Citat:
Ursprungligen postat av
Nordoxen
En snabb googling gav
"Arbetslösheten. I februari 2023 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 459 000 personer, icke säsongrensat. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 8,2 procent."
Så långt ifrån 30% med andra ord. Än så länge åtminstone
Du kan verkligen inte använda den siffran, den är totalt oanvändbar i sammanhanget.
Av personer som inte arbetar heltid i ordinarie produktiv mening så har du barn, pensionärer, sjukskriva, folk på aktivitetsstöd, folk på socialbidrag och studenter.
Plus alla som jobbar deltid förstås, för att inte tala om de som kanske inte omfattas av någon sådan grupp utan säljer knark istället.
Säkert några fler grupper också.
De flesta av dessa bokförs inte som arbetslösa trots att de inte bidrar i direkt mening till landets produktion och service.
Det är extremt många människor.
Jag tror att det alla dagar i veckan är iallafall över 50% av Sveriges
totala befolkning som inte jobbar heltid med ordinarie löneutbetalning direkt av arbetsgivaren.
Mitt påstående gällde för den delen att det bara är högst 30% som jobbar heltid, men det är till och med lägre än så nu när jag kontrollerar det.
Av Sveriges befolkning 2020, på 10.350.000 personer så var
2.277.000 sysselsatta med arbete.
Av dessa så var 74% i heltidsarbete, alltså 1.685.000 personer.
Alltså, 2020 så var bara 16,28% av Sveriges befolkning i heltidsarbete, och dessa var ungefär tre gånger så många som de i deltidsarbete.
Hade samhället effektiviserats mer i det avseendet så hade det räckt med om de 10% driftigaste människorna i landet hade jobbat för att försörja sig själv och alla andra, och det är alltså med befintlig teknologi.
Helt utan några fler revolutionerande upptäckte inom AI.
Med bra AI så räcker det med att någon knapp procent arbetar.