Citat:
Ursprungligen postat av
mrkane64
Hur räknar du egentligen? ISK-skatten utgörs av en procent på kapitalet medan den statliga inkomstskatten på kapitalinkomster baseras på den reavinst man gjort.
Med nuvarande skattenivå på ISK skulle således skatten under 35 år bli ca 30 % av kapitalet. Kapitalinkomstskatten däremot är 30 % av vinsten. Om kapitalet fördubblas under de 35 åren så är det jämförbart, men i realiteten har börsen ökat ungefär 12 gånger de senaste 35 åren.
Så här räknar jag, om jag har 10 miljoner på kontot 30år så försvinner 3 miljoner på isk då det beräknas på kapitalet man har på isk.
Jag har vanligt aktiekonto med 10 miljoner och har efter 30 år inte lyckats speciellt bra men gör en vinst på 1 miljon, noll i avgift under tiden men 300 000:- i skatt då jag säljer. Obs om man kör fond…
Nå vad var bäst? Ja beror på så klart hur börs mm går och hur regler ändras under tiden. En sak är dock ganska klar att ett vanligt värdepapperkonto ser ut som det gjorde 2012 medan isk förändras eller ska vi enas om försämrats sedan den kom till 2012. Så här får du även lägga till politisk påverkan.
Men i huvudsak isk slår VP kontot i de flesta fall, men inte alltid