Citat:
Ursprungligen postat av
Lucienne.camille
Att jämföra med hantverksyrken som snickare är totalt fel.
Det krävs fortfarande en människa för att få bräderna eller toalettstolen på plats.
Programmerare som yrke är som sömmerskorna på 50-60 talet, först flyttar jobben till Asien, sen tar tekniken över jobbet.
Om programmerare totalt ersattes av AI hade jag hållit med dig. Men AI effektiviserar bara programmeringen, precis som många andra verktyg effektivisserar andra jobb, och kan förbättra resultatets kvalitet. Någon måste fortfarande skriva en formaliserad beskrivning av vad programmets olika moduler ska göra i olika fall, och det finns ett ord för det: programmering. Någon måste göra kravfångst, formulera testfall, testa, utvärdera prestanda och användbarhet, söka fel, åtgärda fel och dokumentera - även det är vanliga arbetsuppgifter för systemutvecklare.
Jag jämförde AI-användning med att googla i källkodsarkiv. Naturligtvis är det en gradskillnad. Google kan inte hitta något som inte finns, men dagens AI är generativ, den kan interpolera fram ny kod som utgör kombinationer av andra koder. Jag vet inte i hur hög grad den kan upptäcka fel i sin egen kod och rätta felen, men tids nog blir den bra på det också.
Redan idag finns no-code-verktyg, (och low-code-verktyg), för att med några få klick i menyer (och enkla kommandon) generera appar och webbsidor för olika standardändamål utifrån mallar. Du behöver inte veta att verktyget skapar en databas, utan du behöver bara ange att du vill skapa en online-butik för produkter med olika egenskaper. Hur kan AI göra det ändå enklare?