2023-04-28, 23:21
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
En snabb googling gav

"Arbetslösheten. I februari 2023 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 459 000 personer, icke säsongrensat. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 8,2 procent."

Så långt ifrån 30% med andra ord. Än så länge åtminstone
Du kan verkligen inte använda den siffran, den är totalt oanvändbar i sammanhanget.

Av personer som inte arbetar heltid i ordinarie produktiv mening så har du barn, pensionärer, sjukskriva, folk på aktivitetsstöd, folk på socialbidrag och studenter.
Plus alla som jobbar deltid förstås, för att inte tala om de som kanske inte omfattas av någon sådan grupp utan säljer knark istället.
Säkert några fler grupper också.
De flesta av dessa bokförs inte som arbetslösa trots att de inte bidrar i direkt mening till landets produktion och service.

Det är extremt många människor.
Jag tror att det alla dagar i veckan är iallafall över 50% av Sveriges totala befolkning som inte jobbar heltid med ordinarie löneutbetalning direkt av arbetsgivaren.

Mitt påstående gällde för den delen att det bara är högst 30% som jobbar heltid, men det är till och med lägre än så nu när jag kontrollerar det.

Av Sveriges befolkning 2020, på 10.350.000 personer så var 2.277.000 sysselsatta med arbete.
Av dessa så var 74% i heltidsarbete, alltså 1.685.000 personer.

Alltså, 2020 så var bara 16,28% av Sveriges befolkning i heltidsarbete, och dessa var ungefär tre gånger så många som de i deltidsarbete.

Hade samhället effektiviserats mer i det avseendet så hade det räckt med om de 10% driftigaste människorna i landet hade jobbat för att försörja sig själv och alla andra, och det är alltså med befintlig teknologi.
Helt utan några fler revolutionerande upptäckte inom AI.

Med bra AI så räcker det med att någon knapp procent arbetar.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-28 kl. 23:36.
Citera
2023-04-28, 23:43
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Du kan verkligen inte använda den siffran, den är totalt oanvändbar i sammanhanget.

Av personer som inte arbetar heltid i ordinarie produktiv mening så har du barn, pensionärer, sjukskriva, folk på aktivitetsstöd, folk på socialbidrag och studenter.
Plus alla som jobbar deltid förstås, för att inte tala om de som kanske inte omfattas av någon sådan grupp utan säljer knark istället.
Säkert några fler grupper också.
De flesta av dessa bokförs inte som arbetslösa trots att de inte bidrar i direkt mening till landets produktion och service.

Det är extremt många människor.
Jag tror att det alla dagar i veckan är iallafall över 50% av Sveriges totala befolkning som inte jobbar heltid med ordinarie löneutbetalning direkt av arbetsgivaren.

Mitt påstående gällde för den delen att det bara är högst 30% som jobbar heltid, men det är till och med lägre än så nu när jag kontrollerar det.

Av Sveriges befolkning 2020, på 10.350.000 personer så var 2.277.000 sysselsatta med arbete.
Av dessa så var 74% i heltidsarbete, alltså 1.685.000 personer.

Alltså, 2020 så var bara 16,28% av Sveriges befolkning i heltidsarbete, och dessa var ungefär tre gånger så många som de i deltidsarbete.

Hade samhället effektiviserats mer i det avseendet så hade det räckt med om de 10% driftigaste människorna i landet hade jobbat för att försörja sig själv och alla andra, och det är alltså med befintlig teknologi.
Helt utan några fler revolutionerande upptäckte inom AI.

Med bra AI så räcker det med att någon knapp procent arbetar.

Jag tror faktiskt inte det. Skulle vara mer folk på stan vardagar dagtid om så verkligen var fallet och man skulle av statistiska skäl ha umgåtts betydligt mer med människor som var arbetslösa. Samt skulle samhället kollapsa ganska snabbt om en minoritet var tvungna att på riktigt försörja en majoritet.

Visst den verkliga siffran är säkert högre än 8% om man tar allt i åtanke som du nämnde men tror ändå inte vi är i närheten av dina siffror. Än som sagt.

Även ang heltidsjobb står det på goggle detta:

"En sysselsatt person arbetar i genomsnitt 38 timmar per vecka. Av alla sysselsatta (20–64 år) är det 82 procent som arbetar heltid, det vill säga 35 timmar eller mer."

Även om det skulle finnas ett stort mörkertal där så tror jag inte den är så pass stor.
Citera
2023-04-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
OK, redovisar du din bedömning av hur det förhåller sig till lagen om företagshemligheter och upphovsrättslagstiftningen så kan vi ta det vidare därifrån sedan.

Att anställnings- och konsultavtal normalt innehåller klausuler eller biavtal om tystnadsplikt är huvudregel.

Nej, de är inte "bara i starten", stora resursstarka bolag har investerat åratal i de här produkterna men på grund av att de antagligen kommer åka dit på hur de använt andras immaterialrättsskyddade material och snävas in av kommande EU-lagstiftning har de dumpat ut sina okokta grejer på Internet för att få korkade enskilda att ställa upp med gratis arbetskraft i produktutveckling och testning.

Du snackar fortfarande skit och försöker gömma det bakom en högfärdig attityd 🙂.

Mitt kontrakt innehåller inga sådana klausuler och jag tvivlar på att även mina gamla kontrakt som hade det hade omfattat detta.

Eftersom det är du som påstår det ligger bevisbördan hos dig. Så varsågod.
Citera
2023-04-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
"AI" och "LLM" är dagens "Megapixel". Låter skithäftigt och alla vill ha det. Men ingen har en aning om vad det egentligen är.

Vet man vad LLM är och hur det fungerar så fattar man enkelt att t.ex programmerare och många andra roller inte alls kommer att försvinna.

Har man däremot inte den blekaste om vad man babblar om så är det lätt att prutta fram nyord, låta häftig och påstå än det ena och än det andra - bara för att man hört det av någon annan imbecill.

Som sagt... säg efter mig.. " M E G A P I X E L" !

Vi är 1 år borta från att kunna ta bort programmerare och anställa en chefs programmerare som driver hela linan genom ai för samma peng! Vänta bara, snart kommer bransch standarden och it blir inte längre guld åldern.
Citera
2023-04-28, 23:49
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Jag tror faktiskt inte det. Skulle vara mer folk på stan vardagar dagtid om så verkligen var fallet och man skulle av statistiska skäl ha umgåtts betydligt mer med människor som var arbetslösa. Samt skulle samhället kollapsa ganska snabbt om en minoritet var tvungna att på riktigt försörja en majoritet.

Visst den verkliga siffran är säkert högre än 8% om man tar allt i åtanke som du nämnde men tror ändå inte vi är i närheten av dina siffror. Än som sagt.

Även ang heltidsjobb står det på goggle detta:

"En sysselsatt person arbetar i genomsnitt 38 timmar per vecka. Av alla sysselsatta (20–64 år) är det 82 procent som arbetar heltid, det vill säga 35 timmar eller mer."

Även om det skulle finnas ett stort mörkertal där så tror jag inte den är så pass stor.
Ja här har du iallafall länken jag bifogade, då du verkade missa den understrukna texten.
Ungefär 17% av sveriges totala befolkning är i heltidsarbete, och runt 5% till är i deltidsarbete.
Det är bara runt hälften av befolkningen som är i arbetsför ålder, så av de människor du sannolikt umgås med (med undantag för klasskillnader och hur de skiljer umgängen åt) är siffran förstås närmare 50%, rent åldersmässigt.
Siffran för din egen umgängeskrets är extremt mycket högre om du, din familj och dina barndomsvänner är akademiker, eftersom dessa har en sysselsättningsgrad på över 90%.
Då är det därför du har svårt att umgås med kompisar dagtid.

Sedan är Sverige inte så där fantastiskt att vara ute och knata i när man är utan pengar, så jag tror du grovt underskattar alla som bara sitter hemma hos sig själv eller någon annan och inte har mycket att göra.

https://arbetsloshetsrapporten.se/sysselsattningen/#:~:text=En%20sysselsatt%20person%20arbetar%20i,ma x%2034%20timmar%20i%20veckan.

Edit: Insåg nu att jag hade feltolkat siffrorna kapitalt.
Du kan dubbla dessa, eftersom min uträkning endast utgick från antalet arbetande män.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-28 kl. 23:57.
Citera
2023-04-28, 23:51
Medlem
Jag misstänker att många som är tvärsäkra på att programmerare kommer ersättas är det på grund av att de inte vet hur programmering fungerar.

I programmering måste man skriva 100% syntaktiskt riktigt.

APIer och kompilatorer tillåter 0% fel.

En LLM skriver sällan eller aldrig 100% riktigt och kommer antagligen aldrig göra det heller. Fördelen med LLM och NLP är också dess svaghet, det är svårt att styra exakt vad och hur det lär sig.
Citera
2023-04-29, 00:53
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Jag misstänker att många som är tvärsäkra på att programmerare kommer ersättas är det på grund av att de inte vet hur programmering fungerar.

I programmering måste man skriva 100% syntaktiskt riktigt.

APIer och kompilatorer tillåter 0% fel.

En LLM skriver sällan eller aldrig 100% riktigt och kommer antagligen aldrig göra det heller. Fördelen med LLM och NLP är också dess svaghet, det är svårt att styra exakt vad och hur det lär sig.
Det stämmer helt och hållet, men du glömmer en viktig sak:

Det finns andra smala AI än LLM.
Coq, Isabelle och Lean är några exempel på dessa.
Jag tror de används för att hantera matematiska teorier och sådant, skummade bara över dem för ett tag sedan i förbifarten.

När man skapar en Logisk AI som, åtminstone aprioriskt, kan verifiera sanningshalten i språkliga påståenden så kommer det att bli en riktig stålman i kombination med en LLM som interface mot människan som använder den.

Jag är inte särskilt insatt, i all välmening.
Men jag är rätt säker på att det går att komma en bra bit på att skohorna in en LLM i att agera rekursivt mot sig själv för att t.ex. verifiera den output som mätningar av körtider av olika algoritmer kan åstadkomma.
Nu när jag tänker mer på det så känns det som en sådan där grej som skulle vara skitbra att göra en C-uppsats i programvaruteknik om.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-04-29 kl. 00:58.
Citera
2023-04-29, 01:02
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Vi är 1 år borta från att kunna ta bort programmerare och anställa en chefs programmerare som driver hela linan genom ai för samma peng! Vänta bara, snart kommer bransch standarden och it blir inte längre guld åldern.

Vad bra för er. Lycka till!
Citera
2023-04-29, 07:13
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headsoft
Du snackar fortfarande skit och försöker gömma det bakom en högfärdig attityd 🙂.

Mitt kontrakt innehåller inga sådana klausuler och jag tvivlar på att även mina gamla kontrakt som hade det hade omfattat detta.

Eftersom det är du som påstår det ligger bevisbördan hos dig. Så varsågod.

Det här är inte en rättegång, jag skiter såklart i om du är nöjd med ansvarsfördelningen här eller ej.
Citera
2023-04-29, 07:14
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Generera testfall tex.

Vad är det för testfall som du inte enkelt kan generera?
Citera
2023-04-29, 11:40
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Exakt!

120.000 it-anställda runt om i världen sades upp i fjol.
I år har 180.000 it-anställda världen över sagts upp...och vi är bara i april.
Citera
2023-04-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det stämmer helt och hållet, men du glömmer en viktig sak:

Det finns andra smala AI än LLM.
Coq, Isabelle och Lean är några exempel på dessa.
Jag tror de används för att hantera matematiska teorier och sådant, skummade bara över dem för ett tag sedan i förbifarten.

När man skapar en Logisk AI som, åtminstone aprioriskt, kan verifiera sanningshalten i språkliga påståenden så kommer det att bli en riktig stålman i kombination med en LLM som interface mot människan som använder den.

Jag är inte särskilt insatt, i all välmening.
Men jag är rätt säker på att det går att komma en bra bit på att skohorna in en LLM i att agera rekursivt mot sig själv för att t.ex. verifiera den output som mätningar av körtider av olika algoritmer kan åstadkomma.
Nu när jag tänker mer på det så känns det som en sådan där grej som skulle vara skitbra att göra en C-uppsats i programvaruteknik om.

Ja AutoGPT och AgentGPT är väl försök på detta.

Jag har testat de lite och än så länge klarar de inte av så mycket. AgentGPT fastnade i en loop den inte kom ut av och AutoGPT började inte ens utföra det jag bad den om.

Kan hända de kommer sig, men samtidigt kan ChatGPT dra iväg ganska långt fel när man börjar ge feedback att saker inte funkar. Och det vill knappast hjälpa en AutoGPT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in