Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Men det är inget eller lite värt om den inte kan förstå helheten. Samma problem som med människor. En del är mycket bra på att lösa IQ test men briljerar inte direkt som helhet. Hur evaluerar man en språkmodell såsom ChatGPT på ett värdigt sätt enligt denna definition då? Det är inte trivialt.
De största problemen vi har framför oss idag är kopplade till vår brist på intelligens - miljöproblemen, fattigdom, sjukdomar. Mer intelligens är precis det som behövs för att lösa dessa problem. Det krävs intelligens för att lösa dessa problem på bästa möjliga sätt vilket är något som Ai kommer att kunna hjälpa till med. Alltså har du fel när du säger
''lite/inget värt'' om Ai inte kan förstå helheten på exakt samma plan som människor kan.
Jag är dock nyfiken, kan du definiera vad du tror (vilken area) som du anser att Ai inte kommer kunna lära sig som människan kan? Jag är genuint nyfiken. För Ai kommer av allt att döma vara bättre på det mesta.
ChatGPT har redan ett IQ över snittet och kan flera hundra gånger mer än gemene man. Saker och ting är på rätt väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Människan är den varelse vi känner till med absolut högst intelligens men ändå är våra utmaningar låg intelligens?
Du blandar ihop relativ intelligens (människans intelligens jämfört med andra varelser) jämfört med absolut intelligens (den faktiska intelligensnivån som människan har). Du kan stå inför absoluta dilemman (som kräver hög absolut intelligens) trots att människan är den art med högst intelligens på jorden.
Finns det någon logik som säger att bara för att människan är den varelse med högst intelligens så kan inte vår brist på intelligens idag utgöra ett problem för oss i absolut mening?
Nix.
För 500 år sedan så var penicillin fortfarande inte upptäckt, innebar detta att vi inte led pga. vår okunnighet bara för att vi var den varelse med högst intelligens på jorden? Jag ser inte logiken i ditt resonemang.
Tack vare människans intellekt så lever vi idag ett bra mycket bättre, bekvämare och enklare liv samt livskvaliteten har ökat. Livet såg väldigt annorlunda ut förr i tiden.
Om vår intelligens var klanderfri hur kommer det sig då att vi står inför så många problem idag såsom sjukdomar, matematiska problem som vi inte kan lösa, fattigdom och klimatproblem? Ai kommer förmodligen kunna plocka fram optimala lösningar om utvecklingen går åt rätt håll på sikt. Det behövs mer intelligens, inte mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Jag är mycket väl medveten om vad exponentiell tillväxt är. Blir bara trams att du ska försöka få mig att verka dum när det är uppenbart att jag vet vad det är. Det jag ifrågasätter är huruvida det kommer att ske en exponentiell ökning av kompetensen hos ett AI. Allra helst hos ett AI som klarar av att lösa generella problem, inte bara mata ur sig meningar eller bara säga vad som finns på en bild. Du kan ju googla adversary attacks så får du se hur smarta AI:n som sysslar med bildigenkänning är i vissa lägen..
Det var du som frågade mig om ''bevis'' för att utvecklingen är exponentiell och du bad mig även förklara på vilket sätt trots att hur jag använde ordet i sammanhanget gjorde det helt uppenbart för någon med måttlig intelligens vad jag syftade på.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
När argumenten tar slut tar personangreppen vid. Extremt svårt att definiera huruvida en genererad bok är bättre än en mänsklig. Det är liksom inte bara häftiga meningar som gör en bok utan helheten. Det är ett hantverk med känslor och historier. Det mesta som AI puttar ut är hittills platt och tråkigt jämfört med den mänskliga själ och passion som tillförs innehåll skapat av människor.
Du körde själv med personangrepp och var väl du som började så du har väl inga bra argument heller antar jag då. Ai är inte just nu fokuserat på känslor och den biten, men det är givetvis något man även kan lära en Ai robot på sikt. Så du tror inte Ai kan skriva en bok som gör lika stort känslomässigt intryck som en bok skriven av en människa? Där tror jag du har fel. Det kanske inte går just nu men är bara en tidsfråga tills det sker.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Det är klart att AI kan bli bättre än människan på mycket på lång sikt. Det har jag aldrig hävdat inte kommer att ske. Men du i din delusion tror det kommer hända nästa år.
Jag tror Ai kommer vara bättre på programmering än en människa enkelt till 2096 åtminstone. Lägg inte ord i min mun och undvik halmgubbar, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Jag använde ju exemplet med miniräknaren för att förklara för dig hur lite du förstod dig på det. Du verkar tro att intelligens på AI skalar helt linjärt med antal beräkningar en dator kan utföra vilket inte stämmer. Det kan finnas 1000 andra flaskhalsar i modellen eller träningsdatan. Man behöver ju inte oroa sig för singulariteten när man tittar på en miniräknare eller hur? Men ändå är den snabbare på att räkna än människan...
Nej, jag har inte påstått det du skriver. Citera?
Exemplet med miniräknaren är som att jämföra ett äpple med ett päron. Och det exemplet bevisar för mig att du inte ens har basala kunskaper om Ai, vilket även var därför jag var tvungen att förklara för dig grejen om den exponentiella tillväxten.
Det finns skäl att tro att Ai kommer att kunna utveckla en viss nivå av ''sentience'' tack vare hur den lär sig och den förutspådda framtida intelligensen.
Du blandar ihop olika teknologier, din jämförelse är defekt. Jag har skrivit i alla mina inlägg att AI utvecklingen ökar exponentiellt, och nu får du för dig att jag har påstått att det skalar helt linjärt? Är du efterbliven? Sluta medvetet missförstå.
Jag har inte ens pratat om singularitet. Det är intressant dock att spåna i kring när/hur det kommer ske dock.
Jag har högskoleutbildning och besitter stor kompetens i många areor. Jag tjänar även bra med pengar, har otroligt många talanger och har kognitiva förmågor i vissa avseenden som är väldigt unika. Du har inga bevis på att jag inte har studerat på högskola/universitet så jag vet inte vad du snackar för goja. Var det inte personangrepp vi skulle undvika? Du ser hur lite hur du bryr dig om att undvika att bete dig som en hycklare.