text=Night%20mode%20uses%20multi%2Dframe,photo s%20appear%20bright%20and%20enhanced.

Här är en detaljerad förklaring
https://www.youtube.com/watch?v=8RaP53m7__o
Citera
2023-04-30, 10:39
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Tack för tipset men inköp behövs inte. En hyfsat ny mobil avslöjar IR-ljuset. Jag har testat med mina fjärrkontrollers hemma och egen övervakningskamera. Jag hade kameran i fel läge då jag skrev inlägget

Nej man får inte störa trafik men jag tror inte det är olagligt att använda en sådan enhet för att leta kamera bara man låter bli att störa den.
Det blir "interference" hur man än vänder och vrider.
Citera
2023-04-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det blir "interference" hur man än vänder och vrider.
Jag tror risken är minimal att bli påkommen. Det är ju en sanslöst kort tid relativt sett. Ingen kommer komma på vad som stör innan störningen är slut.

Sen finns det tillfällen jag önskat rigga en störsändare men det har inte gällt kameror utan annan aktivitet - men det är ju en helt annan sak
Citera
2023-04-30, 10:48
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag tror risken är minimal att bli påkommen. Det är ju en sanslöst kort tid relativt sett. Ingen kommer komma på vad som stör innan störningen är slut.

Sen finns det tillfällen jag önskat rigga en störsändare men det har inte gällt kameror utan annan aktivitet - men det är ju en helt annan sak
Risken är obefintligt liten att spåra en jammer, än mindre en som läser av frekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in