2023-04-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Jo,

Men säljer man med förlust ska man väl inte ha ISK?

Idén är väl buy and hold?

Eller indexfond.

Börsen går väl ändå upp med ca 7 % i genomsnitt på lång sikt säg 30 år?

Jo, i genomsnitt. Men några säger sig ju gå 500% plus så då är det ju en hel del som går med förlust.
Citera
2023-04-29, 20:24
Medlem
Blingons avatar
Jag skulle vilja påstå att ni också måste ta hänsyn till vilken inflation som råder för tillfället.

Hur roligt är det att behöva skatta för en fiktiv värdeökning på 10% om inflationen också är 10%? I ett sådant fall hävdar jag att det är bättre att ha värdepapper på ISK oavsett.

Se även: (FB) Fundering: ISK lönsamt vid hög statslåneränta och hög inflation.
Citera
2023-04-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, i genomsnitt. Men några säger sig ju gå 500% plus så då är det ju en hel del som går med förlust.
Varför då?
Citera
2023-04-29, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Varför då?

Därför att om en del ligger långt över snittet måste andra ligga rejält under... annars är det ju inget snitt?
Citera
2023-04-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Därför att om en del ligger långt över snittet måste andra ligga rejält under... annars är det ju inget snitt?
Måste de förlora för det?
Citera
2023-04-29, 22:47
Medlem
Många missar den viktigaste aspekten bortsett från förväntad avkastning nämligen standardavvikelsen/volatiliteten.

Sparar man en längre period exempelvis 30 år så räcker det inte att titta på förväntad avkastning för att avgöra huruvida depå eller ISK är att föredra, då måste man även titta på standardavvikelsen på årsavkastningen.

Hög volatilitet = dåligt med ISK
Låg avkastning = dåligt med ISK
Citera
2023-04-30, 23:26
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkane64
Hur räknar du egentligen? ISK-skatten utgörs av en procent på kapitalet medan den statliga inkomstskatten på kapitalinkomster baseras på den reavinst man gjort.

Med nuvarande skattenivå på ISK skulle således skatten under 35 år bli ca 30 % av kapitalet. Kapitalinkomstskatten däremot är 30 % av vinsten. Om kapitalet fördubblas under de 35 åren så är det jämförbart, men i realiteten har börsen ökat ungefär 12 gånger de senaste 35 åren.

Så här räknar jag, om jag har 10 miljoner på kontot 30år så försvinner 3 miljoner på isk då det beräknas på kapitalet man har på isk.

Jag har vanligt aktiekonto med 10 miljoner och har efter 30 år inte lyckats speciellt bra men gör en vinst på 1 miljon, noll i avgift under tiden men 300 000:- i skatt då jag säljer. Obs om man kör fond…

Nå vad var bäst? Ja beror på så klart hur börs mm går och hur regler ändras under tiden. En sak är dock ganska klar att ett vanligt värdepapperkonto ser ut som det gjorde 2012 medan isk förändras eller ska vi enas om försämrats sedan den kom till 2012. Så här får du även lägga till politisk påverkan.

Men i huvudsak isk slår VP kontot i de flesta fall, men inte alltid
Citera
2023-05-29, 18:04
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Det beror på så klart, är du in och gör snabba vinster eller kommer spara kortare tid tjänar du på isk.

Så formeln rätt enkel isk avgift * sparande år = vanliga skatten 30% där har du jämnvikten och går det över till 30% ex om du spar fonder och ska göra det 35 år till din pension kan vanligt sparande med 30% i skatt vara ett bättre alternativ.

Hur mycket måste ISK upp innan det gör det ovärt och det blir billigare med vanligt aktiekonto med 30% skatt på vinst?
Citera
2023-05-29, 19:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur mycket måste ISK upp innan det gör det ovärt och det blir billigare med vanligt aktiekonto med 30% skatt på vinst?
Det beror på hur länge du har samma aktier eller fonder på kontot, och hur stor vinst du gör när du säljer.

Står dina värdepapper still ett år och du säljer då så är AF bättre redan nu och även tidigare.
Citera
2023-09-07, 12:21
Medlem
Skatten är 0.882% för året 2023. Just nu är statslåneräntan 2.80% men alla räntor och inflationssiffror är på väg spikrakt upp, så sannolikt är statslåneräntan skyhögt över 2.80% på D-day, alltså 1a november. Men om vi för enkelhetens skull räknar med dagens statslåneränta (vilket kommer vara i underkant) så blir skatten år 2024 hela 1.14%. Alltså kommer en mille på ISK ge skatten 11.400 kr per år. För bara några år sen var den siffran 3.800 kr. Det är väldiga hopp upp och ner, som vi tyvärr alltid kommer tvingas ha i beräkningarna. Om ytterligare ett år kan skatten mycket väl vara över 15.000 kr för en miljon på isk. Då hamnar vi över den gamla förmögenhetsskatten på 1.5%. Jag minns att min far när det begav sig flyttade kapital från aktier till en dyrare BRF-lägenhet. För att slippa förmögenhetsskatten på 1.5%. Kanske dags att damma av de ideerna igen.
Senast redigerad av ealdorman3 2023-09-07 kl. 12:26.
Citera
2023-09-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Skatten är 0.882% för året 2023. Just nu är statslåneräntan 2.80% men alla räntor och inflationssiffror är på väg spikrakt upp, så sannolikt är statslåneräntan skyhögt över 2.80% på D-day, alltså 1a november. Men om vi för enkelhetens skull räknar med dagens statslåneränta (vilket kommer vara i underkant) så blir skatten år 2024 hela 1.14%. Alltså kommer en mille på ISK ge skatten 11.400 kr per år. För bara några år sen var den siffran 3.800 kr. Det är väldiga hopp upp och ner, som vi tyvärr alltid kommer tvingas ha i beräkningarna. Om ytterligare ett år kan skatten mycket väl vara över 15.000 kr för en miljon på isk. Då hamnar vi över den gamla förmögenhetsskatten på 1.5%. Jag minns att min far när det begav sig flyttade kapital från aktier till en dyrare BRF-lägenhet. För att slippa förmögenhetsskatten på 1.5%. Kanske dags att damma av de ideerna igen.

Det är statslåneräntan sista november, inte första, som ligger till grund för ISK-beskattningen nästa år
Citera
2023-09-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Det är statslåneräntan sista november, inte första, som ligger till grund för ISK-beskattningen nästa år
Ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in