Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-26, 21:22
  #1
Medlem
Bimbolinas avatar
Jag har lite gamla skjortor och jackor från försvaret som jag vill bleka för att sedan färga om i någon roligare kulör än de pisstråkiga jordfärger de har nu.

Det rör sig om bomull, och normalt går det att bleka med antingen klorin eller väteperoxid, men inget av det biter på försvarets absurt hållbara infärgning. Jag misstänker att Remol hade bitit på det, men det går ju inte längre att köpa i det här jävla landet.

Vad finns det mer att testa som bleker tyget utan att ha sönder det?

Som sagt, såväl klorin som väteperoxid har testats och befunnits overksamma. Ni behöver inte tipsa om det.
Citera
2023-04-26, 21:26
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Prövat med aceton?
Citera
2023-04-26, 21:32
  #3
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Prövat med aceton?
Nej. Vad får dig att föreslå det?
Citera
2023-04-26, 22:28
  #4
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Nej. Vad får dig att föreslå det?

Oops, tänkte mest bara på att lösa upp färgämnet, men aceton ska man absolut inte använda med bomull.
Tänkte lite för mycket, sorry!
Citera
2023-04-26, 22:58
  #5
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Oops, tänkte mest bara på att lösa upp färgämnet, men aceton ska man absolut inte använda med bomull.
Tänkte lite för mycket, sorry!

Vad händer då? Varenda kvinna tvättar ju bort nagellack med en bomullstuss och aceton.
Citera
2023-04-26, 23:07
  #6
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Vad händer då? Varenda kvinna tvättar ju bort nagellack med en bomullstuss och aceton.

Aceton förstör bomullstyg, att tvätta naglar med aceton och bomullstuss är inte samma sak.
Citera
2023-04-27, 00:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Jag har lite gamla skjortor och jackor från försvaret som jag vill bleka för att sedan färga om i någon roligare kulör än de pisstråkiga jordfärger de har nu.

Det rör sig om bomull, och normalt går det att bleka med antingen klorin eller väteperoxid, men inget av det biter på försvarets absurt hållbara infärgning. Jag misstänker att Remol hade bitit på det, men det går ju inte längre att köpa i det här jävla landet.

Vad finns det mer att testa som bleker tyget utan att ha sönder det?

Som sagt, såväl klorin som väteperoxid har testats och befunnits overksamma. Ni behöver inte tipsa om det.

Kolla så att tråden som plaggen är ihopsydda med också verkligen är i bomull. Vanligt att det står 100% bomull men tråden är i syntet och då förblir den grön efter färgningen.
Citera
2023-04-27, 07:47
  #8
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kolla så att tråden som plaggen är ihopsydda med också verkligen är i bomull. Vanligt att det står 100% bomull men tråden är i syntet och då förblir den grön efter färgningen.
Jo, jag känner till det där, men det kommer ju visa sig redan i samband med blekningen — om jag någonsin hittar ett sätt att utföra en sådan. Vilket då är vad jag undrar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback